maskinen vil ikke køre hjem

Hej

Det lyder lidt sjovt i overskriften, men der er noget galt.
Jeg bruger Mach3 og Win2000. Min anden mindre fræser kører fint på WinXP.

Jeg har koblet alle endekontakter i serie, NC, og de gå til pind 11 og ground i den anden ende.

Når jeg trykker på "ref all", kører alle akser, men de stoper midt i de hele flere meter fra kontakterne, bare sådan uden grund og nulstiller tæleren - som om der er blevet aktiveret en usynlig kontakt, (uden at den kører lidt tilbage for at køre af kontakten) så går den i gang med den næste akse.
Det er lidt forskelligt hvor langt de kører inden de stoper, fra 1mm til 500mm

Når maskinen står tæt på endekontakter og jeg homer, så virker det også.

Jeg synes ikke jeg gør noget forkert i indstillingerne, men man ved aldrig.

Soft limits er ikke aktiveret.

Jeg har tænkt på om en ledning er knækket, men de er helt nye og maskinen har stort set aldrig kørt. Det tror jeg ikke det er. Maskinen homer videre når jeg trykker på Home en gang til.

Det andet problem jeg har er, når jeg vælger at home kontakter skal også bruges som limit kontakter. Der er ikke en lampe som lyser i diagnosen, aligevel siger den at limit kontakten er aktiveret og vil ikke resete.
Når jeg trykker på en limit kontakt så lyser 6 lamper i diagnosen, både 3 home og 6 limit, plus og minus, så det er som det skal være.

Jeg har set de 3 home lamper i diagnosen blinke hurtig en gang uden at maskinen har kørt.

Jeg synes også den reagerer meget langsomere i forhold til min lille fræser - kan det skyldes Windows 2000?

Jeg er ved at få lange kugler af det her.

Det er også umuligt at deaktivere E-stop.

Har I et par gode ideer?

Mvh Adam
Hej Det lyder lidt sjovt i overskriften, men der... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lodet hele eftermidagen har fjernet alle kronmuffer og lodet alle motor kabler sammen med en strømpe/skærm i alle samlinger og tilsluttet dem til skærme på kablet på begge sider.

Nu ser dåsen med motorkabler sådan ud. Jeg har også fjernet limit kabler fra dåsen.

Det har ikke hjulpet en pind. Det så godt ud i starten med Debounce på 100. men så var Reset begyndt at blinke, så 200 .....restet var begyndt blinke lidt oftere så nu stå den på 2000 igen.

Den ene endekontakt er monteret meget tæt på den ene motor og selve kontakten er ikke afskærmet. Kan det være det og kan man gøre noget ved det?

Mvh Adam

De ca 60ms forsinkelse skulle du nok kunne leve med

Prøv at afmonter den kontakt du har mistanke til og flyt den væk fra motoren
(du skal ikke lodde den af og lade ledningen hænge det er endnu værre)  
Hvad med de lange ledninger du havde rullet sammen, har du rettet dem ud eller kortet dem af ?


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Sidder lige og kigger på dine billeder.
Har du lavet en "ledning" ud af skærmen på de to kabler du derefter lodder sammen, og så trukket en strømpe ud over til sidst eller ?



Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

God ide med at afmontere kontakten, det må jeg prøve.

Jeg har ikke rettet de kabler ( det er motorkabler) ud endnu, men jeg har klippet stripsen over så nu ligger de nede på gulvet igen. I morgen prøver jeg at flytte styreboksen, så kabler retter sig ud. Min PC står måske også for tæt på de kabler.

Men på store svævefly modeler siger de kloge at man skal snurre de lange servokabler rundt ligesom en spiral, så ophaver de hinandens "støj".

Ja, jeg har loddet de inderkabler som skulle loddes sammen , samlingerne har fået krympeflex, har trukket en strømpe ud over lodningen og over lidt af kablet - strømpen udvider sig når man trækker i den - og de korte stykker skærm som stikker ud af kablerne har jeg rullet rundt om strømpen og loddet dem på strømpen.
Ja, sådan noget kan forklares i flere timer på skrift:-) Jeg vedhæfter et par billeder.

Mvh Adam

kender godt det med kablerne på store fly, og husk lige ferrit kernerne også... :o)
Fra modellerne ved du også at det er med at holde kablerne så korte som muligt
Men heller ikk på store elfly lægger du servor kabler, modtager og de tre power kabler oven på hinanden...
Har du haft problemer med støj i en fly model ved du sikkert også at den kan komme ved bare at ændre en lille bitte ting, samme med det her cnc halløj...
Prøv evt at koble akserne til én efter én (husk lige at tage ALT strøm fra inden du af eller på montere stepper ledningerne...!!)




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Ja, jeg kender det godt med motorfly. Jeg er mest til svævere, men min første ombygning af en af dem til motorsvæver endte også dybt nedunder jordens overflade pga støj/mistet kontakt.
Var det ikke også dig som har bygget et kamera på en flyvende vinge så man trådløst kunne se fra "cocpittet" igennem et par briller :-) Det var nok for 4-5 år siden jeg så det. Sejt. Nu har Thomas S. overtaget:-)

Det er måske helt åndsvagt, men af mangel på en bedre måle motode, har jeg fundet mit kompas i skuffen. Det gå helt amok ved stepmotorene og Pcerens og styreboxens strømforsyning. Allerede 30 cm fra motorene var det begyndt at svinge lidt til den ene side. Det gav mindst udslag ved motorkabler. Jeg ved ikke om magnetfelt er det samme som støj, men der er masser af det rundt om maskinen.
Det hjælper ikke at afbryde motoren ved den ene endekontakt. Jeg burde prøve at afbryde alle motorer og checke om det overhovedet er der støjen kommer fra, men det må jeg gøre i morgen.

Jeg har flyttet lidt rundt for at få lidt mere afstand imellem styreboxen, Pceren og alle kabler. Kablerne lå også rimelig lige - men det hele er blevet meget værre :-)
Jeg var oppe på 18000 i Debounce og Reset var gået i gang med at blinke aligevel efter et par minuter.
Min kammerat som laver nødstrøm til PCer (UPS) siger at de har et par UPSer med forstyrrelser. Når de ruller kabler pænt sammen eller ligger dem lige - dur det ikke. De virker bedst når kablerne ligner en fuglerede og bliver sparket på plads nedunder reolen:-)
Men til sidst har den fået en ferritkærne og det virker nu.

Jeg har også fundet et par ferrit kærner i min modelfly kasse - og det har hjulpet:-)
Maskinen har stået tændt i 2 timer, jeg har kørt lidt frem og tibage, har kørt et lille program, Homet et par gange, har lagt alle ledninger på styreboxen, PC - det reagerer den ikke på mere med Debounce på 0. Fedt. Den må gerne gøre det samme imorgen.
Den går bare i stå igen når jeg kører af kontakten. Jeg har tænkt på at lodde en kodensator på kontakterne, men hvis sådan en brænder af, så er der gennemgang i den hele tiden - er der ikke? Det er ikke så godt. Så vil NC kontakten ikke afbryde.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal arrangere det med de indgange 10 til 15. Ligen nu har jeg et 2m lang kabel med alle de indgange i kronmuffen for enden af kablet. Det er også ved kronmuffen jeg har rullet limit kabel 3 gange rundt igennem ferrit kærnen.

Mvh Adam

Jow det var mig der havde gang i det video link halløj på modelflyene
Snakkede en del med Thomas på den tid og tror jeg kom til at "smitte" ham lidt med det.. ?
Næste projektet bliver at lave en UAV med GPS, realtime video downlink og groundstation hvor man kan følge det hele via modem og google-earth : 
Men du ved jo hvordan det går med tiden.... den går bare
Min første maskine byggede jeg fordi jeg ville lave indendørsflyvere, men den blev hurtigt for lille  Har også lavet en cnc skumskære til vinger osv. Fin til combat vinger, skære op til 5 vinger ad gangen
Har selv været på skrænten ved Vesterhavet og flyve nogle timer idag, perfekt afslapning inden det går løs med flere skilte imorgen


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Du har store projekter. Jeg troede Thomas var verdensmester i elektronik, men han var bare din lærling

Min skumskære kan kun skære en vinge. Men jeg har set i udlandet folk skære store bogstaver ud i flamingo til meget store reklame skilte - måske skulle du udvide lidt hvis du har plads :-)
Jeg har meget lidt plads. Jeg må prøve at fræse en støbeform til en DLG vinge - det er ret sjovt hvis man er til termikflyvning.

Maskinen har også idag kørt fejlfri i 3-4 timer, så det er ikke så dårligt med de ferrit kærner. Det må være meget udbredt, selv min mus til Pcern har sådan en ring ved stikket.

Mvh Adam

Tag ikke fejl, Thomas er verdensmester i elektronik! Jeg var bare lidt hurtigere ude end ham med det video halløj på flyene.
Han er langt foran nu!!!

Fint din maskine køre nu. Så er det bare at komme igang med de vinger
Det er selvfølgelig også en af de ting jeg jeg skulle have været igang med, ja faktisk én af grundene til at jeg byggede min anden maskine, men det er som mange andre ting kommet lidt bag i køen...


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg ved ikke om du følger med på modelfly forum, men de hardcore F3B gutter har lavet en støbeform i alu på en professional maskine. www.spline.dk Den har monteret temperatur sensorer alle steder og kompenserer metaludvidelsen når den fræser. Lidt vildt.

Jeg har prøvet at tegne en vinge i både Solidworks og Rhino i snart 6år. Det lykkedes i Rhino, men der må være en fejl i vingen.
Når jeg bruger Bolean Difference funktionen til at lave formen af vingen i en box, vil den ikke.
Og i Solidworks har jeg fundet ud af hvordan man indlæser vingeprofil koordinater, så man har et profil på tegnebordet, men jeg kan ikke få profilet hverken til at skalere, flytte eller dreje.
Så det må vente til jeg kan tegne vinger.

Men jeg har et par højttaler projekter. Jeg er også i gang med at laver noget til at fjerne støv - helst effektivt, før jeg begynder at fræse noget.

Mvh Adam
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis