Fugt i kælderen

Hejsa,

Jeg var lige ved at trække nogle kabler i min kælder igår, og rykker så mit skrivebord ud og finder bagved det en plet "fugt/mug" ved det nederste hjørne på væggen.
 
Det er kun ca. 2 måneder siden jeg flyttede ind, så skrivebordet har max stået der 2 måneder.

Se evt. dette billede: http://nicoweb.dk/fugt.jpg


Der er også i et andet kælderrum små næsten usynelige revner i fodlisten hvor der dannes noget mug oven på (Minder mest om noget grøn støv, som let kan tørres af)

Er der nogle gode råd til hvordan man kan komme dette til livs?

Vh.
Hejsa, Jeg var lige ved at trække nogle kabler i... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville fjerne væv og tæpper med tæt gummivrang, så hele kælderen igen kan ånde naturligt og fugten fjernet via affugterne.
Det er ikke ren udgift, idet du vil spare en del på opvarmningen, idet affugterne giver en smule varme fra sig og der skal ikke så meget varme til at gøre det behageligt i et tørt lokale.

Med venlig hilsen
ktm

 

Følger interesseret med i tråden - tak for alle idéerne.

Jeg kan se at Harald Nyborg har 3 forskellige affugtere :

En til 595,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5763&Grp=&n=10

En til 999,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2342&Grp=&n=10

En til 1195,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5153&Grp=&n=10

Hvilken en vil folk anbefale til en kælder på ca. 60m2 ?

Det er umiddelbart kun den største hvor HN selv giver et bud, nemlig op til 120m2.
Men permanent affugtning er simpelt hen en forkert løsning.
Jo mere vand du trækker ud af kælderen jo mere kommer der ind.
Det siger nærmest sig selv at jo kraftigere affugtere du opstiller jo mere vand hentes der ind. Direkte ude fra de omgivende jordlag, (og evt. fra luften i beboelsen ovenover).

Det skal så siges at når du har tørlagt jordbunden omkring så kan du måske nå det punkt at affugterens kapaciter er så stor at der simpelthen ikke kan flyde vand nok til din kælder.

Hvis en kælder skal tørholdes permanent skal det ske ved opvarmning af luften og ventilation.

Jeg har haft lignende problem og kan ikke anbefale at bruge en affugter. Væggene hos mig blev ved med at være fugtige selvom affugteren havde kørt i mange dage.

Først da jeg satte høj varme på begyndte væggene at tøre. Og jeg kunne mærke forskel allerede efter en dag.

 
Super fedt med alle jeres svar!

Ville det være en idé at sætte lidt mere varme på generelt og få lavet noget bedre ventilation og hertil måske bruge en affugter nogle timer om ugen?

Og selvfølgelig få fjernet det væv så væggene kan ånde..
Annonce
Skrevet af inno på 25 aug 2010 09:46
Super fedt med alle jeres svar!

Ville det være en idé at sætte lidt mere varme på generelt og få lavet noget bedre ventilation og hertil måske bruge en affugter nogle timer om ugen?

Og selvfølgelig få fjernet det væv så væggene kan ånde..


Ja til det hele, men luk for ventilationen, når affugteren kører.

Jeg er enig i, at den helt rigtige løsning er isolering, dræning og tætning ude fra.
Men uden at kende det fra personlig erfaring, så tror jeg det måske koster en hel del og er en smule besværligt!

Ligeledes har jeg også erfaring for, at det er ikke en god ide, at stille noget op ad en kold væg, så luftcirkulationen hindres. Det læret jeg under "oliekrisen" i 1973, hvor vi skulle lukke for varmen i sjældent benyttede rum. Her fik vi også mug bag ved skabe osv.
Så kom der politisk ukorrekt varme på igen.

Den nemme, brugbare og hurtige løsning er stadigvæk affufter

Med venlig hilsen
ktm

 


Det interessante her er dugpunktstemperaturene.
Hvis temperatur og DP ligger tæt på hinanden er en affugter meget effektiv.
Hvis den luft der ventileres med har en lavere DP end kælderen vil den virke tørrende.
Hvis der er meget fugt i kælderen vil DP stige, når der kommer varme på, omend ikke så meget som temperaturen.
Affugteren giver varme fra sig, både fra sit elforbrug og fra det kondenserede vand. Sidstnævnte kommer fra væggene, hvorfor det netto giver nul.
Her er altså mange forhold at tage hensyn til.

