Multimeter

Hej.. Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, inkl. dette forum, men ikke kunnet finde svar. Det drejer sig om at jeg er på udkig efter et multimeter, men når jeg kigger på de forskellige fabrikater bliver der nævnt noget med 3½ cifre, 1999, 3999 o.s.v. Hvad betyder dette?? Jeg skal bruge det all-round og det behøver ikke at være det billigste - men skal heller ikke være et Fluke..! ;-) Nogen anbefalinger? Med venlig hilsen Carsten Nielsen

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Hej.. Jeg har søgt vidt og bredt på nettet, inkl.... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Elma laver gode instrumenter, ikke som Fluke, men det er prisen så heller ikke.

Hvis jeg skulle ud at købe, blev det noget i den her stil...
http://www.elma.dk/_da-DK/v:1385?vi...6445410286

Jeg har prøvet et Harald Nyborg, det viste 203 volt i stikkontakten, mit andet instrument viste 236 volt.
Det var godtnok et analog, men alligevel ikke imponerende.

mvh jens
Elma laver rigtigt fine instrumenter. og så er de sikre i brug.
Min mening om et harald nyborg multimeter er at en svensknøgle er bedre.
velleman er ikke en option hvis du skal måle på stærkstrøm.

Jacob
Den fra Elma lyder rigtig fin, og prisen er - næsten - det halve af Fluke´n, når der bliver lagt momme til..

To spørgsmål:

1: Hvorfor er Velleman ikke en option til stærkstrøm? Tror aldrig jeg får brug for at måle det, men jeg vil gerne vide hvorfor/få noget kendskab til hvad jeg skal kigge efter.

2: Den fra Elma, hvad vil dens tolerance være hvis jeg skal måle omtalte batteri på 4,20 volt - Jeg forstår ikke helt det med procenter (forstår så nogenlunde) og det med de ekstra digits (slet ikke). Hvis I vil forklare det med et regnestykke som selv en børnehaveklasseelev kan forstå, vil jeg blive superglad! :-)

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Det fra Elma har en nøjagtighed på +- 0,5%

Så en måling på et batteri med spænding på 4,200 volt vil højst ligge fra 4,179 til 4,221.
Så for os almindelige dødelige, næppe noget vi vil mærke noget til

mvh jens
Jeg fatter mindre og mindre!! :-0

Hvis jeg skal prøve at regne på det gør jeg sådan her: 4,2*0,0005=0,0021. Det plusser eller minusser jeg til de 4,2, og det giver så enten 4,2021 eller 4,1979.. Hvordan får du regnet de to sidste cifre ind i det og kommer frem til dine resultater.??

Undskylder ærbødigst hvis jeg er til for meget besvær! :-)

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Annonce
Kunne det her være en kandidat: http://progshop.com/shop/multimeter/multimeter-bxm240.html

Jeg kender ikke mærket, så har ingen fornemmelse af kvaliteten eller noget. Men umiddelbart er specifikationerne vel ikke så ringe..?? Det har også en fair pris, små 500,- inkl. fragt til DK.

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Selvfølgelig er du ikke til besvær, så kan vi jo bare unlade at svare

Jeg vil nu mene min udregning er ok...

for at finde 0,5% af 4,2

4,2 / 100 *0,5= 0,021

mvh jens

køb den ELMA der er linket til, bruger selv samme model hver dag på job, til daglig laver jeg eltruck hvor dette instrument er et vigtigt redskab med hensyn til fejlfinding osv. kan tilføje at de truck jeg arbejder med er meget fintfølende med hensyn til målinger ovs.
så ja køb den, det fortryder du aldrig

Sletskov

Skrevet af Hr. Nielsen på 06 okt 2010 19:11
Den fra Elma lyder rigtig fin, og prisen er - næsten - det halve af Fluke´n, når der bliver lagt momme til..

To spørgsmål:

1: Hvorfor er Velleman ikke en option til stærkstrøm? Tror aldrig jeg får brug for at måle det, men jeg vil gerne vide hvorfor/få noget kendskab til hvad jeg skal kigge efter.

2: Den fra Elma, hvad vil dens tolerance være hvis jeg skal måle omtalte batteri på 4,20 volt - Jeg forstår ikke helt det med procenter (forstår så nogenlunde) og det med de ekstra digits (slet ikke). Hvis I vil forklare det med et regnestykke som selv en børnehaveklasseelev kan forstå, vil jeg blive superglad! :-)

1, Fordi det ikke er beregnet til at håndtere de ting man kan støde på når man måler stærk strøm. I værste fald kan der ske invalidering/dødsfald.

2, nøjagtigheden i procent tillægges muligheden for offsetfejl og uliniaritet. derfor + x antal digits.

Da du skal udmåle lithium celler ville jeg hellere lave mit eget måle kredsløb, beregnet til dette. kender man området de skal ligge i og den afvigelse man skal kunne måle inden for (f.eks. fra 4,1V til 4,3V) kan man lave et meget nøjagtigt kredsløb. vi taler fejlvisning i størrelsesordnen 50uV. for en acceptabel sum penge.
jeg har så en fluke 189 fordi at nogle af de målinger jeg laver er lidt kildne og muligheden for at logge er lækker.

Jacob
@je_ns - Selvfølgelig, det er mig der har fået et nul for meget på! ;-)

@je_ns / Jacob Antenne - Hvad med de ektra cifre, hvordan skal de lægges til??

@sletskov - Er det BM 251´eren du mener??

Vil godt lige skynde mig at sige tak til jer alle for den store OG hurtige respons!! Det er bare super når man kan hjælpe hinanden.. :-)

___________________________________________________________________


 Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

Der er yderligere 68 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis