Multimeter

Hej.. Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, inkl. dette forum, men ikke kunnet finde svar. Det drejer sig om at jeg er på udkig efter et multimeter, men når jeg kigger på de forskellige fabrikater bliver der nævnt noget med 3½ cifre, 1999, 3999 o.s.v. Hvad betyder dette?? Jeg skal bruge det all-round og det behøver ikke at være det billigste - men skal heller ikke være et Fluke..! ;-) Nogen anbefalinger? Med venlig hilsen Carsten Nielsen

Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Hej.. Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, inkl.... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Multimeter fra harald (Kina lejetøj) er fint til mange formål - men mest hvor den exakte værdi ikke har så stor betydning - f.eks. når man leder efter elektriske fejl på lednings net i bil, båd m.m.
I dit tilfælde er du på jagt efter et som kan vise en exakt værdi og du bliver nok nød til at ofre lidt mere - det elma instrment som det linkes til er en rigtig god kandidat til lige over 500 kr - med den har du ovnikøbet mulighed for at logge måleværdier til PC - d.v.s. du har mulighed for at logge hvordan dit batteri bliver ladet op over tid - sikkert med en pæn graf (extra udstyr)

Du har spurgt til cifre 1999/3999 / 3½ - hvordan det skal forståes.
1999 betyder at du i biltema kan købe det til 199,9 kr og 3999 er deres lidt dyre model  - nej spøg til side.

1999/3999/3½ betyder i bund og grund det samme - displayet kan vise lidt mere end 3 cifre, men mindre end 4 fulde cifre (ni taller) 
som andre også har været inde på så kan et display benævnt som 1999 vise fra 0-1999 med komma placeret valgfrit sted f.eks. 1,999 volt eller 19.99 volt maks afhængig af valgt måle område.

nogle instrumenter vælger man komma placeringen manuelt, andre er det automatisk i trin af faktor 10 (f.eks. ELMa modelen).
Et instrument med 1999 kan således måle i intervaller af enten 200 mv, 2 volt, 20 volt, 200 volt, 2000 volt (maksimale værdier som kan vises)

I dit tilfælde hvor måle værdien ligger i området 3.8 - 4.3 volt vil det i praksis betyde at måle intervallet vil være det som hedder "max 20 volt" (ved 1999 display) og "max 40 volt" ved 3999 display når måle værdien er over 4 volt - under 4 volt får du ved 3999 display et ciffer mere f.eks. 3.832, mens 1999 displayet stadig må "nøjes" med at vise 03.83 Volt (bemærk komma placering i displayets 4 tal)

Så skulle det vist være skåret ud i pap, ellers spørger du bare igen.

Intrumenter med 3999 display vil som udgangs punkt have en mere fintfølende ADC (Analog til Digital Converter) alene af den årsag at der er flere betydende værdier at vise - bit dybden bliver derved nød til at være større - jeg ville gå efter en 3999 udgave i dit tilfælde

@Jacob - Jeg har lige kigget på den Velleman - Har det noget at gøre med at den kun er godkendt/beregnet til cat II.? Så kan man måske ikke måle ret mange ting med den??

@NielsChr - Så faldt ti-øren, tak for dit superinformative input!!! :-)

Den Elma der er linket til har 5999 display, men det bliver det vel ikke ringere af, så vidt jeg forstår ud fra din forklaring. Det betyder vel også at den har et måleområde på 6 volt, som den så vil ligge sig indenfor i de tilfælde hvor jeg måler 18650-batterierne..? Og næste trin må så være 60 volt..

Jeg tror jeg går efter den Elma, nu er der så mange der siger god for den. Måske er den overkill - men det er der nok så meget andet i værktøjskassen der også er!! ;-) Kvalitet skal man ikke undervurdere..

Hvad med den Batronix, skal jeg droppe tanken om den?

Groft sagt så er det CAT. kategorien der viser hvor sikkert instrumentet er.

