fast undertag kontra ikke-fast undertag

Så er vi nået til at skulle skifte tag på vores gamle hus fra 40'erne. - utæt som bare pokker.
De forskellige håndværkere vi har kontakt til har ganske delte meninger om fast eller ikke fast undertag - og jeg kunne rigtig godt tænke mig at få nogle kommentarer fra uvildige personer.

Vi har tegltag nu - med ingen eller ganske ringe isolering. Det skal vi selvfølgelig have, når vi skal have nye teglsten på. Vi er så i den situation at vi kan få plads til ca. 145 mm isolering, hvis vi vælger "løst" undertag - og kun 90 mm med fast undertag. Ellers skal der taget "løftes" for at få plads til mere isolering. 1. salen er åben i kip hvilket giver lidt begrænsninger. 

Vi skal selvfølgelig have et ordentlig tag m. isolering, - men, er ikke sådan indstillet, at vi behøver at have deluxe udgaven. Hvor meget isolering er mon nok? (Jeg er klar over at man på nye huse lægger meget mere)

Hvad skal vi vælge?
Så er vi nået til at skulle skifte tag på vores... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af hpox på 19 aug 2010 22:47
Nå. Jeg troede at Huntonit hørte under gruppen af faste undertage.
Men det er måske kun småfast!!!
Huntonit er et pladeundertag, så kan også betegnes som et fast undertag, det er jo ikke en skrøbelig banevare....

Alligevel så menes der altid tagpap på brædder eller krydsfiner når der henvises til et fast undertag.

det er jo meget et spørgsmål om "religion"... nogle sværger til banevarer, andre til huntonit og igen nogle til de tunge massive undertage af brædder, finer eller lign...

men der er jo en del der spiller ind... du skriver du har kontaktet en del håndværkere, så formoder du vil have en håndværker til at foretage udskiftningen af tag og monteringen af undertag? en rullevare vil som regel altid være langt den billigste løsning (mange byggemarkeder har ligefrem tilbud hvor du får smidt et par ruller undertag med i prisen) de to store ulemper ved det er at det er den mest skrøbelige løsning (har desværre set en del lidt ældre undertage hvor der har været rifter i undertaget eller/og at det har hængt lidt slapt mellem spærene. det sidste leder til den anden store ulempe ved en rullevare... det har en tendens til at ville blafre i hårdt blæsevejr... og på trods af afstandsklodser med fjedre osv, så har jeg endnu ikke mødt en håndværker der ville give en skriftlig garanti på at komme og lave arbejdet om hvis der har kunnet høres blafren i kraftigt blæsvejr... alle jeg kender med denne løsning har under kraftigt blæsvejr (nogle endda bare ved en lettere brise) kunnet høre deres undertag...
jeg fravalgte selv den løsning da jeg skiftede tag for et par år siden pga dette... jeg lavede det selv, og ud fra den tanke med at jeg endnu ikke havde set et tag lagt af en håndværker hvor det ikke har været et problem, så ville jeg ikke tro jeg selv kunne gøre det bedre og valgte derfor huntonit.

huntonit har efter min mening de fleste fordele. det er stadig noget billigere end det faste undertag og også meget lettere men er også noget stærkere end rullevarerne. og som gør det selv projekt var der også en anden stor fordel ved det... det er garanteret fra fabrikken at det kan ligge mindst seks mdr. ubeskyttet (skulle jo give selv den mest dvaske gds mand tid til at blive færdig) og uanset hvor hårdt det har blæst så har jeg nu ikke kunne høre pladerne give sig...

det faste undertag er jo naturligvis luksusløsningen, men det er tungt og dyrt... det kan faktisk vise sig at være så tungt at du bliver nødt til at skulle have kraftigere spær op for at kunne bære det...


men selve tagbeklædningen og tagets hældning har jo også betydning for hvad belastning dit undertag vil blive udsat for... f.eks. er vingetegl der ikke er understrøgne nok det mest utætte tag du kan finde... her er det undertaget der faktisk skal tage en stor del af skraldet både fra vind og nedbør og derfor er det alfa og omega at du har et stærkt og tæt undertag.
betontagsten er noget mere tætte og lader mindre slippe igennem til undertaget. der er ligefrem enkelte typer betontagsten der er godkendt til at lægge uden undertag (om det så er at anbefale tør jeg ikke sige... ved ikke hvordan det er mht kondens på bagsiden af stenene... er det ikke et problem så kan det jo være en billigere løsning da man så både sparer prisen til et undertag og den arbejdstid der går med at etablere det)
og jo mindre hældning der er på tagfladen, jo mere fygesne vil der kunne blæse ind og lægge sig på undertaget og belaste det.


nu du skriver at du vil have tegl på igen, så vil jeg anbefale dig at tjekke kvaliteten og garantien på produkterne meget nøje før du vælger. har desværre set en del byggerier hvor teglene ikke har holdt mere end ca 20 år før de bogstaveligt talt er begyndt at smuldre væk...

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Hmm, blev jeg klogere? Mange bud fra snedige folk.

En ting er sikkert - jeg kan forstå at vi skal få så meget isolering ind som muligt,- men vi vælger dog at lade være med at hæve taget, da det på ingen måde vil være forskønnende for huset.
Det faste undertag er droppet (pris,- og umiddelbart lyder det som om vi også her vil kunne løbe ind i fugtproblmer, hvor det diffusionsåbne tag ikke skulle have de samme problemer). Vi skal derfor vælge mellem diffusionsåbent og det I kalder Huntonit.
Teglene regner vi med bliver Højslev tegl,- ud fra det jeg kan høre og læse, lyder det som et fornuftigt valg?!

Godt at læse alle jeres tanker og forslag,- selvom der er meget divergerende meninger...
Skrevet af hanbert på 23 aug 2010 09:38
Hmm, blev jeg klogere? Mange bud fra snedige folk.

En ting er sikkert - jeg kan forstå at vi skal få så meget isolering ind som muligt,- men vi vælger dog at lade være med at hæve taget, da det på ingen måde vil være forskønnende for huset.
Det faste undertag er droppet (pris,- og umiddelbart lyder det som om vi også her vil kunne løbe ind i fugtproblmer, hvor det diffusionsåbne tag ikke skulle have de samme problemer). Vi skal derfor vælge mellem diffusionsåbent og det I kalder Huntonit.
Teglene regner vi med bliver Højslev tegl,- ud fra det jeg kan høre og læse, lyder det som et fornuftigt valg?!

Godt at læse alle jeres tanker og forslag,- selvom der er meget divergerende meninger...
Jo jeg synes faktisk du er blevet klogere.

1. Du må ikke lade vær med at isolere op til dagens standard du kommer ind under br08.

http://www.ebst.dk/br08.dk/BR07_00_ID118/0/54/0

Se kap. 7.4.3

2. Huntonit kan du ligge næsten oven på isoleringen og derved sparer plads til udluftning.

Til sidst. Hvis du kun ligger 145 mm som maks vil din salgs værdi også være tilsvarende lavere, idet mange købere forventer at et nyt tegl tag også har et tilsvarende isolerings tykkelse.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=15358

http://www.aalborgkommune.dk/Borger/Bolig-og-byggeri/Byggeansoegning-
Byggesagsbehandling/Vejledning-til-byggeri/Udskiftning-af-tag-og-vinduer/Sider/tag-og-vinduer.aspx


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Og til allersidst.
Når det gælder undertage af banevaretypen findes denne hjemmeside:
http://duko.dk/
Som giver en heltigennem seriøs vurdering og klasificering af omtalte vare!
og hjemmesiden www.godetage.dk er et rigtigt godt sted at orientere sig

VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis