Korkgulv på ujævn beton

Hej Jeg skal i gang med at lægge korkgulv i køkkenet i stedet for de klinker vi har nu. Udfordringen er at det nuværende gulv hælder en del - cirka 4 cm på de godt 4 meters bredde, som gulvet har. Jeg tager klinkerne op, inden vi lægger korkgulvet, og underneden er der beton. Hvordan vil I udjævne gulvet? Skal man bare hælde selvnivellerende spartelmasse på eller bør evt slibe af betonet for at det mere jævn end man hælder spartelmasse på? Måske er der også helt andre muligheder?? hilsen Steffen
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
moestrup

Velkommen her.

Du skal nok prime dit cement gulv (købes hvor du køber din selvniv. spartelmasse) inden du bruger denne selvniv. spartelmasse, det fik jeg anbefalet da jeg lavede noget lignened for nogle år siden.

M.vh. maskinsnedker.

Med venlig hilsen
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
ktm
ktm
8703 4540
Jo mere du får jævnet knoldene fra det gamle fliseklæb, jo mindre af det dyre selvnivellerende skal du bruge.
Hvis du vil rette det 4 cm skævhed op med selvnivellerende, bliver det ganske kostbart.
Jeg ville nok grovrette med finkornet beton, og så finrette så lidt som muligt.
Husk endelig at prime rigtig godt og grundigt, idet massen ellers slet ikke vil flyde, som man håber på, og rør det meget grundigt op med en maskine, der kan klare mosten. Din batterimaskine dur slet ikke.

Med venlig hilsen
ktm

bredker
bredker
1298 9760
er der større buler , slibes de væk først
prim gulvet først 1:10 , og brug så selvnivelerende spartel , men du kan ikke bare hælde det ud , det skal rettes af med et retholt
at det er selvnivelerende , betyder kun at overfladen flyder sammen , det retter ikke selv gulvet op , medmindre du skal have flere cm på , men så koster det også flere tusinde kr

MVH
gulvmontøren
Annonce
Annonce
moestrup
moestrup Trådstarter
20 8200
Måske udtrykte jeg mig ikke helt korrekt. Fordi gulvet er nok snarere ikke-plant end ujævnt. Altså gulvet hælder cirka 4 cm på de 4 meters længde, men jeg ved ikke om det er decideret ujævn. Så spørgsmålet er måske snarere om jeg kan lægge kork klikgulvet på en ikke-plan overflade, hvis blot der ikke er store ujævnheder??
bredker
bredker
1298 9760
ja , det kan du godt , bare du har i baghovedet at du kan se ALLE ujævnheder gennem korken bagefter , så er det jo op til dig selv hvor meget du vil gøre ud af det
hvis det bare er nogenlunde jævnt , kan det godt holde , men overfladen bliver lige så ujævnt som underlaget
moestrup
moestrup Trådstarter
20 8200
Hej bredker

tak for svar. hvad mener du med at jeg kan se alle ujævnheder gennem korken? At der er et fald på gulvet eller hvordan? Jeg lægger nemlig ikke meget mærke til de 4 cms fald i dag på klinkegulvet
Annonce
Annonce
bredker
bredker
1298 9760
hvis du feks har en kant i den gamle fliselim på 1-2 mm og limer kork på uden at slibe den helt glat , vil du komme til at se kanterne på oversiden af korken i løbet af få uger
moestrup
moestrup Trådstarter
20 8200
Ok, men hvis jeg nu får slebet al fliselim af, så der bare er rå beton tilbage - vil jeg så godt kunne lægge klik-gulvet til trods for de 4 centimeters fald?
Koluda
Koluda
9352 4490
Ja, det er der ingen problemer i, så længe fladen er jævn.

om det er vandret har ingen betydning for korken.
moestrup
moestrup Trådstarter
20 8200
Mange tak for det. Er det let at vurdere om en flade blot er "ikke-vandret" fremfor ujævn? Og er der nogle smarte tricks til den slags?
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Lægge nyt gulv på ujævnt korkgulv?
    Lav-Hus (5 svar)
  2. Selvnivellere ovenpå korkgulv
    Lav-Hus (2 svar)
  3. Betongulv - Ungdomsværelse
    Lav-Hus (14 svar)
  4. Hvordan får jeg et blankt køkkengulv?
    Lav-Hus (4 svar)
  5. Kældergulv i problemer
    Lav-Hus (4 svar)
  6. Gulv med niveauforskel
    Lav-Hus (15 svar)
  7. Korkfliser i kælder
    Lav-Hus (5 svar)
  8. Kan man lægge selvnivellerende beton på klinker?
    Lav-Hus (19 svar)
  9. Ujævnt gulv.
    Lav-Hus (6 svar)
  10. Selvnivelerende spartelmasse
    Lav-Hus (5 svar)

Sponsor på LDS

Malgodt.dk

Malgodt er en af de mest populære maling-butikker på nettet. Vi har et godt samarbejde med dem, som giver dig gode priser i webshoppen.

Se mere

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også