Ny maskine - krydsbord?

Hej

Jeg er begyndt at tegne lidt en lille kraftig fræser til at fræse i metal.
Rammen skal nok laves af 60x60mm stålrør og 4mm gods og udvendige mål er 430x520 i øjeblikket. Broen bliver nok omkring 400 i højden.

Men sådan et kryds bord eller "T nut plate" eller hvad man kalder det - er det kun noget der kan fås udenfor DK?
Det skal måle 250 x 300 og må godt være lidt tyk, ca  30 - 40mm.

Jeg kan kun tegne 3D til husbehov. Jeg ved ikke hvorfor de ting jeg tegner i Rhino er hule, når jeg f.eks tegner en cirkel og extruderer den.
Kunne godt bruge et godt råd her.
I SW er de massive og man kan udhule dem bagefter.

Mvh Adam

Hej Jeg er begyndt at tegne lidt en lille kraftig... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Prøvede du at skrue op for carrier frekvensen?

/Lasse

Skrevet af DLG på 09 sep 2010 20:43
Skrevet af DLG på 09 sep 2010 20:43
Nej, det har jeg ikke. Jeg ved ikke hvad det er og du har skrevet tidligere jeg ikke skal pille ved." - så nu tør jeg ikke pille ved det:-)
Men jeg kunne godt tænke mig at finde menuen, hvor man kan taste denne Cosinus 0,75 værdi som stå på motoren, eller bare checke det.

Nu har jeg ændret det til 7 for at prøve men den gør nøjagtig det samme.
Og den siger at der har været 316V imellem P+ og N-  når man kigger på Error 05.
Skal der være så høj spænding?  Der stå 220V på motoren.

Adam
Arrh, det jeg sagde var at du nok ikke fik behov for at ændre den, men ok jeg giver ingen garanti for at der ikke sker noget:-)

VFD benytter sig af PWM(se evt. wikipedia) hvor man switcher mellem V+(i dit tilfælde ca. 300V) og 0. Hvis man f.eks. vil ha 150V vil skifte spændingen V+ 50% af tiden og 0V resten af tide. Carrier frekvensen er hvor tit man gør det også kaldet switch frekvensen. Hvis du har en basefrekvens på 400Hz så er din default carrier frekvens kun 12,5 gange højere, det er måske i underkanten. For en normalt 50Hz motor er det jo 100gange.

mvh Lasse

Jeg syntes nu du skulle sætte den til maks(14). De 230V er rms. Spidsværdien for et 230Vrms net er 325V. Derfor får du med ensretningen i VFD'en de 312V.

/Lasse

Jeg må prøve at ændre det til 14.

Det jeg er meget i tvivl om er om der kun er 2 poler. Jeg har ikke set en børsteløs motor til modelfly med kun 2 magneter. Dem jeg har ombygget var der 12 magneter i - tror jeg, men ikke 2. Dem man køber er der også mange magneter i. Der står ikke noget om det på Eltes hjemmeside eller de forviringer jeg har fået.

Mvh Adam
Annonce

Elte motoren må være 2 polet, en alm topolet motor, har en teoretisk hastighed på 3000 o/m ved 50 hz, og 24000 o/m ved 400 hz

Jeg har haft et lignende problem, dog med en alm 3 x 240 volt motor, den stod også og larmede og brugte formeget strøm,og ville ikke op i o/m, her var fejlen som jeg husker det den fik 380 volt.

Hvis du har ændre meget i indstillingerne, i frekvensomformeren, har jeg gode erfaringer med, at gendanne fabriksindstillingerne, og så begynde på en frisk.

Hvis du er i tvivl om du har sat støjfilteret rigtig til, kunne du jo undlade det her i forsøgsperioden.

mvh jens

Jeg er 99.9% sikker på at den har 2 poler ellers ville den ikke kunne køre 24000rpm ved 400Hz
Prøv at sætte A042 til 0.

mvh Lasse
Skrevet af DLG på 10 sep 2010 17:13
Skrevet af DLG på 10 sep 2010 17:13
Med Carrier på 14 prøver den at komme i gang 2 gange or E05:

10,7 Hz
10,9Amp
308V

Har ændret Carrier til fabriksindstilling til 5

Med A042 (Manual Torque boost) 0

E05:
10,7Hz
10,1Amp
311V

Jeg har kun ændret ca 7-8 indstillinger i forhold til fabriksindstillinger, men det er jo "motor data".

Jeg har printet en tabel med alle menuer ud og skriver i feltet User Settings hvad jeg havde ændret det til.

Jeg tror filteret er monteret rigtig. Der er ikke så mange muligheder at gøre det forkert.

Ud fra de fejlkoder kan jeg forstå at motoren trækker mere støm end Invereteren er stillet til, ellers trækker den for meget strøm.

Mvh Adam

PS. Det kabel jeg har imellem inverteren og motoren er bare et stykke forlænger kabel med jord - 3 ledere.
Og jeg har klemt 6 stk kabelsko ( dem man bruger til biler) på med en kabelsko tang. Er det ok, eller skal det måske lodes på?

Jeg har lige fået en mail fra Elte:

this spindle is 2P=2 poles. Please check if the nominal frequency and max frequency in our inverter are setting 400 V and nominal voltage is 220 V, because if the nominal frequency is lower than 400 HZ the spindle have a bed work and the currente increase over the nominal current.


Han mener nok 400Hz og ikke Volt. ( jeg har lige optaget at det er en hun :-) - Daniele)
Men hvad er "nominal" - er det Base frequency eller Max frequency?

Hej

Da det ikke hjalp at øge carrier frekvensen bør du sætte den tilbage til 5kHz.

Hvis du kigger s 109(3-37) står der noget interessant omkring strømmålingen. Du kan af gode grunde ikke bruge den metode der er beskrevet, men det kan være du kan få elte til at oplyse det.
Eller kunne du prøve dig frem ved at ændre B032 enten op eller ned.

/Lasse

PS nominal må være base
3-37 er lidt for teknisk :-)

Men jeg har tænkt på om Base frequency ikke skal stå på 1Hz? Jeg har læst noget om at en gut skal vente på at motoren accelererer fra 1Hz til 60 Hz og han spørger om man ikke bare kan få motren til at starte med 60Hz.
Hans inverter gør vist det samme som min.

Nej - det kan jeg jo ikke. Base freq kan kun justeres fra 30 til 60 hz.

www.practicalmachinist.com/vb/transformers-phase-converters-vfd/hitachi-l200-vfd-invertrer-programming-question-101803/
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis