nedsænket loft, hvad med lampeudtag??

hej
Jeg er i gang med at renovere gangen og har revet det gamle loft ned. loftet var nedsænket og ovenover var loftet skråt altså til kip. Det er ca blevet sænket 10-15 cm ned. lampeudtaget sidder i det skrå loft og der var blevet ført en ledning til lampen i loftet jeg har revet ned.
Det kan vel ikke være lovligt lavet?? det nye loft skal også være sænket lige så meget ned som det jeg har fjernet men der skal vel laves noget ved den loftdåse så man kan komme til den nede fra og man ikke skal rive hele loftet ned hvis man skal til den. 
håber der er nogen der kan hjælpe

Hilsen Nitroman

nyt nyt nyt...
hej Jeg er i gang med at renovere gangen og har... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MLU på 20 nov 2010 15:33

Du må gerne forlænge kabler med korrekt presse muffe og derefter med korrekt krympe flex henover og så ligge det i rør man ikke kan komme til. Dette er ikke en samling som sådan og skal derfor heller ikke ligge synlig til indspektion.

"Dette er ikke en samling som sådan"? - hvad betyder dette udsagn?- at der gælder andre regler for dig end for alm. lovlydige danskere?

 




"Lad falde hvad ikke kan stå"

Må give MLU ret her, vi ser altid ved renoveringer af installationer der flyttes eller forlænges, at dette klares med press muffer og krympeflex som gennem / lukkes af efterfølgende i konstruktionen, så må forventes af være lovligt, da det jo er autorisrede håndværks mestrer der udfører dette.

Det er samme metode der er brugt her på parcellen, da jeg fik rykket min eltavle fra 1.salen ned til bryggerset i stueetagen, og alle disse forlængelser af kabler, er da udført i en skunk der i dag er lukket af.

Men ovenstående må selvfølgelig kun udføres af autorisrede fagfolk, og ikke af LDS og GDSér som vil spare lidt penge.
Pressemuffen er en samling som så mange andre - men ved lige netop denne type samling er der IKKE et krav til at man skal kunne komme til den efterfølgende.
@steinaa
Hvorfor?
Hvis du selv synes det giver nogen mening - ku' du så ikke forklare for os andre logikken i dette?

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Nu kan jeg ikke pege på paragrafferne men logikken er vel at sådan en samling med en pressemuffe er "ikke servicerbar" altså der er intet en elektriker kan servicere på sådan en samling (i modsætning til en alm samle muffe som kan skilles af og samles igen)

Anyway jeg har set de her samlinger ret mange gange udført at aut. elektrikere, og der er ingen som helst tvivl om at det er sådan den slags forlængelser udføres lovligt, det bruges specielt hvor der er brugt faste installationskabler, altså ingen rør som der kan trækkes nye ledninger i. Jeg har set det udført både i forbindelse med sænkede lofter og ved stikkontakter
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Som frw nok så fint siger det, så der der ikke noget ved pressemuffen der kan serviceres hvorved man ikke vinder noget ved at kunne komme til den efterfølgende.

Skal vi have paragraffen med er det 526.3 der siger at bl.a. tilstøbte og indkapslede samlinger ikke behøver at være tilgængelige.
@steinaa
Jeg har ærlig talt vanskeligt ved at se den principielle forskel på din evt. dårligt udførte, ikke-servicerbare pressemuffe og så trådstarters godt udførte samling i hans loftsdåse oppe under hans nedsænkede loft, som det kræver et koben at få adgang til.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Klamphugger> Hvis der er et kabel brud (f.eks hvis et kabel er blevet gravet over) så bruger man jo også pressemuffer og krympeflex udenpå.

@Nitroman> Du får din elektriker til at splejse kablet, simple and easy.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Klamphugger - specielt fordi der er tale om atutoriseret arbejde kan man med rimelighed antage at der IKKE er tale om dårlig udført arbejde som skal inspiceres. Man er nødt til at have tillid til at folk kan deres håndværk og ikke skulle checke alt
super tak for svarene! jeg må ha fat i ham
kan jeg evt selv købe materialerne?? så kunne jeg måske lave forarbejdet så han kun skal forlænge ledningerne. så kan man jo evt spare lidt der..

nyt nyt nyt...
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis