Multimeter

Hej.. Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, inkl. dette forum, men ikke kunnet finde svar. Det drejer sig om at jeg er på udkig efter et multimeter, men når jeg kigger på de forskellige fabrikater bliver der nævnt noget med 3½ cifre, 1999, 3999 o.s.v. Hvad betyder dette?? Jeg skal bruge det all-round og det behøver ikke at være det billigste - men skal heller ikke være et Fluke..! ;-) Nogen anbefalinger? Med venlig hilsen Carsten Nielsen

Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Hej.. Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, inkl.... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og undskyld at jeg bryder ind.
Men som modelflyver, der iøvrigt kun har modeller med elmotore, så jeg kender lidt til ladning af batterier
Jeg ved ikke hvad dine batterier skal bruges til? Men jeg ville bruge pengene på at skifte din lader ud med en af bedre kvalitet hvis du ikke stoler på den du har nu.
At du bruger pengene på at købe et instrument for at kontrollere den lader du har nu, for måske igen at finde ud af at den ikke er god nok, bliver den jo ikke bedre af... og du skal derfor ud og købe en anden alligvel. Og når det hele skal være billigt så er en lidt dyre lader billigst i længden.... der skal ikke ødelægges ret mange celler før den har tjent sig selv ind.
Med de ladere man køber nu om dage skal man ikke gøre andet end at vælge batteri typen og slutte batteriet til så klare laderen resten og det er HELT præcist. Laderen går også ind og "føler" hvordan batteriet har det, og lader det så efter det, så batteriet ikke bliver "stresset" Du får de samme info som du får på dit multimeter x,xxxV, men her behøver du ikke sidde og vente på at du skal slukke det hele når batteriet er fyldt, det klare den selv ;o)

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Skrevet af hans2.hansen på 06 okt 2010 23:46
multimeters kat. forhold er trensient spænding.
der kan "dræbe" multimeteret. (8 kw.).!

kat1 går til aparatet.(kopimaskine).!
kat2 går til stikkontakten.
kat3 går til hovedtavle.
kat4 går til installations start. luft leding eller jordkabel 220v. 380v.!

.

Jeg er bange for du tager fejl. kat 4 er fra og med måleren til elværket (jord og luftledninger osv) + alt udendørs.
Kat 3 er faste el installationer efter måleren. - alt udendørs da det er kat 4.
kat 2 er en underlig sammenblanding, under nogle omstændigheder er det faste installationer. samt brugs genstande med højt energi forbrug.
Kat 1 er apperater med lavt energi forbrug. tilsluttet elnettet.

Så for at forenkle det
kat 3 til alt el i huset - udendørs. Typisk hedder et instrument kat 3 1000v / kat 4 600v og det dækker alt normalt. inde som ude.
Kat 2 til ting man kan sætte strøm til.

Jacob
@Pilotfromdk - Jeg skal lade nogle Lithium-Ion-batterier der hedder 18650 og som skal bruges i nogle kraftige lommelygter.

Jeg har lavet om i min bestilling og droppet den helt billige kinesiske lader og i stedet købt en Pila IBC som efter sigende skulle være i den bedre ende, men alligevel til at komme til for penge. Kender du den??

Måske jeg slet ikke behøver at måle på den - men multimeteret er nu rart at ha´ alligevel...

jacop antenne.

du kan prøve at kigge i http://www.pphconsult.dk  en spende side.!
og www.fluke.dk er også god side.
og www.elma.dk også en god side.
du kan downloade kataloget fra fluke.
der kan du læse den i kataloget på side 8.
fluke, hvor sikkewrheden er indbygget. af kategoriering af multimeter.?

jeg menner hvis installations start gå fra før hovedtavlen (luftledning) fra lav volt siden
fra trafomatore.!

hovedtavlen er der hvor "kraftkablet kommer ind fra jord kablet eller luftledning.
igemmen muren ude fra.!

prøv også www.p-mastech.com og der kan du se de mange forskelige af de mange "billige"
multimetre.!

hvis du skal "drukne" i multimeter så kig i  www.multimeterwarehouse.com
Jeg kan intet finde der.
Må jeg istedet anbefale at du tager et kig i en EN61010-1.
Jeg kan desværre ikke finde den læsevenlige udgave af den. (et forklarende billede)
så fandt jeg en.

http://www.forsvaret-edu.dk/edu/course/EL01/

Jacob
Annonce

jacop antenne.

det var praktisk denne fremgangs måde af kategorigering af multimeter.
hvor kat 4 hville gå fra installations start.?

i http://www.pphconsult.dk du hville download kataloget.
når du åbner siden og føre "musepilen" over på combosættet
og rulle ned og der kan du se fluke kataloget ned i bunden af siden
og hente den ned. hved at klikke på den.!
og bladre frem til side 8.!

Tegningen fra fluke kataloget er forivrende. men i teksten står det meget godt.
cat 2-3 grænsen kunne de godt have beskrevet bedre da stik kontakter er kat 3 når de sidder under 10m/ fra tavlen og 20m fra stikledning hvis man skal være helt korrekt.

Jeg syntes stadig http://www.forsvaret-edu.dk/edu/course/EL01/ er lidt bedre. se de nederste 25%

Men der er forhåbentlig ingen der er i tvivl om at man bør/skal som minimum have et cat 3 instrument når man bruger det til el.

Jacob
Generelt gælder det vel at, hvis apparatet er sikret i cat. 3 til min. 400 volt er man vel rimelig sikker - indendørs??

Skrevet af Hr. Nielsen på 07 okt 2010 21:46
Generelt gælder det vel at, hvis apparatet er sikret i cat. 3 til min. 400 volt er man vel rimelig sikker - indendørs??
Jo. og også udendørs. sålænge at du måler efter måleren og du ikke måler når det lyner.
Opdelingen er lidt hul i hovedet efter min mening. man bør skelne mellem før og efter sikringen, og om man har smelte sikringer eller automatsikringer. for det har betydning.

Det der er med de forskellige kategorier er at HVIS man måler med instrumentet og der optræder en strøm spids på nettet så kan det gå endog meget galt hvis instrumentet ikke er designet til at modvirke ulykker. sådanne en strøm spids vil trække en gnist. når en gnist trækkes ioniseres luften og luften bliver ledende. der kan nu ske to ting. enten slukker gnisten selv eller der er strøm og spænding til rådighed til at få den til at vokse. sidstnævnte er det man forsøger at undgå.

og blot for at vise hvad der kan ske.

http://www.youtube.com/watch?v=m_yrfpD7tRc&feature=related

jeg fandt lige en mere hvor man har sat ledningerne til at måle strøm så der er en korsslutning i instrumentet, og man forsøger at måle spænding.
jeg har slagtet et multimeter på den måde uden sikring i og jeg har slagtet sikringen i mit fluke på noget næsten lige så dumt.

http://www.youtube.com/watch?v=i9jpwGTy66g&feature=related

Jacob
Man skal have respekt for skidtet!

Kan du uddybe den med sikringerne?? Hvordan tjekker man at det er designet til at modvirke ulykker - er det nok at kigge på de det med cat.??

Der er yderligere 38 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis