Trækning af rør og kabler - hvad må man

Hej

Skal igang med en renovering af et hus, og i den forbindelse have ny installation. Da det er et et-plans hus så regner jeg med at der kan trækkes rør henover loftet, hvor kablerne så efterfølgende kan trækkes i.

Hvor meget må man selv lave - er der nogle krav til trækning af rør over loft?

Der er vel intet ulovligt i at trække alle rillerør, indmure dåser og trække de enkelte ledere i rørene, hvis jeg så får en autoriseret elektriker til at koble det sammen eller hvad?  På den måde er det jo kun selve sammenkoblingen, som jeg ikke selv rører ved.

Når jeg skal til det, hvor mange grupper vil så anbefales til et hus på 130kvm? Regner med at der ihvertfald skal være 1 kraftgruppe og 1 gruppe til udendørs lys mm samt 1 gruppe til garagen. Hvor mange grupper derudover vil det være smart at opsætte til selve beboelsen og hvordan bør de fordeles, når der er 3 værelser, køkken, stue, gang og bad?

På forhånd tak


 

Hej Skal igang med en renovering af et hus, og i... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sjovt at vi nu skal til det igen...

Mr. T Selvom du er elektriker kan du selvfølgelig ike vide alt om lovgivningen.
Og selvom du siger det i en god tone og mening, MÅ DU IKKE SELV GØRE DET!!

Tråden blev startet ved at spørgeren vil vide hvad man MÅ. Og der er flere der har skrevet at selvfølgelig må man det og bla.bla.bla.
Sandheden står skrevet i SB. Du må IKKE.

Og det kan godt være at folk selv gør det efter aftale med elektrikeren. Men han MÅ ikke. Det er ULOVLIGT!

Så som udgangspunkt, skal man holde snitterne for sig selv, så snart det er fast installation. Også selvom en autoriseret slukker for strømmen...


Næstformanden (Gammel elektriker)

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af Mr. T på 17 feb 2011 07:34
Altså hvis du har en installatør til at slukke for strømmen og demontere det gamle, må du som udgangspunkt gerne trække alle rør ledninger osv selv........
Hilsen en Elektriker

Ja det må du gerne så længe elektrikkeren så ikke TÆNDER for strømmen igen.

Ellers må du ikke.

Det står nu højt og tydeligt i lovgivningen og som mange andre tidligere har skrevet så må man som GDS'er ikke trække et eneste lille bitte rør hvis det skal bruges til fast el installation.

Skal du derimod trække et antennekabel eller EDB stik må du gerne selv trække alle de rør du vil

At vi så alle selv laver en del el og for andre til at skrive under på det er en helt anden ting

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

hehehe en morsom tråd :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af christiannielsen på 02 dec 2013 20:02

hehehe en morsom tråd :-)


Ja men sikkerhedsstyrrelsen pusler vist med, at lægmand må lave meget mere, pga. noget eu hamonisering.


Skrevet af je__ns på 02 dec 2013 21:13


Ja men sikkerhedsstyrrelsen pusler vist med, at lægmand må lave meget mere, pga. noget eu hamonisering.


Je_ns det er ikke SIK der pusler, og slet ikke med det, men, bredt formuleret, regeringen, der pusler med at lade VVSeren lave lidt el i bl.a. badeværelset, når han nu er der. Så  man kan spare den "vanvittig dyre" elektriker. Jeg håber da, for mit fags skyld, at det så bliver lovligt for elektrikeren lige at  lave en vandinstallation, nu han er der. Så man kan spare den "vanvittig dyre" VVSer. 

Måske er tråden morsom, men når den læses igennem, viser den også hvor mange meninger, der er om tingene. Nogle mere saglige end andre




fase
Annonce

Ja og tømren kan lige lave et par lampesteder, når han alligevel roder med at sætte nyt loft op.  








Om jeg fatter det kan være så svært at forstå hvad man må og ikke må. Det har været oppe og vende et utal gange og folk kommer med alle mulige krumspring. Men det er bare ikke lovligt at lave det selv, det kan siges meget enkelt "fat det eller lær det udenad" ;-)
Skrevet af Bai7200 på 03 dec 2013 20:12

Om jeg fatter det kan være så svært at forstå hvad man må og ikke må. Det har været oppe og vende et utal gange og folk kommer med alle mulige krumspring. Men det er bare ikke lovligt at lave det selv, det kan siges meget enkelt "fat det eller lær det udenad" ;-)


Jeg tror da at folk godt ved, at det meste af det, der bliver lavet som GDS arbejde inden for de fag, som kræver aut., er ulovligt. Men der ligger det i det at have håndværkere i huset  koster penge, og dem vil man gerne spare. Det er jo mærkeligt, at der aldrig er spørgsmål af f.eks. juridisk art, der bliver besvaret af en jurist, men hyppigst af folk, som tror, tingene er sådan.

Nu ved jeg jo ikke med hvilken baggrund du skriver dit svar. Er du elektriker eller hvad?


fase
Ja jeg er elektriker, har dog ikke arbejdet med alm inst (offshore). I snart 9 år. Og nej jeg må sådan set heller ikke selv lave mit el, men skulle mene jeg nok klare det ok, det bliver det dog ikke lovligt af.
Men aner man ikke hvad man skruer i, skal man altså bruge de penge til en håndværker, nogengange er uvidenheden i de spørgsmål der kommer skræmmende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis