Nordan 21 med fremskudt styrehus

Hej alle, Jeg har købt en herlig lille båd Nordan 21 som billederne viser, og jeg er begyndt at renovere denne. Har fjernet det gamle dæk og styrehus som var råddent og utæt og skal skiftes. Kan jeg bruge alm 22 mm Silvan krydsfiner som bliver bekklæde med glasfiber ?? Skal styrehus (bestilt hos Limbo både) sættes på dækket eller skal dækket bygges op omkring styrehus?? Er helt ny i bådrenovering så jeg er taknemmelig for alle gode råd som jeg får. Mange hilsener Niels

Venlige hilsener

Niels 

Hej alle, Jeg har købt en herlig lille båd Nordan... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens, utrolig flot arbejde du der har lavet. Må jeg lige spørge om du har fuget ud til kanten af skroget eller man blot glasser samlingen. Jeg har lavet et lille galleri under Nordan 21 så du kan se hvilket arbejde der venter mig.

Venlige hilsener

Niels 

Hej
Tak for de rosende ord
Jeg har støbt pladen fast, det kræver lidt arbejde, at få den tilpasset, Den blev så lagt ned i "våde" glasmåtter, jeg har så støbt, nogle forstærkninger i bunden, så den ikke svæver frit.
Forstærkningerne har jeg støbt, over en kerne af purskum.

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu har jeg jo ikke skrevet at du har rettet i mit skriv, kun at du skriver at mit råd ikke duede. Det stødte mig lidt da jeg er medlem af et forum hvor der beskrives byggeri af både, med billig finer og polyester eller epoxy forstærket, og jeg selv har en del erfaring i disse sager. Der er det ved de der støbeplader, at de er temmeligt tunge og det er der vel ingen i planende både der ønsker sig. Ved godt det ikke et problem her, men andre læser med.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs

Sakset fra dit indlæg:
"Og så mener du dig kvalificeret til at rette andres indlæg"

Hvorfor føre dig frem, som om du ligger inde med al viden?
Hvis du mener støbeplade er for tung, så burde du da have skrevet det, istedet  for at betvivle min erfaring med rep. af både

Som jeg skrev før, så er det vel et debat forum, og alle burde jo kunne komme med deres råd.

jens
med rette mener jeg at skrive mit forslag ikke dur.
" Som jeg skrev før, så er det vel et debat forum, og alle burde jo kunne komme med deres råd. "

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lynæs
Nu skrev jeg jo ikke, at vandfaste plader ikke dur, men nævnte blot at støbeplader er mere holdbare, hvis der trænger vand ind til træer.

Jeg skrev da også, at vandfaste plader er anvendelige.

Jens
Er det ikke et spørgsmål om "træet" er forsejlet ordenligt. ?? Så der ikke trænger vand ind??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Helt sikkert, hvis træet holdes tørt, kan man jo i prinsippet, bruge hvad som helst.

Jeg har så bare set nogle tilfælde, hvor det ikke var forseglet, godt nok, hvilket desværre ikke er usædvanligt.

Derfor foreslog jeg støbeplade, hvis man er ny i gør det selv glasfiber, er der jo en del faldgrupper.

Det værste jeg har set, er hvor der er brugt en spånplade, som dobbeltbund, pladens underside var ikke forseglet på nogen måde.
Det var den leveret med fra fabrikken, det var en Farsø jolle, jeg talte med fabrikanten, som lidt modvilligt, indrømmede, at de da vistnok havde brugt spånplade for en hel del år siden.

mvh jens
Hej Jens og andre som svarer. Må jeg spørge dig om hvad du/i bruger til at slibe i bund med til glasfiber. Jeg har en trekantssliber og en vinkelsliber med en multislib klinge med hårdmetalkorn i størrelse 24 til at komme i bund, men hvor meget skal jeg tage af. Din afslibning ser jo helt perfekt ud, og jeg ville gerne sende nogen billeder af mit skiv, men af uforklarlige årsager kan jeg ikke sende på forummet, men har lagt en lille billedserie på galleriet under Nordan 21.

Venlige hilsener

Niels 

Hej
Jeg har brugt vinkelslibet til det grove, jeg har brugt korn 24, og korn 40

Det hvor jeg har støbt på det gamle glasfiber, har det fået en tur af sandblæseren, den er god til at fjerne polyesteren, og lade glasset blive tilbage, så er der en perfekt ru overflade at støbe på. Jeg har en temmelig kraftig sandblæser (sammenlignet med alm. hobby modeller) så det tog ikke ret lang tid, men det sviner. (men det gør vinkelsliber&sandpapir jo også)

Men som minimum skal du have fjernet det meste , gelcoate/topcoate, så du kommer ned til selve den indstøbte glasfibermåtte, men slib ikke ret langt ned, i selve glasfiberen.

mvh jens
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også