Skimmeldannelse på underside af tag.

Hej Alle, Min kæreste og jeg overvejer at købe et hus, og har ved dagens gennemgang haft en fagkyndig med ude og se på det. Ved gennemgangen af taget er der på undersiden af tagstenene en hvid tynd belægning. Taget er tæt og forholdsvis dårlig isoleret. I tilstandsrapporten står der "K3 Tagbelægningen er K21 tagsten. Der er konstateret skimmeldannelse på underside af tagsten. Note: Tagbelægningen er fra før 1992m hvorfor der må forventes reduceret levetid, ide tagbelægningen er med tætningsbånd, der erfaringsmæssigt nedbrydes efter 15-20 år." Hvordan vil I forholde jer til denne situation, er der nogen der har erfaringer med sådanne situationer? Vores situation gør at vi ikke har økonomien til at sætte nyt tag på nuværende tidspunkt. Har man mulighed for at udbedre dette, alternativ stoppe udviklingen? Jeg ser frem til alle jeres gode indlæg. hilsen Preetzmannn
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er gitterspær og den isolering du taler om ligger ved spærføderne hedder løsningen mere ventilation af tagrummet. Hvilket er nemt at lave.
Mht. tæthed kan der foretages en understrygning;( (fugning) af tagstene på undersiden.
Selv om tætningsbåndene forvitrer så er taget ikke nødvendigvis utæt for regn, men måske for snefygning.
Endelig er der rigtig økonomi i at efterisolerer og ved samme lejlighed efterse dampspærren i loftet.
Lidt ekstra information. Huset er 2 plan med skunk op i ca 100 cm på overetagen. loftet er mere eller mindre uisoleret og jeg er meget i tvivl om der egentlig er en dampspærre. Der er gitterspær.

Udbredelsen findes stort set overalt på undersiden af teglstenene og kan nogle steder være svær at komme til, især bunden af tagryggen.

Hvis man skal have prof. hjælp til udbedring, er der så nogle anbefalinger (gerne i Østjylland)


Men var ventilationen iorden ?
Hvis den ikke er og man gør som hpox skrev så ville jeg der ud over sprøjte en mos/alge/svampe gift på indersiden af teglene så man kan få slået skidtet ihjæl.

Jacob
Hej Jacob,

Kun den naturlige ventilation er i orden (utætheder i træet ;-) )

Nej der er ikke nogen ventilation desværre.
Hej Alle,

Jeg vil lige genoplive denne tråd, da jeg har et ekstra spørgsmål.

Er der nogen der har erfaring med at rense/fjerne svamp på et undertag. Er det en utopisk opgave at gøre selv, eller er det lige til.

Kan man forøvrigt køre en forsikringssag på sådan et problem (der er tegnet forsikring mod svamp) ?

Hilsen Mads
Annonce
Har du købt huset?

Ellers få sælger til at udbedre problemet, det er jo muligt hans forsikring vil dække det...

mvh jens
Hej Jens,

Huset er ikke købt endnu. Jeg er helt enig, men sælger er desværre midt i en skilsmisse og har måske behov for at man støtter ham lidt.

Men jeg vil gerne høre fra nogle af jer gør-det-selv folk, hvis i har haft skimmelsvamp på taget.
Skimmeldannelse på undersiden af tagstenene. Mener du? :o)
Nu står der jo skimmeldannelse og ikke skimmelsvamp i rapporten.
Og det er nok fordi den byggesagkyndige ikker er sikker på hvad det egentlig er.

Hvorom alting er så trives skimmel kun hvor de rette betingelser er til stede. Og hvis der laves noget ordentlig tagrumsventilation vil skimmeldannelsen nok ikke forekomme.
Jeg tvivler på at en forsikring dækker, men i såfald skal det være sælgers.
Jeg vil tro at skimmeldannelsen kan fjernes ved påsprøjtning af Rodalon eller lign.
(Hvor sundt er Rodalon egentlig :o))
Kan du overhovedet få forsikret huset med en kritisk skade i taget? Det bør du undersøge, hvis du ikke allerede har gjort det..
Forsikringsproblemer vil give problemer med et eventuelt realkreditlån..
Det er sælger der skal fremskaffe et tilbud på ejerskifteforsikring.
En ejerskifteforsikring forsikrer jo netop de skader der IKKE er oplyst i tilstandsrapporten.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis