Bilakkumulator som strømforsyning

Hej

Jeg har læst en række forskellige tråde herinde omkring emnet, men jeg vil alligevel spørge, da jeg står i en lidt anderledes situation. Derudover håber jeg, at der til trods for, det ikke lader til at være en god idé at anvende en bilakkumulator sammen med en omformer som strømforsyning, kan hentes noget information om den nødvendige størrelse akkumulator.

Til en studentervogntur ønskes strømforsyning til en højtaler med indbygget forstærker. Der er tale om denne højtaler:

http://www.behringer.de/EN/Products/B415DSP.aspx
(specifikationer kan findes ved at rulle lidt ned og vælge English Spec Sheet)
Det er en 600 W aktiv højtaler, men vi skal ikke bruge 600 W. Jeg vil gætte på, at vores forbrug bliver omkring 50-100 W.

Lastvognen er en gammel militærlastvogn, og dens batteri har spændingsfaldet 6 V og vi kan ikke få strøm derfra. En støjdæmpet generator kan vi ikke bruge, da der kun er plads på ladet, hvor der er ringe muligheder for at få udstødningen bortledt.

Derfor er tanken at anvende en bilakkumulator som strømkilde til den aktive højtaler via en switchmode (tror jeg det hedder?)-omformer.

Jeg kan læse mig til, at det i stedet anbefales at bruge en ghettoblaster og droppe omformeren, men jeg vil alligevel gerne høre, om der er bud på, hvor mange ampere-timer akkumulatoren skal have, hvis nævnte højtaler skal kunne forsynes i ca. 12 timer, ved 50 W. Og hvad, jeg ellers skal se efter.

Hvis projektet er helt ude i hampen hører jeg selvfølgelig gerne for det

På forhånd tak.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke noget om hvilken militær model den lastbil er, men de fleste af dem er da ret "højbenede" så generatoren ville da kunne hænge under ladet unge mand
I kunne evt overveje saadan en her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...34&n=60100
drevet fra et (stort) auto batteri

Tilfoejet lidt beregning af batterikapacitet: 50W trukket fra 12V svarer til ca 5 Ampere (med lidt invertertab indregnet), saa 12 timer * 5A forbrug = 60 Ampere timer, saa det skal jeres batteri mindst vaere paa (gerne det dobbelte, da et bil batteri ikke er glad for en fuldstaendig afladning)

Nu kender jeg ikke effektiviteten af jeres hoejttaler, men 50 W afsat i en rimelig effektiv hoejttaler skulle vist vaere nok til et 'rimeligt' lydtryk, saa mon ikke den del af beregningen skulle passe ;-)

/Hideout

 

Tusind tak for dit svar Hideout

Hvis vi ikke kommer over de 50 W, er det så nødvendigt med en 600 W omformer, eller hvordan hænger det sammen? Kan vi lige så godt bruge en 100 W omformer?

Jeg har kigget på nogle bilakkumulatorer på thansen.dk, og kan f.eks. se at en enhed med 95 amperetimer har en "startstrøm" på 750 A. Hvad betyder det for vores brug?
Svaret paa hvor stor en inverter i skal bruge er et definitivt maaske ;-) I skal taenke paa spidstromme, ikke paa gennemsnitseffekt... Maaske kan i benytte en 300W type, men jeg ville ikke selv prove noget mindre!

startstroen er den stroem som batteriet kan afgive i et ganske kort oejeblik, for eksempel til en startmotor, og har ingen indflydelse i jeres tilfaelde

/Hideout

 

Annonce
Javel. Tusind tak for hjælpen!
Batteri 100Ah min. !

 

Det bedste vil være at købe et forbrugs/marine batteri og køb ikke et startbatteri.

 

Skal i så også betale til benzinen så spar lige extra op, for den type lastvogn køre maximalt 5 km. på literen, der ligger en V 8. og den er meget sulten.
50 watt 230 volt trækker noget flere a fra batteriet end 50 watt 12 Volt.

Jeg kan bare ikke huske regnestykket hvor man omregner 0,2 A 230 volt til amp i 12 volt.

W/V = A
50W / 220V  = 0,23 A
0,23 A * 12 V = 2,7 W
50 W / 12 = 4,2 A

Så 12 timer må være 4,2 A * 12 timer = ca. 50 AH dvs du skal bruge et 100 AH batteri på papiret
Et batteri kan lades ca. 90 % og så skal du bruge 100 / 90 * 100 = ca. 110 AH batteri.

Men du skal så kende tabet i omformeren.. det ligger nok på 10 % og en fra HN taber sikkert meget mere.

Hvis omformeren har en indbyttet afbryder ved en bestemt spænding skan du kigge efter en anden..

Men 120 AH batteri skal nok kunne klarer det..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis