Kolonihave hus

Jeg er blevet den heldige ejer af en kolonihave med et gammel hus på.
Nu står jeg så overfor den opgave inden foråret, at finde ud af hvordan jeg for det første gør det hus, som er beboligt, og for det andet, får bygget til, at der bliver et lille rum til mine børn, og et wc.

Jeg har ikke mange penge, at bruge på huset, og desværre ved jeg ikke selv meget om, at bygge huse.

Hvordan får jeg bygget det havehus lettest og billigst?
Kan gasbeton være en ide?

Hilsen Anni

Hilsen Anni

Jeg er blevet den heldige ejer af en kolonihave... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med Anni og alle I andre.

Skal vi ikke lægge den diskusion der er omkring hvadf man kan få lov yil at bygge eller ikke i et andet forum/tråd. Diskusionen er fin nok men bibringer ikke Anni ret meget på nuværende tidspunkt.

Og til dig Anni vil jeg foreslå du forsøger at være lidt mere præcis. Jeg tænker lidt på størrelse af hus/hytte nr. 2 Og meget gerne lidt mere om dine færdigheder med hænderne.

Gasbeton er en mulighed, men personligt vil jeg bygge i et skellet konstruktion af træ. Det giver en ydvendig beklædning i fx klikebrædder eller 1 på 2 i lodret beklækdning. Fibercement plader kan jo også være en mulighed. Med passende vindpap og isolering kan den indvendige beklædning være rustikbrædder eller evt gipsplader eller OSB plader. Det er en konstruktion der kan opbygges på punktfundamenter hvilket er OK for et mindre byggeri.

Gasbetonen kræver at du laver et rigtigt fundament der rækker ned i frostfri dybde.Og at mure den op me mørtel osv er en lidt krævende opgave. Jeg gætter umiddalbart på at de fleste der vil stille spørgsmålet om det er en mulighed, reelt ikke vil være egnede til at starte op men en opgave som denne...... Med andre ord er det ikke helt enkelt at mure og få det til at se ordentligt ud (altså efter min regnebog).....

I en anden tråd www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/160564/afv/topic
Kan du på side 2 finde et billede af en glad mand (klippet fra "Gør det selv") han er hentet fra en artikkelserie om at bygge et mindre hus, og det er en OK artikelserie at tage udgangspunkt for byggeri af en mindre hytte. Som jeg husker det er der både materialelister samt nogle bygge tegninger og anvisninger. Så må du selv gange op og lægge samme afhængig af dit ønskebyggeris størrelse....

Men det enkleste kan fortsat være en løsning hvor du finder nogle billige huse hos den tekniske skole....
Og så bruger din energi på at renovere det eksisterende hus og nyde sommeren ( når den igen banker på)

MVH Njord :-)

Selvgjort er velgjort......

MVH Njord
Et eller andet sted er det ret optimistisk at kaste sig ud i at bygge selv et mindre kolonihavehus hvis man ikke har en vis grad af gør-det-selv erfaring og evner/erfaring med større eller mindre byggeprojekter

Hvis du er helt på bar bund, værktøjskassen består af et skruetrækker sæt fra netto og et gammelt målebånd fra systuen, så synes jeg simpelthen ikke det er noget du skal kaste dig ud i - så ville jeg finde en færdig løsning, der findes helt eller delvis færdige løsninger på f.eks. dba.dk og byggemarkederne har også nogle samlesæt man kan gå ud fra, med lidt god hjælp vil sådan et samlesæt kunne bygges over et par uger, og du skal så bekoste en VVS'er til at lave vand og sanitet og en elektriker til at få lagt noget strøm ind

Hvis du derimod er relativt erfaren ud i gør det selv og har en "lidt mere end grundlæggende" viden om værktøj og materialer så ville jeg gøre som njord og bygge et træskelet på punktfundament og beklæde udvendig med bræder, indvendigt med fiberplader af en slags, noget isolering imellem lagene, plader på tag og gulv, tagpap på taget osv... hvis det skal hold mere end nogle få år så er der en del der skal gøres for vand og vind sikring osv... vinduer ville jeg prøve at finde et af de her stedet hvor de har genbrugs byggematerialer, mal hele hytten udvendigt med en sort træbeskyttelse....

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen :-)

Jeg er helt på linie med FRW!

Der skal en rimelig værktøjskasse til for at bygge et hus, stort elle rlille og man skal lidt mere end bare eje værktøjet, der skal noget håndelag og overblik til for at processen bliver god.

Jeg har selv bygget garagen, og det er i en stolpe konstruktion. Ikke som rammer men bygget på stedet da det passede mig bedst på den måde.

Og et billede fra den anden ende

Indvendigt er den beklædt med lakerede OSB plader hvilket e passende for en garage.... Nem at holde og samler ikke støv :-)

Og lige et billede fra opsætning af min hjemmekonstruerede og hjemmebyggede altan. Den er opsat af en person... Mig :-) Men så skal man også være lidt snu med talje og understøtninger... Men det var lørdag aften og klokken var 21 så der var ikke lige nogen andre i nærheden......

Billedet er godt nok først taget søndag formiddag.... Det blev lidt sent inden rammen kom helt op og i vatter.....

MVH Njord
Mit store problem er at jeg har meget få penge at bruge på det der byggeri, og at jeg derfor ikke kan bestale meget for den hjælp jeg evt kan få til it byggeri. Derimod gør det ikke noget, at der går flere år før det er helt færdig, bare det ydre bliver færdig.................og tilstår har aldrig bygget noget før og har kun værktøj fra Netto :0((

Hilsen Anni

Investering er din: Blot det ikke går så galt som det gik ved retten i Århus i dag, hvor et blankt tag nu skal fjernes blot fordi man ikke havde undersøgt tilstrækkeligt.
Annonce
Jeg havde en íde om at lave en sokkel ca 6X4 m., og overpå der bygge et hus af gasbeton, kun det udvendige mur til at begynde med, og så skal der selvfølgelig et tag på, og hvad det skal være har jeg ikke fundet ud af endnu.

Virker det helt hen i vejret og har noget en ide om, hvad det vil koste?
Skulle jo gerne blive et lillet hus, hvor jeg kan bo i når jeg bliver gammel :0))

Hilsen Anni

Hej igen.

Hvordan havde du tænkt dig at lave soklen?

I min verden skal en sokkel i frostfri dybde og det er normal 90cm under terræn. Det er altså dybden på den rende du skal grave! Og heri skal der så blandes beton for at du kan støbe den underjordiske del. på toppen skal du have 2-3 rækker lecablokke og de sættes i mørtel. Huske at du skal have dem til at ligge vandret i det øverste skifte!

Så kan du grave overjorden væk indenfor dit fundament. Du skal så langt med der bliver plads til din isolering og dit betongulv. Her i vibrerer du så grus der fungerer som kapilærbrydene lag og udlægger isolering i styropor eller leca. Og på toppen støber du så dit gulv med rionet osv.

Jeg er 112% sikker på du vil blive godt træt af at lave arbejdet i hånden....

Jo det gjorde man i gamle dage... men det var ikke hvem som helst der gjorde og idag er der ikke nogen der gør den slags uden at leje maskiner eller maskinkraft til disse opgaver.

Helt ærligt tror jeg du skal starte med renoveringen af dit nuværende hus på grunden og så lidt mere fornemmelse for at anvende håndværktøj og få en fornemmelse af arbejdsmængden....

Noget helt andet er at et byggeri på ingen måde har godt af at stå "åbent" i en længere årrække hvor det er udsat for vind og regn.....

Hvad har du af forestillinger omkring budgettet for dit hus på 4x6 meter?

MVH Njord
Husk på, i nogle haveforeninger er der en regel om, at når der er givet tilladelse til et byggeri skal det være opført senest 1 år efter tilladelsen. Så det bør du nok lige undersøge hvordan reglerne er i din HF.

Måske en god ide, at sætte det du har i brugbar stand og vente nogle år med at bygge nyt. Hvis der ikke er råd/skimmel/fugt i det bestående hus burde det jo nok kunne laves til at holde nogle år. Så får du jo også mulighed for at finde ud af i den periode hvad du helt præcist ønsker, hvad der fungere i en HF og hvad der ikke gør osv.
I den periode kan du jo også holde øje med om der evt kommer nogle billige bygge matrialer på DBA/Gul&Gratis osv, taget i betragtning du ikke har så meget at ofre på det.
F.eks er der her http://www.guloggratis.dk/diverse/bortgives/andet/annonce/9274244 et gratis brugt toilet... Det kunne måske være ganske udemærket til et havehus...
Eller her http://www.guloggratis.dk/diverse/bortgives/andet/annonce/9263634 en gratis vask....
Eller denne http://www.guloggratis.dk/diverse/bortgives/andet/annonce/9176490 180m2 gratis tag

Hvis man tænker krativt, og kan bruge brugte materialer kan man få meget gratis rundt omkring

Udover det, så lad være med at male et træhus sort.
Det kan risikere at give store vindsprække. Især i sol sider grundet træet har svære ved at komme af med varmen.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Har styr over reglerne og ved godt det med et år. :0)
Der er kun lidt råd i huset, så det kan godt laves for rimeligt penge, men drømmer lidt om et stort flot hus......
Det er ikke muligt for mig, at hente de gratis ting, for har kun en cykel og desværre ingen som kan hjælpe.

Hilsen Anni

Må nok tilstå, at det nok også bliver en dyre at bygge til end jeg havde troet, men mente jo ikke det kunne koster vildt meget med sokkel, mur i gasbeton, vinduer og dør samt tag på så lille et hus, men.........  :,(
Jeg vil også gerne have den "gamle hus bygget op i gasbeton med tiden og der mangler en gavl, kan jeg bygge den op i gasbeton??

Hilsen Anni

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også