Elma er det noget af det billigste jeg vil stole på. Men til dine eksakte målinger vil jeg mene at du skal have et meter med bedre nøjagtighed og højere opløsning. f.eks. 0,05% nøjagtighed.

Du kunne jo kigge efter et bord multimeter.

Jacob
Jeg ved ikke hvorfor Velleman meteret skulle være værre/bedre end andre til netspændingsmåling (stærkstrøm er noget andet, det kommer du aldrig i nærheden af med mindre du arbejder med transformatorstationer :-)

For nu lige at forklare tolerancerne igen:

Procentangivelsen siger bl.a. noget om hvor præcise modstande der er brugt i måleindgangen.

+/- x digits siger hvor meget digitaldelen af multimeteret kan "tælle forkert" (meget forenklet udtrykt, sorry til andre fagolk).
Det er et tal du skal lægge til/trække fra det sidste tal på displayet

Eks:

Du har et perfekt multimeter med 0,0% analog tolerance (basic accuracy).
Samme multimeter har også en tolerance på +/- 2 digits.

Du måler nu på en spænding på præcis 1,000 V.
Meteret vil nu vise mellem 0,998 og 1,002 V, trods 0,0% præcision.

Altså:
procenttolerancen ganges med spændingen og lægges til/trækkes fra. Derefter skal du tillæggel/fratrække "digits" på sidste ciffer.

MvH,

Bent.
Annonce
Det du har i din almindelige 230V stik kontakt er som minimum cat 3.
Det er stærkstrøm såsnart der er energi nok til rådighed til at man kan komme til skade. Dog defineres stærkstrøm typisk som fra ca 42V og op for DC. for AC kan jeg ikke huske værdien.

Jacob
"Men til dine eksakte målinger vil jeg mene at du skal have et meter med bedre nøjagtighed og højere opløsning. f.eks. 0,05% nøjagtighed."

WHAT????

Lad os nu lige blive ved jordoverfladen. Fluke 175 med 0,15% ligger allerede over budget.

Bent.
Hvis man har et projekt og et budget må man se hvad der kan lade sig gøre. i det her tilfælde lav en måle opstilling der kan det der er behov for og intet andet. for der er ikke økonomi til et multimeter der kan lave de nødvendige målinger. med stumper fra Conrad og RS kan man strikke sådanne en løsning sammen for mindre end det omtalte elma meter.

Og ja jeg mener at man ikke kan lave seriøse målinger på lithium celler hvis din nøjagtighed er støre end ca 5mV. så 0,05% der var jeg for hurtig. det rette må være 0,1%

Jacob
i følge stækstrøms reglementet er det gældende for spændinger over 50 volt, under er det lavspænding og derfor ikke omfattet af reglementet - det var i hverfald gældende i min lære tid, og kan ikke se hvorfor det skulle være lavet om.
kender ikek spændings nivauet hvornår det skifter til Højspænding
Cat dit og dat er jo bare et spørgsmål om hvilke certificeringer som instrumentet officelt er godkendt til (stempler) - og har ikke noget med præsision at gøre (i bund og grund ej heller kvalitet selv om det tit følges) - arbejdstilsynet er dog sikkert temmelig intereseret i om det passer til det arbejde som det benyttes til - jeg tror ikke at Hr Nielsen skal lægge så meget i det - han skal måle 4 volt.
Jeg er enig. til det her er CAT kategorierne ligegyldige. Man skal bare være opmærksom på det da der kan ske nogle ubehagelige ting pga. brug af et cat 2 instrument i en villa instalation.

det med stærkstrøm er noget med moderne vage definitioner. jeg har hørt alt fra 36V til de 50V du nævner. højspænding er fra 1000V og op. Jeg bliver årligt opdateret på det lovpligtige L-AUS kursus inden for hvad den nyeste "mode" er i stærkstrøms bekendtgørelsen. så de 50V er historie efter min bedste overbevisning.

Jacob
Der er yderligere 58 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis