Trækning af rør og kabler - hvad må man

Hej

Skal igang med en renovering af et hus, og i den forbindelse have ny installation. Da det er et et-plans hus så regner jeg med at der kan trækkes rør henover loftet, hvor kablerne så efterfølgende kan trækkes i.

Hvor meget må man selv lave - er der nogle krav til trækning af rør over loft?

Der er vel intet ulovligt i at trække alle rillerør, indmure dåser og trække de enkelte ledere i rørene, hvis jeg så får en autoriseret elektriker til at koble det sammen eller hvad?  På den måde er det jo kun selve sammenkoblingen, som jeg ikke selv rører ved.

Når jeg skal til det, hvor mange grupper vil så anbefales til et hus på 130kvm? Regner med at der ihvertfald skal være 1 kraftgruppe og 1 gruppe til udendørs lys mm samt 1 gruppe til garagen. Hvor mange grupper derudover vil det være smart at opsætte til selve beboelsen og hvordan bør de fordeles, når der er 3 værelser, køkken, stue, gang og bad?

På forhånd tak


 

Hej Skal igang med en renovering af et hus, og i... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@S. fabrin

Jeg har det lidt skidt med at du saboterer og miskrediterer de indlæg der er lavet af kompetente mennesker, der rent faktisk ved hvad de snakker om!!

Vi skal ikke blive uvenner over ordkløveri. Men når du skriver som du gør, "at han SELVFØLGELIG må gøre som han påtænker" tager du fejl. Og du kan få andre til at gøre det samme.

-Det er IKKE lovligt. Han må IKKE gøre det!
Og det er uanset hvor mange elektrikere der så vil godkende osv.
Spørgsmålet går på om det er lovligt at gøre det selv. Og som du forhåbentligt kan forstå, er det ikke LDS-arbejde.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Til Næstformanden!
Egentlig ville jeg ikke spamme denne tråd. Men jeg beder dig læse hele mit indlæg grundigt igennem. især der hvor jeg skriver, at installatøren påtager sig ansvaret, når han godkender arbejdet. Prøv engang at se installatørloven.
Jeg er fuldstendig klar ove,r at du aldrig tager fejl undtagen dengang i -87. Jeg er temmelig sikker på, at du også har taget fejl denne gang. Skulle det ikke være tilfælde,t vil jeg bede dig begrunde, hvor jeg har uret.

fase
Jaja... det bliver ikke lovligt af at installatøren gør noget ulovligt! han må ikke godkende/skrive for arbejde, der ikke er udført af ham selv eller en ansat direkte under ham.
Han kan lave et sikkerhedscheck eller hvad det nu hedder. Men installationen bliver ikke lovlig.
Man kan vel omskrive ordene, at hvis det var lovligt på installationstidspunktet, er det lovligt idag= var det ulovligt på installtionstidspunktet... (Jeg gider ikke diskutere det mere. Det har været oppe at vende masser af gange)

-Jeg synes bare at dit indlæg giver indtryk af at "det må man da gerne bare gøre!!"
Kan godt være at det er mig der misforstår meningen med din tekst. Men når så mange tager fejl og tror at de selv må gøre det, er det vel vigtigt at påpege hvordan reglen egentligt er?


Næstformanden

Ps. Mht. min signatur, er det sket rigtig mange gange jf. fruen i huset :-)

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er installatøre der laver noget ulovligt, hvis han godkender installationen.Det er grunden til at jeg skriver som jeg gør. Selvfølgelig er det brand ulovligt, hvis ikke en installatør godkender det. Det er jeg fuldtud klar over. Jeg har været installatør i mange år .Det er derfor jeg siger som jeg gør. Du har ikke læst mit indlæg ordentlig.
Det med din signatur, jeg kunne ikke dy mig.

fase
El er ikke svært hvis du ved hvad du skal gøre, hvilke materialler du skal bruge og hvilke FARVER man monterer til hvad, hvor hård du bukker et rør.....

Bliver tit spurgt om dit og hint. Min holdning er hvis ikke du ved med sikkerhed hvad du skal så hold dig væk. Ellers så lav noget andet selv.

Det fliste elektrikere vil syntes det er fint hvis du fræser riller. Det er hadejobbet.
Husk lige at advare fruen om støvet, ellers så bliver dobbeltsengen nok lidt bred i et par dage.

vh

jondop
Annonce
Tænk at denne tråd er undveget min opmærksomhed... :-)

S. fabrin: Som før nævnt må en installatør ikke tage ansvar for arbejde der ikke er udført af ham selv eller de der er ansat direkte under ham. Skulle han alligevel gøre dette bliver installationen ikke "lovlig" på den baggrund - der vil da blot være endnu en der har forbrudt sig ikke imod elinstallatørloven men BEK 1522 §17 (Bekendtgørelse om autorisation og drift af en elinstallatørvirksomhed). Kunden begår en ulovlig handling ved at anmode installatøren om at tage ansvaret for arbejdet og installatøren begår ulovligheden ved at acceptere...
Ja, du kan sikkert godt lave en aftale med elektrikeren om at fræse rillerne til rør og hugge ud til dåser i mur.

Du kan endda måske få lov til at mure dåserne fast. Resten må du lade den autoriserede om.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Til Steinaa!

Jeg tror da, at vi er gansk enige. Dog står der ikke noget BEK 1522 §17 om, at den der spørger installatøren gør sig skyldig i lovbrud. Men lad os nu ikke bruge denne tråd til privat ordkløveri, som jo egentlig er spørgeren ganske uvedkommende.

fase
... det falder vist ind under kategorien "opfordring til utugt", så uden at vide noget om det vil jeg tro at spørgeren vil blive hæftet op på samme paragraf :-)

Det er vel altid rart at kende eventuelle konsekvenser...
Altså hvis du har en installatør til at slukke for strømmen og demontere det gamle, må du som udgangspunkt gerne trække alle rør ledninger osv selv........ om du rent praktisk er ordentlig "uddannet" til denne opgave må være dit problem....... der er selvfølelig nogle ting omkring hvor du skiller grupperne ad så hele din installetion ikke hænger sammen du skal have styr over, dertil skal du så have en aftale med en installatør om at samle det hele og skrive under på det er lavet som det skal......... jeg syntes du skal tage snakken med installatøren der skal tilslutte det hee til sidst og så lade ham afgøre hvad han vil sige god for......... herinde er der vist lige så mange meninger som der er "eluddannet" L.D.S'er :-)

Hilsen en Elektriker

Mvh

 

Thomas

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis