Hovr stort er brændstofforbrug

Hej alle,
som det sikkert kan udledes af overskriften er jeg fuldstændig ny inden for både og derfor dette med garanti totalt umilge at svare på spørgsmål....
Har kig på en motorbåd, Birchwoood ts 37, der er 2 motorer, en mercruiser og en BMW, begge yder hver for sig 180 HK, nu er det ikke sådan at jeg skal bruge den til speedbåd, men faldt for den da den er ganske rummelig og yderst velholdt, og da jeg ikke er til sejl, det er konen dog, og er mageligt anbragtog elsker ikke trange kår, tror jeg det skal være den, hvis vi kan enes om prisen.

Nu til det spørgsmålet går ud på..
Båden går vel 22 knob på toppen, men forestiller mig mere at vi kommer til at hyggesejle omkring de 8 - 10 knob, min kammerat har en Nauticat 33, en helt anden båd, men når den går omkring de 8 knob er det fint med mig, ved bare ikke om det kan sammenlignes... er der en formel/fingerregnel bare sådan ca. på hvor meget brændstofforbruget bør ligge på?? eller er jeg bare helt afsporet at stille et sådant spørgsmål??
Hej alle, som det sikkert kan udledes af... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener nu at du gerne må have VHF i båden uden at have kursus. - så må du dog ikke snakke i den bortset fra at kalde på hjælp via kanal 16.

Jeg vil også sige at bruger man vinteren til et duelighedskursus er man godt sejlende i den teoretiske del. Det er jo lige som kørekort - mange kan jo nemt køre bilen, men hvis ikke du har lært hvad skiltene ( søafmærkningerne) betyder eller - hvem holder for hvem her ( hvem viger for hvem) kan det jo være lidt lige meget, at man er god til at trimme båden.

Bortset fra det er vi jo nu igen i en tråd der falder for meget af - måske skal vi rette den tilbage på kursen -  jeg ved Volvo Penta har et lille program på deres hjemmeside hvor man kan taste sine motordata ind og få en række oplysninger. Måske der findes det samme på dine motorers hjemmeside og måske teoretisk brændstofforbrug.
ok... jeg har faktisk vhf i min båd og certificat, men jeg har ikke noget kaldenavn ( imsi nummer ?) ... jeg har den bare som sikkerhed, så må jeg håbe de ikke spørge efter kalde navn hvis jeg er ved at synke... Jeg tror godt man må have radioen i båden, men bare ikke bruge den uden certifikat

mvh Nikolaj

Når båden er ydstyret med 2 x 180 HK. tror jeg ikke at et speedbåds kort er nok !
Hvis den planer er det rigeligt.. Hvis den ikke planer skal man ikke have noget.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af Håndværkeren på 17 aug 2010 12:58
Når båden er ydstyret med 2 x 180 HK. tror jeg ikke at et speedbåds kort er nok !
Ifølge Tempo bådsalgs sælger var det nok med speedbåds kort til denne båd... går udfra han ved hvad der gælder..

Annonce
Fik lige en maill fra sælger/nuværende ejer... den går 20 kn på toppen, han har altid ligget på mellem 11-12 knob i cruise, og brugt ca 20 liter i timen, lidt under men ca.. det er sgu da ok...
det må være knap 1,7 liter pr sømil. Troede faktisk at det kostede mere at flytte de 6 ton.
Men det vil koste over 7K at tanke den op.. men så burde du også kunne sejle over 600 sømil. Hvis jeg har forstået det hele korrekt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

der er 1000 liter tank,( 2 x 500), hvordan regner du den ud, for den er jeg ikke lige logisk nok til... mangler en formel he he
Hvis du sejler 12 knob i en time bruger du 20 liter.
1 knob svarer 1 sømil. (1.852 km). Så du tilbagelægger ca. 12 sømil.

Pr sømil er så 20 / 12 = 1.67 liter pr sømil.

Du har ca. 960 liter tank (2x480 liter) og hver gang du har brugt 1.67 liter har du så tilbagelagt 1 sømil så det er 960/1.67 = 575 sømil.
Men så er tanken også helt tom og du må slet ikke lege.. for den bruger sikkert en del mere når du giver fuld gas..

Jeg var så lidt for hurtig før.. det er under 600 sømil pr tank.

Men papiret er taknemmeligt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

så fald den på plads, det har aldrig været min stærke side, men nu sidder den der ;-)
takker.. og hvis det er bare sådan nogenlunde er det da en meget pæn distance...
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis