Utæt tag - Lysbro K21

De herrer
Jeg har nu brugt et par dage på taget, og jeg fatter ikke hvor vandet kommer ind henne?

Jeg har tættet rygningen, monteret nyt rygningskit på den del jeg mener er utæt, skiftet 2 defekte tagsten, men der kommer alligevel vand ind.
Nu venter jeg så på tørvejr, der vil jeg så sprøjte med haveslangen for at fejlsøge.

Mit spørgsmål går egentligt på om der er nogen der har erfaring med fals-tegl, hvor revner de og er det et kendt problem på Lysbro K21?

Inden i begynder med bemærkninger om undertag, så er det lagt op efter forskrifterne - disse foreskriver at der ikke må bruges undertag på denne type.
Personligt har jeg mest lyst til at pille taget af i det hjørne vi har problemet, og så lægge et undertag alligevel

Ser frem til at høre inputs..

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
De herrer Jeg har nu brugt et par dage på taget... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder endnu mere spændende :-)

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Vi har også haft problem med vand fra taget med K21 sten. Jeg spurgte ECS, som skulle være eksperter indenfor overstrygning, hvad det ville koste hos os. Han vil så kom forbi og kigge på huset. Men så ringede han tilbage og sagde at han havde set på Google Earth at vores hus har K21 sten og at overstrygning kan IKKE laves på disse sten. Jeg var lidt tvivlsom overfor dette og spurgte en anden her i Esbjerg om de kunne lave det. Han kom med et tilbud om overstrygning. Så snakkede jeg videre med andre (genbo som er arkitekt og en ven som er murer). De var begge enige med ECS at man IKKE skal lave overstrygning på K21 sten.

held og lykke
Snedkeren 61: Du må gerne forhøre dig ved lejlighed, men du har ret i at sommeren er den rigtige årstid at gøre sådan et stykke arbejde i.

okotok: Lyder underligt, muligvis kan den lille skum-tætningsliste drille når de limer. Fik du så dit tag lavet eller hvordan?
Jeg kan nu ikke se hvorfor en overstrygning ikke skulle kunne lade sig gøre, der er masser af steder limen kan få fat på mine k21ere

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Nej, er ikke lavet da 50.000 kr synes jeg er meget for noget som måske ikke virker.

Hvis jeg var dig, vil jeg spørge flere eksperter indenfor området inden du bruger en del penge.

vh Chris
Annonce
Hej

Jeg tror ikke en overstrygning vil være en varig løsning på problemet. Men kan man få lokaliseret utætheden eller de samlinger, der er utætte, kan det muligvis være muligt at tætne dem med en bitume e.l. men påført fra undersiden af tagstenene.

Mit problem er, at når sneen på taget smelter, får vi vand ind omkring samtlige aftrækskanaler, der er godt isolerede. Det er et større detektivarbejde. 

Mvh
Frede

Frede

@Kabel
Hvis der kun er i de tilfælde du nævner - og ikke når det regner - må det være fordi smeltevandet trænger op bagom inddækningen på tagventilen.
Altså sneen smelter omkring hætten og fiorhindres i at løbe ned ad taget - af sneen på taget jo.
Det kan være at inddækningen simpelthen ikke er bred nok oven over hætten. Eller ved siden af hætten for den sags skyld.

Nu siger du nok at dine ventilationsrør er velisolerede. Men der er jo en grund til at sneen af alle steder begynder at tø lige ved hætterne. Er røret isoleret helt ud/op i hætten?
Hej.
Tak for dit svar, og jeg tror du har ret. Overgangen fra kanalen til udluftningshætten er lavet af uisoleret zink - ca. 15 - 20 cm der stikker op i hætten. Det bliver det næste forsøg jeg skal i kast med.

Mvh
Frede

Frede

Hej med jer
Lad mig sige det kort - der er ingen genvej til at undgå at skifte et K21 lysbro tag, hvis taget er blevet utæt;

Man kan komme med nok så mange gode ideer, men den dag man står og skal sælge huset vil man højst sandsynligt få en anmærkning i tilstandsrapporten, som indebærer at taget alligevel skal skifte.
Jeg har arbejdet med rådgivning i forbindelse med tagprojekter i mange år, og kende denne tagsten rigtig godt.

Problemet med utæthederne opstår på grund af den skumstrimmel der ligger i overlæggene, den bliver med tiden vandsugende, dette forværres i takt med at der kommer alger på taget, algerne er med til at trække fugten ind til skumstrimlen.
Fugten kommer til at stå i overlæggene i mellem tagstenene og derved er de tit fugtige når vejret slår om til frost, hvilket efterfølgende indebærer en frostskade.

I kan sikker se at tagstenene skader på overlægget og hvis i løfter tagstenene vil i se at de også lamere imellem overlæggene.

Skulle i få brug for et godt råd i forbindelse med et nyt tag skal i være velkommen til at kontakte mig.

John Rudbjerg.
@ John.

De der skriver har forhåbentlig fået løst deres tagproblemer i løbet af de to år der er gået siden sidste indlæg.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis