Drejebænk til hobby samt småting

Hejsa. Jeg er på jagt efter en mindre drejebænk som også kan komme ned i min kælder - så jeg har kigget på en del. Meget er sikkert skrammel, men er der nogen der har kendskab samt erfaring med denne maskine: Weiss Metaldrejebænk WM240 http://www.ajengros.dk/shop/weiss-metaldrejebaenk-1409p.html Maskinen er ikke tiltænkt til større ting, men småting som f.eks. bøsninger ol. og måske også til lidt i træ og plastik.

 

Hejsa. Jeg er på jagt efter en mindre drejebænk... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej . Jeg ville aldrig reparere en sådan skade med epoxy, der skal stå en drejebænk ovenpå. Hvis du ikke vil svejse så vil jeg mene at 4 stk. fladjern skruet på bagsiden vil være den sikreste løsning.
Mvh Jørgen.

Hej: Det er faktisk også en af de løsninger jeg selv har udtænkt - vedlægger lige et foto af bagsiden - der er faktisk kun plads til 2 stykker fladjern pga. en smal passage i en runding.

Jeg håber, min gode ven (grovsmeden) kan svejse det - han sagde ihvertfald at han ikke ville love noget - så det er lidt af et gampling. Måske en kombination af beslag og lim kan gøre det - ellers må der beslag både udvendigt og indvendigt.

Det er sgu også uheldigt - jeg ville ønske at jeg kunne spole filmen tilbage.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
PS. Hvad med nitning?

 

Hej. Hæ.hæ.hæ. - det med nitning var vist lidt af en joke - det vil også være svært.

Hvor stammer de ben egentlig fra? Jeg har set en del bænke på myfords hjemmeside, men ingen med de ben. Nogle havde andre typer, men de fleste havde et skab som understel. Bunden på den er bænk passer til benene - så de må jo have hørt med hele tiden.

mvh
flemming

 

Livrem og seler, svejs og beslag nå jeg tror nu nok en god facet på begge sider og så svejs sagtens holder, derefter afslibning så ses det næsten ikke.
Mvh Jørgen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej: Så har min ven "grovsmeden" svejset den med støbejerns elektrode. Det gik fint, men den var knækket nøjagtigt samme sted da jeg kom hjem fordi jeg kørte i et hul med traileren - så der skal åbenbart intet til sidevejs før det sker igen. Nu må løsningen være at bygge et skab - det har faktisk også hele tiden været meningen, maskinen skulle blot have sine ben at stå på inde i skabet.

Tak for snakken

 

Havde smeden nu skærpet kanterne før svejsningen?
Hvis bruddet er nøjagtigt samme sted, må svejsningen være noget overfladisk.
Jeg tror også jeg ville have prøvet med slaglod.
Det kryber godt ind, vel udført.
Svejsning af støbejern er en kunstart, man skal absolut vide, hvad man gør, derfor epoxy.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs, det er helt rigtigt, det med kunsten.
Problemet er normalt, at der opstår spændinger i materialet ved opvarmningen/afkølingen, der får svejsningen til at revne igen.
I dette tilfælde var bruddet lige over, så der ikke opstår så store spændinger.
Ofte er det en god ting efterfølgende at varme svejsningen, - langsom afkøling - for at undgå spændinger i materialet.

Normalt er jeg bare af den overbevisning, at man så vidt muligt bør holde sig til samme materiale ved sammenføjninger.
En trædyvel holder bedre end et søm.
Metal er bedre til at samle metal med.

Og så skærer det jo en i hjertet at se et fint gammelt understel gå itu.
Hej. Selvfølgelig skærer det en i hjertet at se det gamle understil i 2 dele - meningen var jo, at man skulle kunne se stellet og så bygge et underskab mellem dem - det var faktisk planen.

Iøvrigt så kan drejebænken ses her med understellet - så ja det er en gammel sag.

Se link;



 

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også