Køb et thermometer og et hygrometer. Så kan du ved hjælp af en tabel finde DP. Så bliver det hele lidt mere overskueligt at finde ud af.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det må du bare forklare med et eksempel Chr.
Ikke en mors sjæl forstår hvad du mener.
På'en igen :o)

Det gik lidt hurtigt, da jeg skrev ovenstående, og burde nok have været noget mere uddybet. Det tænkte jeg så ikke lige på, da jeg er vant til at arbejde med ventilation, udtørring etc.

Relativ fugtighed RF er et udtryk for, hvor meget vand der er i luften i forhold til hvor meget der kan være ved en given temperatur. Dugpunktstemperaturen DP er udtryk for det absolutte vandindhold, og er derfor konstant i forhold til temperaturen.
Da vores gode hygrometer kun måler RF er det blevet den almindeligt brugte. RF kan omsættes til DP i en tabel.

Eksempel:
Ved 20ºC kan luft indeholde 17,4g vand pr M3. Hvis en luftmasse indeholder 9,3g pr M3 og er 20ºC vil den derfor have en relativ fugtighed på 54%.
Ved 10ºC kan den kun indeholde 9,3g pr M3. Hvis ovenstående luftmasse køles til 10ºC rammer den sit maximale vandindhold, og den relative fugtighed er derfor 100%. Det er dugpunktstemperaturen DP. Yderligere temp-fald vil medfører kondensering.

Hvis luften i kælderen har en DP, der er lig med den fugtige vægs temp vil der ikke være fordampning fra væggen, og dermed ingen tørring. Hæves temp i luften vil dens relative fugtighed RF falde, men DP vil være den samme. Hvis væggen ikke bliver varmere vil der stadig ikke ske fordampning, og derfor ingen tørring. Hvis der ventileres med varm sommerluft, og væggen er kold kan der meget vel ske kondensering på væggen, og dermed det modsatte af det ønskede. Her det mere formålstjeneligt at bruge affugteren, som sænker DP.

Hvis der er høj RF (DP og temp er tæt på hinanden) vil en affugter virke effektivt, da den ikke skal køle luften ret meget før der sker kondensering i affugteren. Er RF derimod lav (temp noget højere end DP) skal der køles meget inden der sker kondensering, og affugteren er ikke så effektiv.

Hvis man om vinteren kan lufte ud med kold luft, som har en lav DP vil der blive en god fordampning fra kældervæggene. Især, hvis de er varmere end den luft der kommer ind.

RF er et udtryk for, hvor meget vand der er i luften i forhold til hvor meget der kan være ved en given temperatur. DP er udtryk for det absolutte vandindhold, og er derfor konstant i forhold til temperaturen. Derfor er det meget mere relevant at bruge DP, da det fortæller, om der sker fordampning eller ikke, og om der er nytte af at lufte ud eller bruge affugteren.

Håber dette skriv i en sen nattetime giver mening og klare lidt på be´greberne.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det hjalp lidt, men kun lidt.
Det var nemmere om du bare gav mig ret.
For det har jeg. I praksis i hvertfald.

En kælder er fugtig fordi den er utæt. Og når du affugter luften til absolut knastør og 0% med en affugter så vil det omgivende miljø, jordlag samt inde og udeluft jo omgående forsøge at udligne den ubalance i luftfugtighed der derved opstår.
Hvis der skal være bare en smule fornuft i at bruge affugter til permanent "vanduddrivelse" skal den som minimum være temperastyret.
Der er jo osse flere gode hustorier om at vandlåsen i gulvafløbet tørlægges. Samme vandlås hvori affugterens afløbsslange er placeret.

Derimod. Hvis du opvarmer luften og bortventilerer fugten vil jord, murværk og bygningsdele iøvrigt isolere den højere temperatur til kælderrummet alene. Og dervil kun "tilflyde" fugt til kælderen i det omfang som grundvandsstand, nedsivende regnvand osv. tilsiger det.
Stort set ihvertfald.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også