Montering af udendørs afbryder

Hej

Jeg skal montere en udendørs afbryder, men det er åbentbart ikke så let.

Det er er en UPUS73 afbryder fra Harald nyborg.

Jeg har en blå, brun og en gul-grøn som er til jord.

Diagrammet på bagsiden af afbryderen er vedhæftet efterfølgende.

Nogle forslag til hvordan ledning skal monteres.

Tak på forhånd.
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var ikke noget godt billede!

Med venlig hilsen
ktm

 

du må ikke skifte/sætte en ny afbryder op udendørs. bare lige til en lille orientering
... du må såmænd heller ikke udskifte en eksisterende... men det er jo ikke det der bliver spurgt om.

Som du selv siger er den grøn/gule til jord, så du har blå og brun at arbejde med.

Går vi ud fra billedet skal den brune i en af de midterste i toppen og den blå skal i en af de to nederste til venstre.
Hej Steinaa.

Jeg har altid haft respekt for dine svar, så det er med stor ydmyghed jeg blander mig i dit svar.  

Men hvis du har Fase (brun ledning) øverst, altså indgang på kontakt vil man da skabe en kortslutning ved at sætte blå ledning nederst til vandstre idet man slutter kredsløbet ved trykpå kontakt (fase til nul uden modstand).

Skal brun ikke i den øverste og så mellemledningen til lampen / stik kontakt i den nederste til venstre?

Spørger skriver godt nok blå, brun og gul/grøn og det tyder jo mere på en stik kontakt frem for en afbryder kontakt, selvom billed jo tydeligt viser afbryder.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Ork - jeg tager jævnligt fejl, så hold dig ikke tilbage :-)

Hvis der er fase på den brune og nul på den blå, så har du ganske ret - det kommer til at koste en sikring. Men hvis kablet derimod kommer fra en lampe er der formentlig fase på den brune og den blå vil så være tændledning (eller omvendt).
Men vil det sige at man gerne måbruge blå som mellemledning?

Troede faktisk man skulle holde det i fase farver mellem afbryder og fatning.
Men tak for svar

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er kun den grøn/gule der er hellig - det er også derfor det en gang imellem kan være giftigt at byde ind med hvad der er hvad alene ud fra farvemærkningen.
Ja det kan satme hurtigt gå galt.   Nu er jeg selv aktiv GDS indenfor el  men prøver da holde farverne på de rette steder, netop for at lette et senere arbejde for en selv eller elektrikkeren. Derfor blev jeg i tvivl om man måtte bruge en "blå" ledning som fase ledning. Men ok. Hvis du siger det så må det være rigtigt

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 26 jul 2010 21:23
Men ok. Hvis du siger det så må det være rigtigt


Så skal vi bare have overbevist fruen om det samme :-)
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis