Hvordan laver jeg 12 V i min campingvogn ?

Hej

Ja er nybegynder inden for camping og er ved at finde ud af
hvad min Hobby Excellent 510 årg. 1995 mangler for at
gøre vores ture behagelige.
Jeg mangler strøm når jeg ikke holder et sted med 230 V
blæser til gasovnen og køleskabet og lidt lys samt vandpumpen
kører på 12 volt så vil gerne have sat et bil batteri og en lader i så
jeg kan campere et par dage.
Skal lige siges at køleskabet også kan køre på gas og det vil jeg
nok bruge hvis jeg ikke har 230  volt.

Hilsen Jan
Hej Ja er nybegynder inden for camping og er ved... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er godt nok mange indlæg der overhovedet ikke kommer spørgsmålet ved.
Og jeg vil da ikke blande mig i den del.

Jeg har en ældre LMC som vi bruger meget til at fricampere med i Norge og Sverige.
Sidst var vi 16 dage i Norge, - deraf 3 overnatninger på campingplads og dermed 230 VAc. Resten af tiden kørte vi på batteriet.

Jeg har installeret en lader, - den rigtige type der ikke skader mit batteri ved langtidsladning, (og der er jo mange modeller på markedet).

Jeg har installeret et marinebatteri på 120 Ah, - det dækker rigeligt mit behov.

Jeg har ændret alle elinstallationer i campingvognen til at køre på 12V, dvs. lys og pumper og autoradio.
 Jeg har skiftet de eksisterende lamper ud med lavenergilamper, - af 2 årsager.
1: Dels sparer jeg på strømmen.
2: Dels bliver en 3W sengelampe ikke så varm, som den 25W / 230 VAc der sad tidligere, og som knægten lagde armen op ad!

Køleskabet har jeg ikke ændret på, det kører fortsat på 230V Ac, alternativt gas eller 12 V DC. Men som en anden nævnte, så køler det mest effektivt på gas, - og desuden kan det dræne mit batteri på ca. 1½ døgn hvis det kører på 12 V.

Vi har også en Trauma varmeovn m. blæser. Den kører desværre på 230V Ac, den ville jeg gerne have skiftet til en 12 V version, - men det er nok lige dyrt nok at skifte hele ovnen. Og selv uden blæser kan den sagtens varme vognen op, - det tager bare lidt længere tid.

Min campingvogn var født med det gamle 7-polede stik. Det har jeg skiftet til et 13-polet, for at opnå de fordele der er derved;
strøm til køleskab ved kørsel, ladning af batteriet, tågebaglys etc.

Vi har kørt med det i 3 år nu, - ingen problemer.

Som andre skriver,
tænk dig om i forbindelse med installationen,
regn lidt på strømmens størrelse
HUSK sikringer
Installationen må ikke være i gaskassen! EKSPLOSIONSFARE!

Om det er lovligt spørger du?
Hm, måske. Jeg er ikke autoelektriker eller lign., men mener at lavspændingsreglementet er gældende.
Og det er godt nok til mig.

 Better safe than sorrow.

Hej

Hvor meget strøm bruger blæseren i dit truma varmeapp. ??
Den burde kunne trækkes af en lille inverter (12V til 220 veksel) så er du kørende.
Det som du skriver er det mest fornuftige der er framsat i denne tråd i lang tid  !!!!

Hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
@Polobjørn

Tak.

Jeg har hverken regnet eller målt hvor meget strøm min Truma blæser bruger.
Hmm, du har nok ret i den kan trækkes af en lille inverter, det er næppe meget power der skal til der.

Bliver tabet ikke for stort?
Jeg mener at vide en inverter ligger med en effektivitet omkring 50 %?
Men det er muligvis uden betydning, såfremt det er nogle få watt der er tale om.

Tak for ideen, jeg vil måle lidt og muligvis forbedre inden næste sæson.

 Better safe than sorrow.

hvor mange watt trækker blæseren.
så kan du bruge inverter efter forbruget.!
Skrevet af CMochau på 19 nov 2010 12:29

Vi har også en Trauma varmeovn m. blæser. Den kører desværre på 230V Ac, den ville jeg gerne have skiftet til en 12 V version, - men det er nok lige dyrt nok at skifte hele ovnen. Og selv uden blæser kan den sagtens varme vognen op, - det tager bare lidt længere tid.


Kan du ikke bare sætte en 12v blæser/suger i den anden ende af fleksslangen.
Tænker på at hvis du suger varme gennem slangen og blæser du ud i den anden ende af campingvognen så får du mere cirkulation.
Min erfaring med en inverter er at den bruger forholdsmæssigt meget strøm. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
For nu at vende tilbage til starten, så så er det volt x ampere der dræber. I skolen stod vi med hånden på  Van Den Graaf - generator med flere tusind volt men ingen ampere og håret strittende - hvis det var tørt. Jeg har lavet biler i mange år og 12 volt skader ingen. 24 volt på lastbiler kan føles under håndled f.eks men dræber ingen.

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 30 nov 2012 21:28
For nu at vende tilbage til starten, så så er det volt x ampere der dræber. I skolen stod vi med hånden på  Van Den Graaf - generator med flere tusind volt men ingen ampere og håret strittende - hvis det var tørt. Jeg har lavet biler i mange år og 12 volt skader ingen. 24 volt på lastbiler kan føles under håndled f.eks men dræber ingen.
Hej
Du skulle lige tage og se på dato og årstal - inden du svarer på indlæg
Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
I kombination til det nye 12v anlæg så overvej en solcelle der ligger fladt på taget
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis