Støbe en stand til drejebænk/fræser i beton

Hej forum,

Jeg har en mini drejebænk (45kg) og en mini fræser (60kg) som jeg gerne vil kunne bruge udendørs da jeg ikke har noget værksted. Jeg kan selv flytte dem, men jeg mangler et sted udendørs de kan stå mens jeg arbejder. Så jeg tænkte på at lave en stand af støbt beton som de kan monteres på - så de står solidt.

Til drejebænken har jeg en metalstand som er 80cm høj, 70cm bred og 30cm dyb. Jeg har regnet mig frem til at en lign. stand i beton vil veje omkring 400kg hvilket vel burde være fint som solidt "understel" til mine små maskiner.

Problemet er så at jeg gerne vil kunne flytte dette beton-understel hvilket jeg kommer til at få brug for. 400kg er for meget til både mig og sækkevognen men 100kg kan jeg let styre måske endda 133kg. Altså hvis jeg laver understellet enten 4-delt eller 3-delt. Jeg regner med at elementerne skal stå på højkant ved siden af hinanden så de er lette at få på sækkevognen.

Men hvordan laver jeg dette smartest? Et rør i støbeformen som senere bliver til et hul i beton-elementet kan bruges til at spænde elementerne sammen med en gevindstang. Men hvordan kan jeg sørge for at alle elementer er lige høje? Overfladen øverst skal være plan så jeg ikke beskadiger maskinerne når jeg spænder dem fast - jeg regner med at kunne indstøbe en stump gevindstang som bruges til at spænde maskinerne fast - selvfølgelig bøjet 90 grader nede i betonen så den sidder godt fast.

Jeg er også lidt i tvivl om jeg skal bruge almindelig cement eller en rapid cement. Jeg vil gerne undgå at skulle vente 28 dage med at tage understellet i brug. Men sætter rapid cement sig så hurtigt at jeg skal tage specielt højde for dette under støbningen?

Kom med jeres guldkorn :-)

Mvh
Futterama
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvorfor dog alt det besvær med betonstøbningen
køb eller lav dog et understel hvor hjulene kan hæves og sænkes
så kan du trille dem frem og tilbage som det passer dig samt at de også står
fast når du skal bruge dem

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Har du et link til et sådan understel?

Jeg tror nu også jeg kan lave et i beton billigere, jeg har på fornemmelsen de er dyre og sikkert lavet af metal som ruster når det skal stå udendørs - jeg nævnte jo at jeg ikke har noget værksted, ej heller et skur til at opbevare det i. Så det kommer til at stå under den åbne himmel 24/7/365.

Nå, men jeg smed lige 60 bondesten (208kg) på sækkevognen og både sækkevogn og manden bag kunne flytte de mange sten så jeg kan nøjes med at lave beton-understellet 2-delt :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
nu skrev du jo selv det med at flytte dem, de skal vel opbevares indendørs , maskinerne
og hvordan er adgangs forholdende
tænker her på evt. trapper og dørtrin
hvilken løsning afhænger af forholdende

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg tror du har misforstået.

- Jeg vil lave en stand af beton som står udendørs permanent. De skal kunne flyttes og må derfor veje op til 200kg per element.
- Maskinerne som vejer 45kg og 60kg er ikke tungere end jeg kan bære dem inde fra huset og ud i haven/på terassen eller hvor jeg nu placerer betonstanden. Når jeg skal bruge maskinerne bærer jeg dem ud og skruer dem fast. Efter arbejdet med maskinerne skruer jeg dem løs igen og bærer dem tilbage ind i huset.

Adgangsforhold har intet at gøre med hvordan jeg laver beton-standen. Jeg efterspørger ideer og hjælp til hvordan jeg skal forme og støbe betonen.
Det kalder man vist "overengineering"!
Helt ærligt, jeg ville købe et par Ikea køkkenunderskabe i passende størrelse og skrue en 50 mm multiplexplade fast på toppen som du spænder maskinerne fast på.
Slæb så skabe og maskiner ind og ud som det passer.
200 kg betonklodser? Njet!

Bent.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Maskinerne skal stå solidt for at kunne opnå en vis nøjagtighed, de vejer jo i sig selv ikke særlig meget. Og så har jeg heller ikke plads til flere ting der skal stå og fylde inde i huset.

Jeg har fået 3 svar på mit indlæg og ikke ét eneste har omhandlet mit spørgsmål. Hvad sker der for dette forum?
Ja unskyld jeg blandede mig i dit spørgsmål
men jeg har en ide om at 45 og 60kg er en sjat at belaste ryggen med
og de skal jo stå indendørs når du ikke bruger dem
din drejebænk er vel omkrig 1 meters penge i længden
den kunne du jo montere to faste møbel hjul (ikke drejebare ) i den ene ende af dit nuværende stel
og langs toppen af bordet/stellet et rør i hver side der stikker 15cm ud i den anden ende
så kan hele enheden flyttes på samme måde som en trillebør
for når du løfter i håndtagene kommer hjulene i kontakt med underlag

men skal nok holde mig væk for eftertiden da du tilsyneladende er instillet på den dyreste/besværligste måde
at gøre tingene på fra starten i stedet for at se hvilken billigere evt. bedre alternativer der kunne være

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

sell stainless steel pipe / tube. coil/ sheet.
grade 304.316.
standard; ASTM, AISI. ISO90001.EN, DIN.
TUBE / PIPE USED IN ship/boat buiding.
Business mail: [email protected]
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Dennis, med de priser jeg ummidelbart så i Bauhaus den anden dag, kommer dette ikke til at koste mig mere end MAX 500kr for et solidt understel og træet til formen kan jeg sikkert genbruge til andet formål.
Mit nuværende understel vejer ganske lidt og er beregnet til at skrue fast i gulvet. Når det står løst, skal jeg passe på at jeg ikke vipper det når jeg bruger min drejebænk.
Så jeg er indstillet på en smule besvær for et bedre resultat. Desuden er det jo sjovt at lave sådan nogle ting her, jeg har ikke arbejdet med støbning før så jeg tager det som en udfordring. I håndværkere tænker hele tiden på den letteste løsning, det kan I gøre når I er på arbejde og kunden skal betale for jeres tid, men når jeg laver noget til hobby koster min tid altså 0kr så derfor kan jeg tillade mig at bruge noget mere tid på at lave noget jeg tror bliver et bedre resultat og noget som jeg forhåbentlig kan være stolt af selv at have lavet.
Billigere alternativer har der sikkert været, men bedre? Nej det synes jeg ikke - der skal noget VÆGT under maskinerne, det bør I da kunne forstå.
Desuden spurgte jeg heller ikke efter alternativer eller mulige løsninger, jeg spurgte efter hjælp til betonstøbning, det har du åbenbart stadig ikke helt forstået.
Find ud af hvor stor bordplade du gerne vil have.

Så laver du en form i støbe x-finer. Eller i andet træ hvor du ligger plast i, dette kan give en mindre pæn overflade med rynker i.

Da du skal kunne flytte rundt på den skal den ikke være mere end 5cm tyk, så der skal 1-2 lag armeringsnet (rionet) i den.

Som under stel/ben ville jeg gøre det nemt og bruge nogle 40x40 eller 50x50 fliser i 5-7 cm tykkelse, såkan du også justerer bordhøjden

En 40x40x5 vejer 18Kg, så det bliver hurtigt til et tungt understel, og så kan de let flyttes med sækkevognen

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også