Hovr stort er brændstofforbrug

Hej alle,
som det sikkert kan udledes af overskriften er jeg fuldstændig ny inden for både og derfor dette med garanti totalt umilge at svare på spørgsmål....
Har kig på en motorbåd, Birchwoood ts 37, der er 2 motorer, en mercruiser og en BMW, begge yder hver for sig 180 HK, nu er det ikke sådan at jeg skal bruge den til speedbåd, men faldt for den da den er ganske rummelig og yderst velholdt, og da jeg ikke er til sejl, det er konen dog, og er mageligt anbragtog elsker ikke trange kår, tror jeg det skal være den, hvis vi kan enes om prisen.

Nu til det spørgsmålet går ud på..
Båden går vel 22 knob på toppen, men forestiller mig mere at vi kommer til at hyggesejle omkring de 8 - 10 knob, min kammerat har en Nauticat 33, en helt anden båd, men når den går omkring de 8 knob er det fint med mig, ved bare ikke om det kan sammenlignes... er der en formel/fingerregnel bare sådan ca. på hvor meget brændstofforbruget bør ligge på?? eller er jeg bare helt afsporet at stille et sådant spørgsmål??
Hej alle, som det sikkert kan udledes af... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Flying Leth på 17 aug 2010 12:35
Jeg mener nu at du gerne må have VHF i båden uden at have kursus. - så må du dog ikke snakke i den bortset fra at kalde på hjælp via kanal 16.

Jeg vil også sige at bruger man vinteren til et duelighedskursus er man godt sejlende i den teoretiske del. Det er jo lige som kørekort - mange kan jo nemt køre bilen, men hvis ikke du har lært hvad skiltene ( søafmærkningerne) betyder eller - hvem holder for hvem her ( hvem viger for hvem) kan det jo være lidt lige meget, at man er god til at trimme båden.

Bortset fra det er vi jo nu igen i en tråd der falder for meget af - måske skal vi rette den tilbage på kursen -  jeg ved Volvo Penta har et lille program på deres hjemmeside hvor man kan taste sine motordata ind og få en række oplysninger. Måske der findes det samme på dine motorers hjemmeside og måske teoretisk brændstofforbrug.

Du må ikke eje en vhf radio uden certifikat - og heller ikke bruge den - dog træder nødretsbestemmelserne nok i kraft hvis man kalder hjælp - men tag beviset, så ved du fx at "kodeordet" er "mayday mayday mayday" (3 gange), hvis båden er ved at synke. Du kan heller ikke få et kaldenavn uden certifikat.

mht spedbådscertifikat/duelighedsbevis: til både under 15 meter er der kun krav til certifikat hvis motor/hastighed overskrider nogle grænser. Duelighedsbevis er "mere" end speedbåds certifikat og er derfor ok til speedbåde. Man kan "nøjes" med dette. Typist kræves duelighedsbevis hvis man vil leje en båd. Sejlbåde under 15 meter er der ingen certifikatkrav til. Duelighedsbevis gælder også kun både under 15 meter.
Skrevet af Håndværkeren på 13 aug 2010 12:15
Jo det gør en stor forskel at det er diesler, for en diesel bruger væsentligt mindre. der er mere volumen i dieselolie frem for benzin, men du skal nok regne med et forbrug omkring de 50 liter i timen ved fuldt skrald, almindeligvis sejles der kun med 3/4 kraft på sådanne motorer.
Inden jeg begynder på en større udredning i bundtyper, var det måske en ide at du selv søger oplysninger på bibioloteket i bøger om det at sejle.
Desuden skal du være klar over at der kræves minimum et dueligheds bevis for at fører en båd i den størelse med så store motorer. Du kan ikkie bare hoppe ned i den og sejle der ud af uden et sådant bevis, jo det kan du godt hvis du er indstillet på en eller flere store bøder når du bliver kontroleret. Og du kender sandsynligvis ikke en dyt til søvejsregler så du vil meget hurtigt blive spottet ud.

nu kræver det kun et speedbådscertifikat at sejle et skib som dette...
          længde x længde + 3 x 1,36 = xxx .... hvis skibets hk overstiger dette er det speedbåds certificat der gælder...

           "Som fritidssejler i danske farvande må enhver sejle med et fritidsfartøj med en skroglængde på under 15 meter, uden at skulle have tilladelse til det fra nogen myndighed - og uden at skulle aflægge nogen form for prøve. Den eneste undtagelse er dog planende motorbåde (speedbåde), som du skal have speedbådskørekort for at sejle. "

            "Det er sikrere – og også sjovere - at sejle, hvis du har lært det. Også selvom der ikke er krav om duelighedsbevis for fritidssejlere."

begge dele sakset fra søfartstyrelsens hjemmeside, så det med at det kræver "mindst et duelighedsbevis" er noget vrøvl... der blev du sgu' hurtigt "spottet".. ;-)

Skrevet af gdssjov på 13 aug 2010 20:30

Hej
Det lyder da fjollet - har du et duelighedsbevis gælder det også til speedbåde. Lidt ligesom man ikke behøver trailerkørekort til personbil, hvis man har lastbilkort med hænger....

Du skulle nok droppe dit speedbådskursus og tage et vhf certifikat i stedet - og det er hurtigt klaret:=)

vh


ja duelighedsbevis gælder hvis du både har den praktiske og teoretiske del... aftenskolerne tager sig som regel af den teoretiske del, har man så speedbådscertifikat, ved siden af kan disse 2 slås sammen til et duelighedsbevis, da speedbådskortet modsvarer den praktiske del....
Skrevet af gdssjov på 17 aug 2010 17:37

Du må ikke eje en vhf radio uden certifikat - og heller ikke bruge den - dog træder nødretsbestemmelserne nok i kraft hvis man kalder hjælp - men tag beviset, så ved du fx at "kodeordet" er "mayday mayday mayday" (3 gange), hvis båden er ved at synke. Du kan heller ikke få et kaldenavn uden certifikat.

mht spedbådscertifikat/duelighedsbevis: til både under 15 meter er der kun krav til certifikat hvis motor/hastighed overskrider nogle grænser. Duelighedsbevis er "mere" end speedbåds certifikat og er derfor ok til speedbåde. Man kan "nøjes" med dette. Typist kræves duelighedsbevis hvis man vil leje en båd. Sejlbåde under 15 meter er der ingen certifikatkrav til. Duelighedsbevis gælder også kun både under 15 meter.

sådan noget vrøvl... selvfølgelig må du eje en vhf... du må bare ikke anvende den uden certifikat....
Skrevet af lindegaard2 på 10 sep 2010 00:49

sådan noget vrøvl... selvfølgelig må du eje en vhf... du må bare ikke anvende den uden certifikat....

Døm selv:
Du må ikke installere den uden et bevis...
Hvis jeg skulle fortsætte i kammertonen, kunne jeg sige, ja der vrøvles - men det er ikke mig....

og ja, du må da godt købe en uden at vise et certifikat...
http://www.fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx
Du skal have certifikat for at kunne betjene en VHF-radio
For at anvende maritime VHF-frekvenser i Danmark skal man mindst have et såkaldt SRC-certifikat til betjening af radioudstyret. SRC står for 'Short range certificate'. Derudover skal man have et kaldesignalsbevis til sit fartøj. Når disse ting er i orden, kan man installere VHF-radioen og anvende den.

Annonce
Lige præcis... man må da godt eje den, man må bare ikke anvende den... uden src certifikat... de kan sgu ikke forbyde at den er installeret.. så længe den ikke anvendes eller er koplet til.. den må gerne sidde der..

Skrevet af lindegaard2 på 10 sep 2010 16:09
Lige præcis... man må da godt eje den, man må bare ikke anvende den... uden src certifikat... de kan sgu ikke forbyde at den er installeret.. så længe den ikke anvendes eller er koplet til.. den må gerne sidde der..

jf nederste linie er det faktisk ikke eentydigt at den må være installeret. Jeg tror en krakiler (som du nok ikke møder i praksis) vil sige den må ligge i sin æske på båden, men hvis den er monteret, fx hængt op og med tilslutning af strøm så "klapper fælden". En af grundene er nok fx at man skriver under på en tavshedserklæring når man får et kaldesignal til sin radio. Desuden kan en "idiot" (læs -der ikke kender reglerne/har certifikat) forplumre en redningsaktion ved fx ikke at holde radiotavshed når der er meldt "silence"

-men det bliver noget juristeri - det vigtigste er at få lært procedurerne når man bruger den, SÅ MAN KAN REDDE SIG SELV OG ANDRE:=)

Da jeg i sin tid var på skipper skole i skagen for at tage mit LRC certificat fik jeg at vide at du må bruge kanal 16 Vhf 2180 Hf som nødkanal uanset om man har certifikat eller ej når det nød signaler man sender.
Radioen må du gerne have installeret i din båd og bruge den som RC.

Køletekniker & Energiteknolog.

hej hvis der er en vhf ombor er det ikke en ret at have den tænt MEN det er en pligt at den er tænt og at mand lytter på kanal 16 nødkanalen den må godt være monteret og tænt og mand må godt kalle efter hjælp og være relæ
MEN mand må ikke snakke med andre uden cerifkat
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Skrevet af renek på 10 sep 2010 19:34
hej hvis der er en vhf ombor er det ikke en ret at have den tænt MEN det er en pligt at den er tænt og at mand lytter på kanal 16 nødkanalen den må godt være monteret og tænt og mand må godt kalle efter hjælp og være relæ
MEN mand må ikke snakke med andre uden cerifkat
hilsen rene
Tak Rene, så blev det slået fast.. ;-)

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis