Multimeter

Hej.. Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, inkl. dette forum, men ikke kunnet finde svar. Det drejer sig om at jeg er på udkig efter et multimeter, men når jeg kigger på de forskellige fabrikater bliver der nævnt noget med 3½ cifre, 1999, 3999 o.s.v. Hvad betyder dette?? Jeg skal bruge det all-round og det behøver ikke at være det billigste - men skal heller ikke være et Fluke..! ;-) Nogen anbefalinger? Med venlig hilsen Carsten Nielsen

Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Hej.. Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, inkl.... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lad os nu lige komme tilbage til det oprindelige problem, OK?

"Batterierne skal lades til 4.20 - maks. 4.25 volt og må ikke komme op på 4.30 volt, og det er der multimeteret kommer ind. Batterierne har nemlig ikke godt af at komme op 4.30 volt. "

Min hurtige hovedregning siger at der er ca. 1% mellem de tre spændinger.
Hvis meteret er 0,3% nøjagtigt, så er det nok til at kunne afgøre hvor man er.

Derefter kommer så de forp*lede +/- 2 digits som laver rav i den. Dem kan man komme uden om ved at vælge et meter som går til 5999.

Det må være godt nok. Færdig.

Bent.
Lav en måle opstilling.
det er billigere og mere nøjagtigt. og ved 4,23V begynder det er være sidste udkald for et lithium batteri.

Jacob
Ja, lad os se en lav-det-selv måleopstilling emd 0,1% præcision fra en person der er usikker omkring køb af et måleinstrument. Not!
Behold jordforbindelsen.

Bent.
hey stop lige - instrumenterne som vi taler om er vel ok til formålet - og som jeg har forstået det ønsker manden af finde et instrument i økonomi afdelinge til hans kina batterier.

Vi ved alle at selv med vores fine fluke instrumenter vil måling på den samme spænding vise forskelligt fra gang til gang - i hverfald på 4 ciffer. Her er andre faktore som spiller ind end blot instrumentet - her tænker jeg på de fysiske forhold - fedt på måleflader, det tryk som måle prober har på målepunkt m.m.
Jeg vil våge den påstand at Elma'en har en tilstrækkelig nøjagtighed til køkkenbords målinger - hvilket er det som jeg har indtryk af det skal bruges til - er man ved at bygge et laberatorie op så er det nok noget andet.
Nu skal I jo ikke ryge i totterne på hinanden bare fordi jeg har en million mere eller mindre dumme spørgsmål... :-)

Jeg værdsætter i høj grad jeres tid og jeres input!

Der er ikke rigtig mod - og måske evner - til at begynde selv at lodde nogle ting sammen og den slags, men ellers er idéen god nok. Jeg vil gerne ha´ et decideret multimeter så jeg også kan bruge det til andet end lige batterimåling, med tiden, når jeg bliver fortrolig med det. Jeg har været vant til at bruge et analog meter, så det her digitale noget er helt nyt for mig.

M.h.t. kategorier må det gerne være lidt alsidigt, hvis jeg nu kaster mig over noget 230 volts måling en dag, så der kan jeg forstå at Velleman kommer lidt til kort/ikke er alsidigt nok. Jeg kan lige så godt fremtidssikre mig.

@ Bent Andersen, du skriver i dit sidste indlæg at 0,3% vil være godt, men omtalte Elma meter ligger på 0,5% - er det efter din mening stadig godt nok??

Annonce
@NielsChr - Rigtigt, altså, i første omgang vil jeg som sagt bruge det til de batterier. Jeg vil gerne tjekke om laderen slår fra - så nogenlunde - som den skal, men som du skriver er det jo ikke laboratorieforsøg.

Jeg skal bare have vished for om jeg eksempelvis selv skal slukke laderen efter et givent tidsrum, fordi jeg - igen eksempelvis - kan konstatere at den slår fra for sent når jeg overlader det til automatikken.

multimeters kat. forhold er trensient spænding.
der kan "dræbe" multimeteret. (8 kw.).!

kat1 går til aparatet.(kopimaskine).!
kat2 går til stikkontakten.
kat3 går til hovedtavle.
kat4 går til installations start. luft leding eller jordkabel 220v. 380v.!

jeg har nogle billige multimeter af de kendte gule multimeter dt 830B model.
cb831B
welleman multimeter dvm 89 og dvm890 og en fluke 177 multimeter. og 233 tangmeter.
elma bm 805.

så jeg har en lille samling af multimetere.jeg bruger dem fra knapceller (høreaparet batteri)
til bil eller trucker batterier og til tider i stikontakten. (2 polet) med fluke. eller elma.
welleman.
 og de øvrige på batterier (de små gule multimeter kat 2 klassen.).!

lade opstilling forgår med to multimeter og følge med opladning forløb
den ene multimeter forbindes til batteri poler + og -. og stilles i volt.
og den anden forbindes til den ene batteri pol -. den sorte.
og den røde til laderen + og stilles til ampære.
så kan du følge dem opladnings forløb.
og hvis den ene "amp" multimeter viser 0000 så er opladingen afbrudt.!

jeg har prøvet kunsten med opladning.
og det er sjovt at følge med oplading forløb.!
er afprøvet på en "knallertbatteri" 12v. 4amp.
Elma til dit brug (4 volt) alt i alt ca. 30 mV unøjagtighed maksimalt - tvivler på det vil være så stort i praksis - om det er godt nok ved du måske bedre selv - evt, hvis du har mulighed for at kontrol måle med dit kontra et bedre kan du finde "offset" som dit evt. har - men som sagt der er også andre faktore end kun instrumentet.
jeg ville lade multimeteret side på laderen mens den lader - elma og mange andre kan sættes til at fryse den maksimale værdi - herved kan du komme igen senere og se hvilken maksimale værdi som din lader har kunne trække batteriet op på - er den højere end det tilladte kan du overveje om du skal undersøge nærmere om du skal afbryde tidligere eller have en anden lader.
jeg bruger tit fluke 177 rms. kat4 multimeter.
som reference instrument.! som er mest præsist.
og andre "billige multimeter kan svinge helt op til 2volt afvigelse.
med mindre at der skal bruge præsist. er de ret dyre multimeter. ikke kan gå uden om.!!!
men en elma 805 kat 3 multimeter. dem bruger elektrikkere
som alternativ til fluke.!
og har en funktion der kan holde på de højeste værdi.auto hold. (fluke)
eller max hold. elma bm 805.
og giver et pip der kommer et nyt værdig. (fluke).!
det er de multimetere dem jeg har.
de bliver nævnt.
til de små værdig af spænding under 5 v. er noget dyre multimetere er at
fortrække. (måske måle spænding i en katoffel.!!!
Der er yderligere 48 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis