Py-ha i går da til den her hva ?
Hvis det ikke gør de Herrer noget, vil jeg lige tillade mig at vende tilbage til det oprindelige indlæg - som jeg synes er yderst relevant.
Min sønner og jeg har også ofte brug for 12v hvis vi lige smider vores CV et sted vi vil udforske, og så er det rart at have lys, pumper osv.
Jeg har monteres et 80 amp marine vedligeholdelsesfrit batteri ved siden af een af hjulkasserne. Trukket kvadrat 12 mm2 op i skabet hvor jeg har mit hfi relæ, omformer osv.
I forvejen har jeg 3 lamper, toilet og vandpumpe som kører på 12v via omformeren ( altså når jeg har tilsluttet 220 v ). Udgangen fra omformeren er 2 bananstik - rød plus og sort minus. Jeg har så lavet en lille kasse med 2 banan hun-stik, hvor plus og minus fra batteriet så er tilsluttet. Tilslutningen her er via en 25 amp sikring.Når jeg så kører på 12V flytter jeg de 2 bananstikover ra omformeren til kassen.Jeg har så også lavet en anden type stik ( deans ) som jeg har kørt direkte på plus og minus ledningerne fra batteriet. Dem bruger jeg til at lade på batteriet med. Hvis jeg kører langt, kan jeg godt finde på at tage en + fra bilens campingstik, ellers er det primært via et par solceller jeg har liggende løst ( så jeg kan lægge dem efter hvor solen er ). De lader dog kun med - jeg tror det er 0,3 amp -så det tager sin tid.
Men ellers har jeg en almindelig billader på 8 amp,som jeg så har en Dean stik på og smider i boksen, når jeg har adgang til 220 V og batteriet trænger.
Oppe i mit strømskab ligger en universal tester fra HN - kostede en 50´er ), som jeg bruger til lige at checke spændingen på batteriet osv.
Det var bare lidt praktisk indput.
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe