Bilakkumulator som strømforsyning

Hej

Jeg har læst en række forskellige tråde herinde omkring emnet, men jeg vil alligevel spørge, da jeg står i en lidt anderledes situation. Derudover håber jeg, at der til trods for, det ikke lader til at være en god idé at anvende en bilakkumulator sammen med en omformer som strømforsyning, kan hentes noget information om den nødvendige størrelse akkumulator.

Til en studentervogntur ønskes strømforsyning til en højtaler med indbygget forstærker. Der er tale om denne højtaler:

http://www.behringer.de/EN/Products/B415DSP.aspx
(specifikationer kan findes ved at rulle lidt ned og vælge English Spec Sheet)
Det er en 600 W aktiv højtaler, men vi skal ikke bruge 600 W. Jeg vil gætte på, at vores forbrug bliver omkring 50-100 W.

Lastvognen er en gammel militærlastvogn, og dens batteri har spændingsfaldet 6 V og vi kan ikke få strøm derfra. En støjdæmpet generator kan vi ikke bruge, da der kun er plads på ladet, hvor der er ringe muligheder for at få udstødningen bortledt.

Derfor er tanken at anvende en bilakkumulator som strømkilde til den aktive højtaler via en switchmode (tror jeg det hedder?)-omformer.

Jeg kan læse mig til, at det i stedet anbefales at bruge en ghettoblaster og droppe omformeren, men jeg vil alligevel gerne høre, om der er bud på, hvor mange ampere-timer akkumulatoren skal have, hvis nævnte højtaler skal kunne forsynes i ca. 12 timer, ved 50 W. Og hvad, jeg ellers skal se efter.

Hvis projektet er helt ude i hampen hører jeg selvfølgelig gerne for det

På forhånd tak.
Hej Jeg har læst en række forskellige tråde... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en problemstilling som masser af tyske karnevalister oplever hvert år, når de skal pynte deres optogsvogne.
Vi skal bruge strøm....

Løsningen er i flere tilfælde, at hænge en generator op på forreste kofanger eller lignende på det trækkende køretøj. Det gøres med et par metalbøjler og en hylde. Ganske enkelt.

Resultatet er masser af strøm til både disko-dasko lys, roterende kugler, blink m.v. og et lydtryk fra kollosale højttalere, der får de irriterende afrikanske vuvuzela båt-horn til at lige en forkølet piphans.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

@ Håndværkeren. Vognudlejning, chauffør og diesel til turen er købt og betalt. Vi står med to tusind kroner til batteri og omformer.

Mange tak for alle inputs!

Jeg kan se på højtalerens specifikationer, at der står en liste over sikringer til forskellige spændinger. Den laveste er 100 V  -  kan I fortælle mig, om det betyder, at man kan nøjes med en 12-100 V omformer?

Hvis vi nu antager, at vi er en flok grådige og forkælede gymnasieelever (eller tyske karnevalister ), som er ligeglade med batteriets anvendelighed efter turen, kan det så lade sig gøre at aflade batteriet som forbruget nu kræver det, og dermed ikke tænke nærmere over, om det kan bruges efterfølgende. Altså, hvis vi ser bort fra god batteribrug, kan vi så få vores brug dækket med f.eks. et 95 Ah batteri?
Så ville det da være langt billigere at købe nogle brugte batterier hos en autoforhandler, når de bare skal droppes efter brug.
Jo mere man aflader et batteri jo lavere bliver spændingen . så i kommer under 11 volt på et tidspunk når i nærmer jeg det sidste.. så er det jo omformeren kan "nøjes" med så lave volt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ja.. hvis de virker hvis du køber 4 * 60 har du i teorien 240 og så har rigeligt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ok, det lyder jo rigtig godt.

Altså bør det være muligt at forsyne musikanlægget med strøm i tidsrummet, hvis man har tre eller fire batterier.

Kan nogen fortælle mig, hvad der sandsynligvis sker, når batteriet enten er fladt eller har tabt for meget spænding? - Jeg går ud fra at omformeren slår fra.
JA.. eller musikken stopper..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

4 batterier + kabelføriinger (16 kv) + omformer fylder da lige som meget som en lille Honda generator. Udstødn kan føres via isoleret rør over hæk og sådan een kan lejes

 

Det er larmen de vil undgø
16 kv er der ikke overkill hvis man sætter batterier ved siden af hinanden med kortest mulig ledning.
Det er lidt over 4 A der trækkes og det er nogen lunde som en køletaske fra et cigaretstik i en bil.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis