maskinen vil ikke køre hjem

Hej

Det lyder lidt sjovt i overskriften, men der er noget galt.
Jeg bruger Mach3 og Win2000. Min anden mindre fræser kører fint på WinXP.

Jeg har koblet alle endekontakter i serie, NC, og de gå til pind 11 og ground i den anden ende.

Når jeg trykker på "ref all", kører alle akser, men de stoper midt i de hele flere meter fra kontakterne, bare sådan uden grund og nulstiller tæleren - som om der er blevet aktiveret en usynlig kontakt, (uden at den kører lidt tilbage for at køre af kontakten) så går den i gang med den næste akse.
Det er lidt forskelligt hvor langt de kører inden de stoper, fra 1mm til 500mm

Når maskinen står tæt på endekontakter og jeg homer, så virker det også.

Jeg synes ikke jeg gør noget forkert i indstillingerne, men man ved aldrig.

Soft limits er ikke aktiveret.

Jeg har tænkt på om en ledning er knækket, men de er helt nye og maskinen har stort set aldrig kørt. Det tror jeg ikke det er. Maskinen homer videre når jeg trykker på Home en gang til.

Det andet problem jeg har er, når jeg vælger at home kontakter skal også bruges som limit kontakter. Der er ikke en lampe som lyser i diagnosen, aligevel siger den at limit kontakten er aktiveret og vil ikke resete.
Når jeg trykker på en limit kontakt så lyser 6 lamper i diagnosen, både 3 home og 6 limit, plus og minus, så det er som det skal være.

Jeg har set de 3 home lamper i diagnosen blinke hurtig en gang uden at maskinen har kørt.

Jeg synes også den reagerer meget langsomere i forhold til min lille fræser - kan det skyldes Windows 2000?

Jeg er ved at få lange kugler af det her.

Det er også umuligt at deaktivere E-stop.

Har I et par gode ideer?

Mvh Adam
Hej Det lyder lidt sjovt i overskriften, men der... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og lige en ting mere. Det sorte stik på motoren - er det et stik man kan trække ud, eller sidder det fast? Jeg tør ikke prøve:-)
Hvis det er et aftagelig stik, så behøver jeg måske ikke kronmuffer imellem og kan lodde alle kabler sammen og afskærme samlingen.
Det er bare hvis motoren skal skiftes ud, så man nemt kan afmontere den.

Mvh Adam
Den gnist du ser i kontakten laver også støj.... for at undgå det helt skal du bruge en induktiv aftaster :o)
Men det er sikkert ok alligevel
Jeg ville sætte debounce til 1-2000 for at være sikker på ikke at trigge dit nødstop. Spindlen eller andet i systemet kan finde på at lave noget uforudset, sker det midt i et emne...... ja det vil vi helst undgå :o)


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Det var nok synsbedrag med den gnist:-) Jeg kan ikke fremprovokere den igen.

Mvh Adam

Det er godt det hjalp. Kontakter der sluttes/brydes vil altid prelle lidt inden skiftet bliver stabilt. Størrelsen af gnisten afhænger af hvor meget strøm der går. - Ofte så lille man ikke kan se den, men altid med støj til følge. En typisk microswitch kan bounce i ca. 6-10ms. Man kan lave et lille debounce kredsløb på alle switchene der tager støjen, eller tage det med software som du gør.
Jeg synes det var bedre i går end idag:-)

Jeg har kun flyttet 2 kabler lidt for at montere min Probe som er en printplade og en krokodilklemme, har tændt maskineriet og reset blinker igen og siger at limitswich er blevet aktiveret. Så måtte jeg ændre debounce igen, dengang til 2000 men måske virker det også ved lavere værdi.

Det kan godt være mine kontakter er lidt/meget for billige.

Mvh Adam
Annonce
Jammen det bekræftiger netop min pointe i at der skal så lidt til om en maskine køre, eller ej. Det er altså vigtigt at holde styr på sine signal og power lines. Og ikke mindst sin skærm. Og man bør planlægge sine kabelføringer allerede når man bygger maskinen. I den fase har man jo ALLE muligheder for at tage sine forholdsregler, (vi er jo alle designere / konstruktionschefer herinde ;o)
Så forsøg at holde dem adskilt og lad dem ikke sno sig om hinanden, ej heller i kabelbakker eller E skinner.

værdien 4000 giver en forsinkelse på 0,012 sek på dine kontakter (det kan du godt leve med...)
(forudsat du køre ved 35KHz)




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Min stå på 25Khz - jeg ved så ikke hvad det betyder derfor roder jeg heller ikke med det.

Der var nok tænkt mere på mekaniken end kabler på tegnebordet - men hvem kan nøjes med 2 maskiner:-)
Det bliver bedre næste gang.

Jeg har ikke lagt mærke til at der er 2 kabebakker på hjemmebygede maskiner- men det var hellere ikke det jeg kiggede på.

Jeg må kigge på det til jeg kan stole på maskinen. Den skal ikke opføre sig anderledes fra dag til dag.

Mvh Adam
Nej, kun to maskiner... !? :o)
Og nej der er ikke mange med to kabel bakker, men derfor kan man godt lægge sine kabler ordentligt i sine bakker og passe på ikke at sno dem. Har man 220VAc så kan det være en god idé at køre dem en helt anden vej.



Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg har forresten rullet kabler lidt sammen, så der ikke ligger flere meter nede på gulvet - kan det være derfor? Men der er skærm på dem alle.

Mvh Adam
De kan komme til at virke som "spoler"..... prøv at ret dem ud og læg dem hver for sig.... endnu bedre, klip det af du ikke skal bruge.... kablerne skal ikke være længere end nødvendigt. Kan ikke huske længden, men hold den så kort som muligt, skærm eller ej..




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis