Drejebænk til hobby samt småting

Hejsa. Jeg er på jagt efter en mindre drejebænk som også kan komme ned i min kælder - så jeg har kigget på en del. Meget er sikkert skrammel, men er der nogen der har kendskab samt erfaring med denne maskine: Weiss Metaldrejebænk WM240 http://www.ajengros.dk/shop/weiss-metaldrejebaenk-1409p.html Maskinen er ikke tiltænkt til større ting, men småting som f.eks. bøsninger ol. og måske også til lidt i træ og plastik.

Hejsa. Jeg er på jagt efter en mindre drejebænk... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PS. Der er dog foretaget visse forbedringer på den jeg har købt - bl.a. udskiftet hjul til hastighedsreg, fremstillet ny fortsætterslæde pga. deffekt, samt sat ny motor på. Så den ser ikke ud som den på filmen, men er i grundopstilling samme maskine

Det er desværre ikke nok at være i stand til at brænde elektroder kortere, derfor uden viden til svejsning i støbegods, anbefalede jeg at bruge epoxy i stedet, det skal lige meddeles her at jeg tidligere i livet faktisk havde certifikat på svejsning af dette materiale, noget der blev krævet for at måtte svejse i støbejernsbroer ( renovering ).

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej: Jeg har idag sammen med vores lakmand i firmaet limet benet sammen med "LOCTITE" Power Epoxy specielt til metal. Bagefter har lakmanden repareret i stil med den måde han også gjorde da han i sin tid var maler på et værksted til biler - så det er beklædt med et alunet som blev limet ned i spartlen. Det er hårdt som beton og er bagefter slebet glat igen (dog med en mindre fortykkelse fordelt jævnt over samlingen). Vi har faktisk hoppet på det uden at der skete noget - så jeg er fortrøstningsfuld.

Næste problem er så at gulvet ikke er lige der hvor bænken skal stå, men kun i en retning fordi der er fald på gulvet, men det betyder vel ikke så meget ved en mindre bænk - (ved godt at en stor tung bænk skal stå helt i vater for ikke at blive skæv).

Så langt så godt.

Det lyder jo godt du har fået det repareret.
Hvis det er et rimeligt godt betongulv, vil jeg anbefale at du skruer den fast i gulvet.
Så kan du ligesågodt klodse den op, så den er i vater.
Hvis gulvet ikker er helt jævnt, vil den nemt komme til at stå og vippe.
Det stabilisere også bænken, når den er fastgjort til gulvet.

mvh jens
Hej jens. Gulvet er skam lige nok - det hælder blot i den ene retning og forskellen er næsten 1 cm fra det ene hul til det andet på benet - lidt rigeligt syntes jeg.

Ja, det skal skam skrues fast - og jeg kan se at jeg også kan montere en stang mellem benene som kan spændes - det stabiliserer også. Jeg ville gerne have bygget et skab mellem benene det kan så give problemer, men det skal jeg nok finde en "træløsning" på så det kommer til at passe fint sammen. De gamle ben på bænken skulle blot være synlige udenfor skabet - det syntes jeg hører med til den gamle Myford, men den kan også stå alene - vi får se.

mvh
flemming

Annonce
Hej Flemming
jeg restaurerer gamle sokkestrikkemaskiner, de er også lavet af støbejern. Af og til er der også knækkede stumper, der ligner dine brækkede ben, dem klarer min smed uden problemer. Nu kan jeg ikke se, hvor du bor. Og du skal nok ikke have noget sendt med posten, men smeden jeg kender bor her på Møn. Sig til hvis du vil have hans tlf.nr. han kan lidt af hvert.
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej Helle: Jeg holder til i vest-jylland så vi er i hver sin ende af landet. Nu er min smed ikke ligefrem amatør da han er 65 år og har svejset meget også i støbejern og hans svejsning holdt også fint, men et hurtigt ryk på ladet i traileren holdt det åbenbart ikke til - derfor valgte jeg at få maleren i firmaet til at forsøge med limning og forstærkning.

mvh
Flemming

Hej alle

For at runde debatten af, syntes jeg jeg vil vise bænken opstillet på sin nye "museums-stand" i min kælder - og jeg håber, at få mange hyggelige timer sammen med den.

Jeg har for sjov lavet en planche af lidt historie omkring bænken så mine besøgende som ikke kender den kan se, at den har en fantastisk historie.

Det er jo en Myford Drummond type M og de blev lavet fra 30'erne og til 1949 - og alt det kan man læse om på de gamle sider hos Myford.

Se link:

PS. Det her tandhjulssystem til tilspænding er jo meget godt, men hvis spindel skal køre rigtigt (hvilket vil sige med uret set fra gearkasse enden) - så kører tilspændingen jo i den forkerte retning, hvilket vil sige fra patron mod pinol - så det er jeg lidt bekrymret omkring, men ellers er det jo et godt køb - virker fint trods alder.

Og så er jeg lidt træt af, at den her "messing-plade" på fronten mangler.

mvh
flemming

Den ser jo rigtig flot ud

Hvis der ikke er et vendegear, på tilspændingen, kan du muligvis  fjerne, eller tilføje et tandhjul i gearet.
Ved at indsætte (eller fjerne) et mellemhjul vender du omløbsretningen.
sæt evt et billede ind, af tandhjulene, set fra enden af...

mvh jens
Hej Jens

Her ser du tandhjulene - håber, at du kan se indsatte pile (også på det lille).

Hvis du følger linien fra det lille som er spindlen til patronen (se pilretning) og så skråt ned til overførselstandhjul (løber modsat retning) - derefter til tandhjul på tilspændingsaksel som tilsyneladende render i samme retning som spindel med lille tandhjul. Alligevel så render tilspændingen baglæns - mærkeligt ikke.

Hvis der skal være et vendehjul så skal det vel sidde i vippeanordningen monteret på maskinen efter tandhjulet på overførselsstangen - hvis der er det - så virker det ikke, men jeg kan ikke åbne og se.

Der er også 2 ekstra tandhjul med: 1 større og et mindre.

Se fotos: Bild 1 er tandhjul i indgreb. Bild 2 er de slået fra. Bild 3 ekstra tandhjul.

mvh
Flemming

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også