Montering af udendørs afbryder

Hej

Jeg skal montere en udendørs afbryder, men det er åbentbart ikke så let.

Det er er en UPUS73 afbryder fra Harald nyborg.

Jeg har en blå, brun og en gul-grøn som er til jord.

Diagrammet på bagsiden af afbryderen er vedhæftet efterfølgende.

Nogle forslag til hvordan ledning skal monteres.

Tak på forhånd.
Hej Jeg skal montere en udendørs afbryder, men... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse


Hej
Jeg har prøvet brun i den første midten både i top og bund.
Blå i yderst til venstre i top og bund.
Men det hjælp ikke.
Er der andre forslag, jeg synes hellere ikke at ledningen sidder rigtig fast i bunden.
Skrevet af MLU på 26 jul 2010 21:23
Ja det kan satme hurtigt gå galt.   Nu er jeg selv aktiv GDS indenfor el  men prøver da holde farverne på de rette steder, netop for at lette et senere arbejde for en selv eller elektrikkeren. Derfor blev jeg i tvivl om man måtte bruge en "blå" ledning som fase ledning. Men ok. Hvis du siger det så må det være rigtigt


Rigtig som Steinaa siger, kun gul/grøn er "hellig" .. Meeeeen hvis der er en nul fremført og der er en lyseblå ledning så SKAL det være den der er nullen.. Men er der ingen nul, så må man gerne bruge den lyseblå til andre formål, ligesom nullen også kan være an anden farve, såfremt der IKKE findes en lyseblå i kablet..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Jeg er stor tilhænger af at nullen er blå / lyseblå - men det er stadig kun en anbefaling, ikke et krav.
... hvad problematikken med afbryderen angår så er det svært at sige ud fra ovenstående. Men det ville være nærliggende at åbne lampen og så hvordan den er monteret.
Annonce
Super forum her, er selv ved at renovere et hus... og jeg kunne godt have brugt at finde herind for et par måneder siden

Din afbryder er fra Opus 74 serien og det ligner en korrespondance afbryder, men den funktion skal du så ikke bruge

Har der siddet en afbryder før?, eller er den et nyt kabel der er trukket ud? dine ledninger burde være en fase og en mellemledning som så går til den lampe der skal afbrydes, der hvor lampen er hvilken farve ledninger har du der ? Der bør ikke være en nul ledning ved din afbryder - den kan være ude ved lampen

Det er også en mulighed at du simpelthen har en fase/nul/jord ledning som bare er trukket indefra ?

Mulighed nr 1:
Den brune er fasen og at den skal i midten øverst og at den blå er mellemledning, den skal i øverst eller nederst til venstre - men jeg kan sagtens tage fejl det kommer an på din installation iøvrigt - du nå nok lige forklare nærmere hvad den skal afbryde og hvordan lampe installationen er lavet - hvis dette setup knalder sikringen, så:

Mulighed nr 2:
Brun er fase, blå er nul.. den brune i midten øverst den blå øverst til højre, det kabel der går til din lampe..: brun nederst til venstre, blå nederst til højre (det burde bare være en sløjfe til højre)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Løsningen var som beskrevet følgende:
Blå samles i en muffe.
Den ene brun ind i toppen og den anden brun in i midten, så fungere.
Det havde formentlig hjulpet en smule på svarene hvis du havde fortalt at der var to kabler... men super det lykkedes! :-)
Det mener jeg bestemt også jeg har gjort, etsæt blå og et sæt brune

Hej! Jeg er ved at lave samme projekt med samme afbryder.. Jeg har et kabel der går indefra ud i afbryderen og et kabel der går fra afbryderen til lampen.. Helt præcis hvordan skal ledningerne sidde?? 😊

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis