Trækning af rør og kabler - hvad må man

Hej

Skal igang med en renovering af et hus, og i den forbindelse have ny installation. Da det er et et-plans hus så regner jeg med at der kan trækkes rør henover loftet, hvor kablerne så efterfølgende kan trækkes i.

Hvor meget må man selv lave - er der nogle krav til trækning af rør over loft?

Der er vel intet ulovligt i at trække alle rillerør, indmure dåser og trække de enkelte ledere i rørene, hvis jeg så får en autoriseret elektriker til at koble det sammen eller hvad?  På den måde er det jo kun selve sammenkoblingen, som jeg ikke selv rører ved.

Når jeg skal til det, hvor mange grupper vil så anbefales til et hus på 130kvm? Regner med at der ihvertfald skal være 1 kraftgruppe og 1 gruppe til udendørs lys mm samt 1 gruppe til garagen. Hvor mange grupper derudover vil det være smart at opsætte til selve beboelsen og hvordan bør de fordeles, når der er 3 værelser, køkken, stue, gang og bad?

På forhånd tak


 

Hej Skal igang med en renovering af et hus, og i... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@trmpf: Så har du lært fejl!! Det er stadig ikke lovligt at gøre selv!!
Mht. arbejdsmænd. Så er de at betragte på samme måde som en lærling. De skal instrueres grundigt. Og de skal være under opsyn (Kan ikke huske den præcise beskrivelse) til de er fortrolige med arbejdet.
Og det er på grund af deres ansættelse hos installtøren, at de må lave arbejdet.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
det du må, er enkelt at forklare. Du må skifte eksisterende afbrydere og stikkontakter til nye. Du må skifte gamle kabler og ledninger til nye med fuldstænsig samme antal ledninger og samme tværsnit. Du INGEN SOM HELST ny installation lave.

 Man skal ikke benytte projektiler af geologisk oprindelse såfremt man selv bebor transparente domiciler!

@Altmuligeren: Siden hvornår har man måttet rode i den faste installation, udover at skifte afbrydere og stikkontakter?
Ps. det er heller ikke alle stikkontakter du må skifte. F.eks. må du ikke, som lægmand, udskifte udv. stik!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Du må kun skifte stikkontakter og afbryder ud til nyt fra de gamle og intet andet må man selv lave. Heller ikke trække kabler og ledninger. Jeg ved at der er mange der gør det alligevel, men er uheldet ude og det brænder ned og der ikke er en underskrift fra en instalatør så er der intet der dækker.

stitz

Det er noget vrøvl det her med at forsikringen ikke dækker hvis man ikke har en underskrift fra en installatør

Det er fuldstændigt korrekt at man ikke må selv, det er også fuldstændigt åbenlyst at langt de fleste ikke burde gøre det selv - men i det omfang alt er lavet korrekt og der opstår en brand - så vil forsikringsselskabet ikke afvise at udbetale - med mindre de direkte kan bevise at en ulovlig el-installation er den direkte årsag til branden - og at der er dig som nuværende ejer der har udført den - det er en meget vanskelig bevisbyrde

Jeg vil vove den påstand at mindst 80% af alle danske parcel og rækkehuse som er mere end 10 år gamle, har ulovlige installationer (som vel og mærke ikke er udført korrekt) - hvis forsikringen skulle unddrage sig i hvert eneste tilfælde så det sort ud

Men... som jeg også skriver, langt de fleste burde holde sig fra el-arbejdet, det er forholdsvis vanskeligt at udføre korrekt og efter gældende regler (som hele tiden ændrer sig)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Må man selv trække rør og kabel i ikke-beboelse, det kunne være i en nybygget garage, og så få elektriker til at tilslutte ?
Nej skal det være lovligt, så må du ikke.

Men aftaler du det, med en autoriseret instalatør, som så kommer og tilslutter, ser jeg nu ingen problemer.

(At få en elektrikker til at lave det sort, er akurat lige så ulovlig, som at lave det selv.)

mvh jens
selvfølgelig må du selv fræse dine riller.

Udover det, når du trækker rør på loftet skal disse ned under isoleringen. Der skal også huskes at dimensionere derefter. For at undgå kondens i rørerne
Rørerne ligger på den varme side af damspærren, hvor der også er 1/3 af isoleringen :-)
Selvfølgelig må du lave alt det du påtænker, det er der ingen problemer i. Du kan sikkert hugge riller og huller til rør og dåser og mure dem til med bastardmørte lige så godt som installatøren. Du skal lige huske, at såfremt du bruger ledninger i rør, skal disse ligge på den varme side af isoleringen for at undgå kondens.Desuden skal eventuelle loftdåser forsegles lufttæt til dampspærren, det findes der specielle menbraner til (se LK kataloget). Det største problem er, at få en installatør til at godkende det. Når installatøren har godkendt det, har han også påtaget sig ansvaret . Han skal iøvrigt også udarbejde dokumentationen for installationen og opbevare denne i mindst 10 år. Dokumentationen omfatter tegninger og evt. dokumentation for tavle(r). Det gør han sikkert gerne for et symbolsk beløb?

fase
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis