Hvordan laver jeg 12 V i min campingvogn ?

Hej

Ja er nybegynder inden for camping og er ved at finde ud af
hvad min Hobby Excellent 510 årg. 1995 mangler for at
gøre vores ture behagelige.
Jeg mangler strøm når jeg ikke holder et sted med 230 V
blæser til gasovnen og køleskabet og lidt lys samt vandpumpen
kører på 12 volt så vil gerne have sat et bil batteri og en lader i så
jeg kan campere et par dage.
Skal lige siges at køleskabet også kan køre på gas og det vil jeg
nok bruge hvis jeg ikke har 230  volt.

Hilsen Jan
Hej Ja er nybegynder inden for camping og er ved... Vis hele indlægget
50 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm Polobjørn, som nederst bemærker han er autoelektriker. Jeg vil meget varmt anbefale dig at læse stærkstrømsreglementet inden du yderligere fremsætter din påstand om at alle må lave 12volt installationer i campingvognen.
BVlot lige en anbefaling inden du vildleder alt for mange til at begå ulovligheder.

 Man skal ikke benytte projektiler af geologisk oprindelse såfremt man selv bebor transparente domiciler!

Hej til altmuligeren

Nu er det jo som du selv skriver STÆRKSTRØMS REGLEMENET  og hvis du satte dig lidt ind i tingene  INDEN  du udtaler dig om noget ville du vide at  ALT  under  42 Volt regnes som svagstrøm !!!! og så er det helt andre regler der gælder - Nemlig.

Det som du også skriver at det er strømstyrken som slår ihjel er fulstændig rigtigt når det drejer sig om 220 volt og lignende 
 MEN  ved 12 Volt tvivler jeg nu på at nogen skulle blive slået ihjel - jeg har da flere gange i min tid som autoelektriller rørt både + og -  både på 12 0g 24 volt og jeg lever da endnu selv om der på autobatterier kan være flere hundrede ampere til rådighed  !!!sååå det er nok ikke helt rigtigt det du skriver  - 

I øvrigt har jeg ikke for vane at vildlede andre har dog arbejdet inden for mit fag i over 30 år, så jeg burde nok vide et eller andet.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
pollobjørn.

det er ligefør at du giver en 10 årig dreng.!
en 12V. 50 amp. bilbatteri.!
 af cel eller agm med kortslutnings sikring på monteret. alla hpfi relæ.!!!
og kan han lave simple installationer på en træplade.
med lys og ringklokke kontakter og ledlinder (dørklokke)
også vidder inkl. vandpumpe med vandhane til cv. på 12V.!
måske kan bilradio med højtaller indgå
hvis farman har ombygget radioen i kasse med højtaller og antenne.
 til ham (drengen).?
!.Stærkstrømsreglementet regner ikke alt under 42 V for svagstrøm her tager du fejl. Da der yderligere er gas i en campingvogn kommer du ind under helt andre installationsformer end normalt ved 12V, og jo, 12 V kan slå ihjel, ved en strøm på bare 0,1mA hænger folk fast i en leder, fra ca. 0,3mA begynder strømmen at blive livstruende. Har du derfor en kreds med f.eks en forbruger på 14W for at nu at tage et let eksempel at regne på, så har du der ved 12V en strøm på 2A ellers mere end rigeligt til at slå flere mennesker ihjel.
Men det behøv er nu heller ikke være det som det alene handler idet installationen er udført i samme vogn som der forefindes gasinstallationer og dermed er stærkstrømsreglementet gældende.

 Man skal ikke benytte projektiler af geologisk oprindelse såfremt man selv bebor transparente domiciler!

Hvordan skal man i praksis gebærde sig for at blive slået ihjel af 12 volt?
Jeg har utallige gange raget på plus og minus samtidig, men er da stadig nogenlunde i live.
Jeg har lige sat bakkamera i min campingvogn og taget 12 volt ud til kameraet fra sidemarkeringslyset, hvor jeg fandt ledningen bag ved et skab og førte strøm over til kameraet.
Bør jeg straks tilkalde en el-installatør for at få fjernet denne installation??

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej
Almindelig regning viser at ved et forbeug på 14 W som du skriver vil gi det resultat at strømmen er 1.1666666 amp. så hvis du vil nævne eksempler så lav lige regnestykket rigtigt,
For at få en strøm på 2 Amp. skal du have et watt forbrug på 24- da 24 divideret med 12 efter min udregning bliver 2  såååå !!!

Hvis den strøm ved 12 og 23 volt  kunne slå ihjel så var jeg død for mange år siden.

Stærkstrømsteglementet gælder i øvrigt ikke i campingvogne når det drejer sig om  12 Volt da det jo netop hedder stærkstrømsreglementet og derfor kun omhandler spændinger over 42 Volt - jævnfør paragrafen "Lavspændingsgrænse" i omtalte reglement.

Og med dette indlæg slutter min deltagelse i denne tråd med mindre der bliver stillet NYE RELEVANTE SPØRGSMÅL.
Hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg tror sgu nok, at jeg lader min bakkamerainstallation være og satser på, at sikringen nok ryger, hvis der skulle ske en kortslutning, rævelement eller ej.!!
Endvidere vil jeg nok stadigvæk selv skifte stik osv. når det bliver nødvendigt som jeg nu i mange år har gjort, rævelement eller ej.

Med venlig hilsen
ktm

 

altmuligeren.

alt efter du mener at stærktrømsrelementet. så burde børn ikke lege med 1.5 v.
4.5 v.og 9 v. batterier.
i ders legetøj og lade eletrikker ombytte og installer batterier for børnene
op til 18 år.!
i elektriske legetøj at de ikke må lege med batterier.
der skal oppe på 28-31 milli amp. for at sætte hjartet ud af funktion.!
og ikke mindst os de dumme voksne de burde holde væk fra el.
for din vedkomemne.! de er uanset antal volt.
eller amp. der ud fra strøm givere.

men så har vi heller ikke lys i gaderne.!

jeg kan godt forstå at badedyret er hoppet ud af denne tråden.!
Dette er jo en dejlig lille diskussion - Men efter min vurdering er der endnu ikke nogle som har haft 100% ret i deres påstande. Ikke sagt at det er helt forkert...


1. Stærkstrømsrelemanget - Tja, det er udgået - for mange år siden, mener der var 1993 at den blev erstattet af Stærkstrømsbekendtgørelsen - så alle henvisninger til denne, dur ikke...

2. Stærkstrømsbekendtgørelsen " Elektriske installationer" afsnit 6 indeholder et kapitel omkring campingvogne - og installation hertil (på campingpladser) Det er kapitel 708 og de skal selvfølgelig følges, hvis vognen kun indeholder 12VDC systemer så kan man nøjes med EN 1648-1 og EN 1648-2 (Som jeg ikke har kigge nærmer i)

3. Selvom at kravene til en given installation er beskrevet i stærkstrømsbekendtgørelsen, er det ikke automatisk ensbetydende med at der skal en Aut. elinstallatør til at stå bag opgaven. Det kan fint være en autoelektrikker, mekaniker - eller producenten af en genstand som blot har sat sig ind i reglerne - som derved kan udføre arbejdet.

4. Det er "Lov om autorisation af elinstallatører" - som forskriver hvilke former for installationer som kræver aut. at udføre - og den korte version af denne lov er: (Min version) Fast installation skal laves af en aut. elinstallatør. (Størstedelen af det som er beskrevet i Stærkstrømsbekendtgørelsen " Elektriske installationer" afsnit 6 falder ind under Fast installation, men der er også punkter som ikke gør, og som derved kan laves af personer uden autorisation, eks er der beskrevet regler for tele og EDB installationer (og campingvogne), som godt kan udføres af andre end autoriseret elinstallationer, når blot reglerne følges)

----
Så tilbage til campingvogne, her vil jeg vurdere at alle som har det som erhverv at lave elektriske installationer i køretøjer må udføre disse (både 12 og 230V) - uden at have en aut. elinstallatør bag sig. Det kræver selvfølgelig at de sætter sig ind i reglerne, og har evnerne til at udføre det sikkert og korrekt.


Dette skal ikke forståes som en opsang til dem som selv vælger at rode i deres elinstallationer, faste eller ej, men et forsøg på at få klarhed over reglerne inden for området.

Installatørloven - http://sik-lw.lovportaler.dk/ShowDoc.aspx?docId=lov20000314-full

Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862
daniel p.

det er rigtig nok hvad du siger.!

bare for at lave lidt spas.!

så har jeg prøvet at "kort slute" et "knallertbatteri" med 2 tommeltotter.
batteriet er en på 12v. 4amp.
og der skete ikke noget.!
efter multimeteret den siger at farlige spændingstyrke > 30v.!!!(fluke)
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis