Hvordan laver jeg 12 V i min campingvogn ?

Hej

Ja er nybegynder inden for camping og er ved at finde ud af
hvad min Hobby Excellent 510 årg. 1995 mangler for at
gøre vores ture behagelige.
Jeg mangler strøm når jeg ikke holder et sted med 230 V
blæser til gasovnen og køleskabet og lidt lys samt vandpumpen
kører på 12 volt så vil gerne have sat et bil batteri og en lader i så
jeg kan campere et par dage.
Skal lige siges at køleskabet også kan køre på gas og det vil jeg
nok bruge hvis jeg ikke har 230  volt.

Hilsen Jan
Hej Ja er nybegynder inden for camping og er ved... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Py-ha i går da til den her hva ?

Hvis det ikke gør de Herrer noget, vil jeg lige tillade mig at vende tilbage til det oprindelige indlæg - som jeg synes er yderst relevant.
Min sønner og jeg har også ofte brug for 12v hvis vi lige smider vores CV et sted vi vil udforske, og så er det rart at have lys, pumper osv.

Jeg har monteres et 80 amp marine vedligeholdelsesfrit batteri ved siden af een af hjulkasserne. Trukket kvadrat 12 mm2 op i skabet hvor jeg har mit hfi relæ, omformer osv.
I forvejen har jeg 3 lamper, toilet og vandpumpe som kører på 12v via omformeren ( altså når jeg har tilsluttet 220 v ). Udgangen fra omformeren er 2 bananstik - rød plus og sort minus. Jeg har så lavet en lille kasse med 2 banan hun-stik, hvor plus og minus fra batteriet så er tilsluttet. Tilslutningen her er via en 25 amp sikring.Når jeg så kører på 12V flytter jeg de 2 bananstikover ra omformeren til kassen.Jeg har så også lavet en anden type stik ( deans ) som jeg har kørt direkte på plus og minus ledningerne fra batteriet. Dem bruger jeg til at lade på batteriet med. Hvis jeg kører langt, kan jeg godt finde på at tage en + fra bilens campingstik, ellers er det primært via et par solceller jeg har liggende løst ( så jeg kan lægge dem efter hvor solen er ). De lader dog kun med - jeg tror det er 0,3 amp -så det tager sin tid.
Men ellers har jeg en almindelig billader på 8 amp,som jeg så har en Dean stik på og smider i boksen, når jeg har adgang til 220 V og batteriet trænger.
Oppe i mit strømskab ligger en universal tester fra HN - kostede en 50´er ), som jeg bruger til lige at checke spændingen på batteriet osv.
Det var bare lidt praktisk indput.
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Skrevet af hans2.hansen på 29 aug 2010 00:52

så har jeg prøvet at "kort slute" et "knallertbatteri" med 2 tommeltotter.
batteriet er en på 12v. 4amp.
og der skete ikke noget.!
efter multimeteret den siger at farlige spændingstyrke > 30v.!!!(fluke)


Nu kan jeg ikke helt vurdere om det var et oplæg til en videre diskussion - for så må du gerne prøve at uddybe din pointen - Hvis der er en?

Men som du selv er inde på er det jo ikke berøringsspændingen som er farlig på en 12V installation.
daniel p.

okay.

det ovenståene tråd det med 1.5 v. 4.5 v. 9 v. også videre
den har du læst så kan alle ikke skifte batterier i kameraet
uden at man skal have isolederne handsker på. og stelmåtte
hvis du skifte batterier uden at rør ved polerne især på knapcellerne
til høre appareterne.!

og ikke mindst.

brug af en gammelt elekrikker trick.
er at stoppe den ene hånd i lommen og skifte batteri i kameraet
af den type der "køre" på to aa batterier med den anden hånd.
 så ungår du "lukket" kredsløb i gemmen over kroppen og hjertet.!
Ha ha ha ha ha

Det er godt nok sjovt som folk har forskellige opfattelser..

Jeg vil da lige smide en lille bemærkning med..

Det farlige ved strøm er som nogen nævner størmstyrken ampere - men men.. det er nu frekvensen der gør at hjertet spasser ud.. det kører for de flestes vekommende på 1-2 Hz og når man så forsøger at få det til at køre 50Hz - så giver det problemer.. og hvor kommer styrken så ind ? joo der er jo en hvis modstand i et menneske.. og jo mindre modstand, jo højere strøm kan der løbe.. og jo højere strøm, jo højere varmeudvikling = forbrændinger også i de indre organer..

Men med jævnstrøm som 12 volt på bilen, er der jo ingen frekvens, så derfor kan det ikke mærkes - dit hjeret opdager intet..
Meeeen en kraftig jævnstrøm, kan naturligvis gøre skade - et godt eksempel er et svejseværk.

Nå men held og lykke derude - og gør det nas at røre ved, så slip det..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

kamp.

det gøre nass med co2 svejser det har jeg prøvet.!

det var fordi jeg lavede en forkert bevægelse da jeg ramte svejse tråden lige efter
afklibning af tråden der hvor jeg "stak"mig på den med tommeltot
ude i spidsen i undersidden mens jeg holt "aftrækkeren" inde
i min egen tanker de gav nass.
men der skete ikke noget.!

det er lidt af en sjov fysik historige at du kommer med den.

hvis man er lidt fingersnille så kan man bare
"smide" 12 volt el installation i campingvogn
gerne 2 ledders version. for at adskille den fra 220 volt installationnen.!
Annonce

Hvorfor er 12V ikke farlig men 220V er, når nu det er ampærerne der dræber?
Ohms lov. U=R*I => I=U/R.

I mangel på en Fluke kan jeg ikke måle modstanden fra højre hånd til venstre hånd, men antager vi at den er 500 Ohm vil 12V give en strøm på 24 mA, mens 220V vil give 440 mA. Kva den høje spænding kommer de farligt høje strømstyrker (Ampære).

I øvrigt sjovt, at det hedder stærkstrømsbekendtgørelsen, når det er høj/lavspænding der sætter grænserne, og ikke strømmen (Ampærer).

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

chr.

når jeg holder på spidsen af prøveledninger (proper)
ca 365 k. ohm. i mig.! det er lige har fugtet  og tøret det af fingerne med spyt
fra tungen.
det er at holde den i en klæm og slippe.!
og med tøre finger er der på 0.971 m. ohm. i mig.?

multimeteret er en fluke 177 true rsm multimeter
og er sat i autohold.

du kan prøve at regne ud med ampære. i de relevante volt. henholdvis 220 v.-12 v.
hvad der kommer til hjertet.

multimeteret den kan du se den i www.fluke.dk
Der er ikke så meget ved at have et fint fluke instrument, når man ikke har den basale viden der skal til for at bruge det korrekt.

Modstanden i kroppen er ikke konstant, men afhænger af hvilken spænding der påtrykkes. De yderste lag af huden er i til en vis grad isolerende, men når spændingen først trænger igennem her, er der stort set kun saltvand 'resten af vejen', hvilket gør at modstanden falder drastisk målt f.eks. fra hånd til hånd.

Målespændingen på et multimeter, uanset om det er 29-krs modellen fra onkel harald, eller den dyreste fluke er ganske lav, derfor bliver modstandsmålingen ubrugelig til den beregeningsform i praktiserer her.

12V fra et 'mange Ah' batterier ikke farligt, hvis man tænker på stød, men det er alvorligt farligt hvis man kigger på indirekte farer, som f.eks. brand som følge af overbelastning eller kortslutning af ledninger. Derfor SIKRINGER helt tæt på batteriet, der er tilpasset det efterfølgende ledningsnet, så overophedning undgås, både ved overbelastning og ved kortslutning.


/ Claus

http://www.ds.dk/da-DK/ydelser/Stan...fault.aspx

husk dette.
det er jo heller ikke på grund af radiobælger som nogle fejlagtigt tror at man ikke vør/må benytte mobiltelefon mens man tanker benzin, det er hvios du taber den og batteriet falder ud og danner gnist.
Og til en af jer...nej "badedyret" som du kaldte mig er ike forsvundet, men har været på ferie.
Han ved iøvrigt når han har ret omkring sådanne ting her, det er hans profession.

 Man skal ikke benytte projektiler af geologisk oprindelse såfremt man selv bebor transparente domiciler!


Den med mobilen på tankstationen er gal.
Når man arbejder/opholder sig i farlige miljøer med brandbare gasser -og herunder hører benzindampe- må man udelukkende bruge udstyr mærket EEx, som betyder at udstyret er eksplosionssikkert
For den slags udstyr gælder, kort fortalt, at alle gnistforekomster enten er lukket inde, så gasserne ikke kan komme i kontakt med gnisten, eller at udstyret er designet til at indeholde ekspolsionen. Det første kan f.eks klares ved at kontakten sidder i et lukket glasrør og aktiveres af en magnet. En MagLight lygte, som er vandtæt og umiddelbart ser helt tæt ud er ikke godkendt til EEx.
Der er enkelte mobiltelefoner på markedet, som er godkendt til EEx, men jeg vil sværge på, at det ikke er nogen jeg har set på en dansk tankstation. De koster KASSEN -vi taler adskillige 1000kr oveni normalprisen.
Risikoen ved en mobiltelefon på en tankstation er ikke at man kan tabe den, men at man ved et spild af benzin vil komme til at stå midt i en sky af benzindampe, der kan eksplodere.
Jeg har ca 15 års erfaring fra olie-, gas-, og kemikalietankskibe -den største med plads til 122 millioner liter benzin. derfra min viden om dette forhold.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis