trægulv problemer :(

Hej, Har et oliebehandlet trægulv som ikke rigtig er blevet passet da jeg ikke har brugt rummet, og bare brugt det til opmagasinering. Nu opdager jeg til min gru at der har ligget en pose frugt eller et eller andet, som har sivet ud af posen og lavet en ordentlig mørk plamage på gulvet samt noget vådt tøj som har lavet en anden plamage ! Har prøvet at vaske det væk med vand, og brun sæbe men det hjælper ikke det store. Jeg vil gerne prøve så meget som muligt da jeg ikke lige har råd til at skifte gulvet og står og skal leje huset ud Kan i komme med jeres bedste ideer til hvad jeg kan bruge af ting og sager for at se om det kan blive godt/ udbedret ? Findes der ikke noget rigtig kradsbørstigt trærens af en slags ? eller nogle kemikaler man kan bruge ? fik at vide at det var en fordel det var oliebehandlet, dog har det ikke kunne afvise det som er røget ned her. Håber virkelig i kan give mig nogle input til hvad jeg kan prøve, og evt. angiv mærker på de produkter i kan anbefale ?
Hej, Har et oliebehandlet trægulv som ikke... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå hej igen

Kemikaler har jeg opgivet, det virker ikke rigtig.

Har så købt mig en extenter sliber, og lavet en test på en gammel stump køkkenbordplade og med en del knofedt så kan man da få det pænt i sidste ende, men det tager lidt tid med sådan en excetersliber.

Så har mod på at prøve på gulvet nu, men tænker - kan jeg nøjes med bare at slibe der med pletterne eller skal jeg slibe hele gulvet ? eller kan jeg bare efter slibning give det noget sæbe eller olie eller hvordan ?

Jeg har købt korn 40,60 og 120 - synes i jeg skal hoppe direkte ud i 40 eller blive på 120 ? på bordpladen jeg prøvede der skete der først rigtig noget med 40 nemlig.
Det gælder for slibning og polering at du hellere må starte for fint end for groft.
Fordi . Hvis du starter med at lave grove ridser i emnet kan du måske slibe i 10 uger inden de er væk igen.
Altså du starter med korn 120. Er der for lidt bid i det så korn 60 eller korn 40. Når hele fladen er slebet med måske korn 40 skal du den anden vej igen. Altså korn 60, dernæst korn 120 osv. Alt efter hvor glat det skal være.

Du kommer til at prøve dig lidt frem, men hvis alt det sliberi bliver for træls så kan du jo lægge gulvtæppe på. :o)
tak, det gør jeg.

ok er der et fif til at få slibepladen til at køre rundt når den rammer overfladen synes den har sit bøvl med at dreje skiven selvom maskinen knokler derud af.
Pladen på en exenter sliber skal ikke dreje rundt. så sliber man mest optimalt. Sådan er min makita indrettet.
Korn 80 til at starte med. den kan lidt o overfladen. korn 60 tager lidt mere fat og korn 40 tager fat. fordi dit gulv har fået olie bider sandpapiret ikke så hårdt i det som hvis det var ubehandlet.
Korn 120 er lige lovligt fint. du risikerer at lukke træet så det ikke kan suge olie.

Hvilke exenter sliber bruger du ? mærke/model, 5" eller 6"og watter.

Jacob
hej,

tak for uddybningen , lidt pinligt men troede den skulle dreje rundt hele tiden.

Men jeg gjorde som du sagde gik lidt op i korn og så ned igen og det gled lidt bedre.

Igår så det ikke ud som om der skete en dyt, jeg gjorde så det at jeg smed noget trærens på bare sådan af afmagt og istedet for 5 minutter lod jeg det stå natten over, og faktisk så kan jeg se det har lavet en mærkbart ændring på det sted jeg lagde det på !

Kan det give mening at man ved at slibe toppen af får effekt af trærens og sådan ? det kunne da være for godt hvis det er tilfældet, så nu forsøger jeg igen idag med samme model.

Annonce
Ved du hvad thorma.
Jeg tror simpelt hen ikke at du har det rette GDS- gen. :o) x2.
Du har vist fået ca. 25 svar her i forummet. Men hvor mange m2 er det blevet til. ½?

Det er blod, sved, og tårer at slibe gulv. Det støver, larmer og pletterne er alt for store. En ægte GDS-er ville glæde sig over Selv-gjor-er-velgjort og at han efter 2 ugers kravlen rundt på gulvet på ømme knæ havde sparet 500 kr til en proff. gulvafsliber.

Og så er der Jacob Antenne' Makita excentersliber. Jeg kenner ikke den model. Men på mit værksted, som er proff. hvad angår værktøj og udstyr har vi 3-4 exenterslibere. Og jeg har aldrig oplevet at de skulle stå stille for at slibe. Tværtimod river de nemt lak og lign. af fyrretræ.

Hvad er det for en sliber du har fået fat i?

Så på med noget korn 40 og ud over (gulv)stepperne.

Nu håber jeg ikke at du som visse andre her på siden bliver fornærmet over lidt mopning i al fredsommelighed. :o)

@ Hpox
Jeg syntes også den er bedre når den drejer rundt. Men det er ikke hvad der står på siden af maskinen.
Næste gang skal jeg have en exentersliber med tvangs rotation.

Jacob
en excentersliber der drejer rundt ?! det har jeg godt nok aldrig hørt om....

http://www.lyrk.dk
Gad vist om det er samme slags maskine vi taler om!!!
Det er jo ikke maskinen der drejer rundt.
Men sålen.
I en kombination af rotation og exentriske "et eller andet"
Jeg skal personligt foretage en inspektion af vores maskiner. I morgen.
ha ha hpox, du rammer nok hovedet på sømmet - jeg er blottet for GDS gen jeg gør det absolut ikke af lyst men fordi jeg føler mig provokeret af den plet og burde fandeme være muligt at lave noget selv. men indrømmet jeg er en idiot til det her.

det ER en extentersliber, det er selvfølgelig skiven der drejer rundt

Et sidste spørgsmål - nu siger i det kræver blod sved og tårer, og det vil jeg da også gerne forsøge, men vi taler altså om hårdt arbejde og mange timer ? troede jo måske lidt at det lige var 30 minutters arbejde og så vupti.

Men det er det ikke vel ?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis