nedsænket loft, hvad med lampeudtag??

hej
Jeg er i gang med at renovere gangen og har revet det gamle loft ned. loftet var nedsænket og ovenover var loftet skråt altså til kip. Det er ca blevet sænket 10-15 cm ned. lampeudtaget sidder i det skrå loft og der var blevet ført en ledning til lampen i loftet jeg har revet ned.
Det kan vel ikke være lovligt lavet?? det nye loft skal også være sænket lige så meget ned som det jeg har fjernet men der skal vel laves noget ved den loftdåse så man kan komme til den nede fra og man ikke skal rive hele loftet ned hvis man skal til den. 
håber der er nogen der kan hjælpe

Hilsen Nitroman

nyt nyt nyt...
hej Jeg er i gang med at renovere gangen og har... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ganske rigtigt, at de såkaldte pressmuffer med krympeflex er helt lovlige at lave over et fast loft, hvis altså det er to kabler man muffer på den måde...Hvis ledningerne til det omtalte lampested kommer ud af et rør, så dur det det ikke at muffe ledninger på, så skal de skiftes og røret skal forlænges, eller man kan trække et kabel ind i røret i stedet for de løse ledninger.....en pressmuffe samling med krymp og det hele, er lovlig at ligge på stedder som en elektriker ikke lige kan komme til, hvor i mod en samlig med dåse og samlemuffer skal være tilgængelig. Det skyldes at samlemuffer med tiden kan blive løse, og dermed opstår der en dårlig samlig, som med tiden kan udvilke en lysbue og det kan skabe en lille brand.......Håber alle forstår mit svar eller er jeg villig til at uddybe det nærmere...
Hej Profi,

De to samlinger, pressemuffesamlingen og samlingen i loftsdåsen kunne jo evt. eksistere side om side oppe under det nedhængte loft.

Pressemuffesamling med trækaflastning ville være lovlig og samlingen i loftsdåsen med en dedikeret trækaflastning ville være ulovlig.
Hvis dette endte i en syns- og skønsforretning, ville jeg tro at det kan eftervises, at loftsdåsesamlingen ikke er en ringere løsning og ikke har større chance for at udvikle en lysbue, end pressemuffen.
Iøvrigt er der jo allerede en slags teoretisk "trækaflastning" når der bruges f.eks 3-lederkabler i en loftsdåse vha. de små kraver som kablet stikkes igennem i loftsdåsen.


"Lad falde hvad ikke kan stå"

hmm klamphugger - det slår mig gang på gang at du altid ender ud i en total usagelig tilgang til tingene. Det du skriver hænger jo kun samme for en brokrøv som dig. ingen andre gider jo høre på sådanne tåbelige argumenter - ej heller en domstol eller anden offentlig instans.

Du bliver jo ved i en uendelighed fordi du ikke tolerer andres holdninger/meninger. Næææ nej, klampfjolset skal skam have ret, uagtet synspunkt.

Luk dog røven når du før du når det punkt - er sikker på at både din kone og kammerater også vil værdsætte det!
@boso
Dine udsagn strider jo imod al sagkundskab!

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Klamphugger.....Jeg forstår ikke helt hvad du mener...en pressmuffesamlig med trækaflastning????..og teoretisk træk aflastning??? jeg er ikke helt sikker på jeg kan følge dig, om det vil holde i retten eller ej, det er jeg sådan set lige glad med...jeg fortæller hvad en elektriker ville gøre og hvad der er lovligt i følge de gængse regler på området...laver du en samlig med de normale gammelkendte samlemuffer, så skal sådan en samlig være tilgængelig for en elektrikker, laver du en kabelsamlig med pressmuffer og krympeflex, så må den samlig gerne ligge på utilgængelige stedder...Sådan er reglerne......Hvordan du vælger at tolke dem, er op til dig selv...Hvis du spiller gør det selv elektrikker, og dit gør det selv arbejde ikke lever op til de gældene regler og lovkrav, så kan du komme i problemmer, for en uddannet elektriker har faktisk pligt til at melde en ulovlig. ins til dem der fører tilsyn i det pågældene område....ydermere så mener jeg faktisk også at vide, at visse forsikringsselskaber ikke dækker brande opstået at gør det selv elektriker arbejde...så hop du bare ombord i dine egne fortolkninger af reglerne.....
Annonce
Skrevet af MLU på 22 nov 2010 14:59

Derfor. Hvis du vil "lege" elektrikker så køb stærkstrøms bekendtgørelsen og det rigtige udstyr så er du godt på vej til at lave det forsvarligt. Og det kan Réne jo så sige sin mening om det passer 


Helt enig...

Nu er der som du også selv ved himmelvidt forskel i hvordan folks GDS arbejde med EL foregår, derfor syntes jeg også generelt det skal overlades til fagfolkene, også selvom nogle måske kan klare opgaven selv.

Undertegnet er da heller ikke mere hellig, at samtlige installationer er trukket af undertegnet, men alt er tilsluttet i den nye tavle af elektriker, som også har været med på sidelinien da alle installationerne blev trukket, så alt er som han ønskede det.

Alligevel er selve installationen jo faktisk ikke "lovlig" og dette skal man også lige have i tankerne, ved evt. salg senere hen hvis der bliver problemer af en eller anden grad, derfor er det bedste valg altid at benytte en autorisret til kloak, gas / vand og el.
alt strider mod din sagkundskab.....hvis du da kalder dig selv for sagkyndig
Skrevet af Koludabyg på 25 nov 2010 21:40

Helt enig...

Nu er der som du også selv ved himmelvidt forskel i hvordan folks GDS arbejde med EL foregår, derfor syntes jeg også generelt det skal overlades til fagfolkene, også selvom nogle måske kan klare opgaven selv.

Undertegnet er da heller ikke mere hellig, at samtlige installationer er trukket af undertegnet, men alt er tilsluttet i den nye tavle af elektriker, som også har været med på sidelinien da alle installationerne blev trukket, så alt er som han ønskede det.

Alligevel er selve installationen jo faktisk ikke "lovlig" og dette skal man også lige have i tankerne, ved evt. salg senere hen hvis der bliver problemer af en eller anden grad, derfor er det bedste valg altid at benytte en autorisret til kloak, gas / vand og el.

Oh ja folk har en forskellig tilgang til EL og hvordan det skal laves
Vores eget hus har i tidernes morgen fået sænket lofter under olie krisen og vupti, væk var muligheden for at komme op i lofts dåsen .

Men jeg vil give dig ret.  Hvis alt blev lavet af autoriserede folk så var man bedre stillet med hensyn til sikkerhed og specielt også ved salg og forsikrings policer...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

hvor køber man sådan et rør man forlænger loftdåsen med??

nyt nyt nyt...
Ved brug af fælles Pe-leder i etageejendomme skal Pe-lederen som udgangspunkt være ubrudt op gennem etagerne.
Hvis man vælger at lave en Pe afgrening til de enkelte lejligheder ved at koble sig på den ubrudte Pe-leder ved brug af press-muffer (C-klemme) uden krympeflex, er der så krav om at denne samling skal være synlig for inspektion??? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis