Støbe en stand til drejebænk/fræser i beton

Hej forum,

Jeg har en mini drejebænk (45kg) og en mini fræser (60kg) som jeg gerne vil kunne bruge udendørs da jeg ikke har noget værksted. Jeg kan selv flytte dem, men jeg mangler et sted udendørs de kan stå mens jeg arbejder. Så jeg tænkte på at lave en stand af støbt beton som de kan monteres på - så de står solidt.

Til drejebænken har jeg en metalstand som er 80cm høj, 70cm bred og 30cm dyb. Jeg har regnet mig frem til at en lign. stand i beton vil veje omkring 400kg hvilket vel burde være fint som solidt "understel" til mine små maskiner.

Problemet er så at jeg gerne vil kunne flytte dette beton-understel hvilket jeg kommer til at få brug for. 400kg er for meget til både mig og sækkevognen men 100kg kan jeg let styre måske endda 133kg. Altså hvis jeg laver understellet enten 4-delt eller 3-delt. Jeg regner med at elementerne skal stå på højkant ved siden af hinanden så de er lette at få på sækkevognen.

Men hvordan laver jeg dette smartest? Et rør i støbeformen som senere bliver til et hul i beton-elementet kan bruges til at spænde elementerne sammen med en gevindstang. Men hvordan kan jeg sørge for at alle elementer er lige høje? Overfladen øverst skal være plan så jeg ikke beskadiger maskinerne når jeg spænder dem fast - jeg regner med at kunne indstøbe en stump gevindstang som bruges til at spænde maskinerne fast - selvfølgelig bøjet 90 grader nede i betonen så den sidder godt fast.

Jeg er også lidt i tvivl om jeg skal bruge almindelig cement eller en rapid cement. Jeg vil gerne undgå at skulle vente 28 dage med at tage understellet i brug. Men sætter rapid cement sig så hurtigt at jeg skal tage specielt højde for dette under støbningen?

Kom med jeres guldkorn :-)

Mvh
Futterama
Hej forum, Jeg har en mini drejebænk (45kg) og en... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men det hele skal jo så spændes sammen på en eller anden måde, ellers får jeg jo kun bordpladens vægt som "støtte" til maskinen.

Kan man bruge MDF plade uden plast eller vil betonen hænge i pladen?

Jeg er ikke lige med på hvad støbeplade er for noget, det skal jeg lige have googlet.
Wow, støbeplade er jo voldsomt dyrt. Så ville jeg hellere købe en MDF plade til 100kr og beklæde med plast - evt. lakere MDF pladen, jeg har vist noget lak stående som jeg ellers aldrig får brugt.

Hvid glat hobbyplade fra Bauhaus kan vel også bruges, det har jo en plast (melamin) overflade.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Futterama på 12 maj 2010 10:52

Hvid glat hobbyplade fra Bauhaus kan vel også bruges, det har jo en plast (melamin) overflade.


Den kan måske nok bruges, og når du så støber skal du have et stykke rundjern ø 10-12mm i en slagboremaskine, som du kommer ned i formen og "borer" så vibrationerne får luft bobler ud

Du kan jo evt. borer et hul i fliserne, og så spænde det hele sammen med en tyk gevindstang.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej
Ideen med en beton stativ, er rigtig god.
I gamle dage støbte man et stort fundament til værktøjsmaskiner, som var adskilt fra beton gulvet med en gummifuge.

Kan du ikke støbe stativerne, hvor de skal bruges?

Lakeret mdf plade, er da luksus, til støbeform.

Lav en kerne af flamingo, hvis du vil lette, betong stativerne.

mvh jens
Hej Jens,

Tak for et positivt og konstruktivt svar.

Jeg kan godt, men vil helst ikke, støbe stativerne hvor de skal bruges - lige nu er det nemlig på havens terasse - senere når jeg engang får et skur/værksted skal de selvfølgelig flyttes derind.

Jeg har snuset lidt rundt og kom i tanke om at jeg har nogle fine melaminplader i overskud fra da vi satte køkken op. Disse skal lige testes for hæftestyrke fra beton, hvis de er fine bruger jeg dem til støbeformen og fuger formen i hjørnerne så de åbne spånplade ender ikke suger fugt.

Jeg har tænkt videre over konstruktionen og fundet frem til at jeg kan lave stativet som et firkantet O - hvis den er 80cm høj, 70cm bred og 30cm dyb, så laver jeg et "hul" på 50cm høj og 40cm bred - så har jeg en firkantet ring med 15cm godstykkelse og så vejer den pludselig kun 200kg - så kan jeg altid fylde hullet op med fliser hvis jeg vil have mere vægt. På denne måde slipper jeg for at lave den 2-delt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tube & Pipe Specification

Style. (Round / Oval / Square / Rectangular / Hexagon ).

Grade: 201. 304/L. 316/L. 309. 310S. 321/H. 330. 347. 348. 409. 430. etc.

Standard: ASTM , AISI, JIS, DIN, EN, Gost, BS, NF, ISO, API. etc.

Materials: Stainless Steel Seamless and Welded.

Outer. Diameter. ranges (Min. 6mm ~ Max. 630mm).

Wall. Thickness. ranges (Min. 0.5mm ~ Max. 50mm).

Ф6x1
Ф34x2-8
Ф70x3-10
Ф152x3-20

Ф8x1-2
Ф36x2-8
Ф73x3-10
Ф159x3-25

Ф10x1-2
Ф38x2-8
Ф76x2-16
Ф168x3-30

Ф12x1-3
Ф40x2-8
Ф80x2-16
Ф180x3-30

Ф14x1-4
Ф42x2-8
Ф83x2-16
Ф219x4-35

Ф16x1-4
Ф45x2-8
Ф89x2-16
Ф245x5-35

Ф18x1-4
Ф48x2-8
Ф95x2.5-16
Ф273x5-40

Ф20x1-5
Ф50x2-8
Ф102x2.5-18
Ф325x5-40

Ф22x1-5
Ф51x2-8
Ф108x2.5-18
Ф355x7-40

Ф25x1.5-5
Ф57x2-10
Ф114x2.5-18
Ф377x8-45

Ф27x2-5
Ф60x2-10
Ф120x3-18
Ф426x8-50

Ф28x2-5
Ф63x2-10
Ф127x3-18
Ф456x8-50

Ф30x2-8
Ф65x3-10
Ф133x3-18
Ф530x8-50

Ф32x2-8
Ф68x3-10
Ф140x3-20
Ф630x10-40


Additional or Special Sizes and Grades are available upon your request.



Tube & Pipe Relevant industry:

1. Fluid Process for the Oil, Gas, Water, Wine. etc.

2. Pressure Process for the Boilers, Heat Exchangers. etc.

3. Chemical Process for the Corrosive liquids and oil refineries

4. Structural process for Construction and decoration materials and Shipbuilding.

5. Hydraulic and Antimicrobial Process for Medicine, Food, Biological etc.

6. Mechanical and Precision Process for the Aerospace, Nuclear, Power Station etc.



Should you have interest in some of items mentioned above?

Kindly let us know by returning mail.

I do hope that we may enter into business cooperation in some day.



Thanks & Regards in advance for your prompt reply.



Dr. CHRIS

Executive Director (chief engineer)

Skype:chris-inox

Mobile:0086 15900699336
[email protected]



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

At du vælger at støbe et arbejdsbord er nok specielt i Dk, men det ses da steder som Fx Kina.... Her er de bare permanente.

Dit argument om at det hele skal kunne stå ude er jo ikke til at skyde igennem... Det er bare sjælden at se en udendørs bearbejdning med drejebænk og fræser....

Personligt ville jeg vælge at svejse et understel op i noget firkantrør. det kan så enten males eller varmt galvaniseres og herpå vil jeg lække en plade, eller evt nogle kraftige planker. Pladen kunne du jo tage ind når den ikke er i brug. Er du heldig kan du måske finde en stump billig granitplade eller et par store beton fliser. Husk det hele skal kunne løftes.. enten i et eller nemmere i moduler.

Argumentet omkring præcision, tror jeg ikke på holder... Maskiner i din vægtklasse er snå dejlige handy maskiner, men sjældent helt vildt præcise... Ikke så præcise at et tungt understle vil give nogen effekt. Derimod skal du sikre dig at maskinerne står fast hvergang du tager dem ud for at "lege"

Husk også på at du jo laver nogle metalspånner du gerne skal have fjernet hver gang du har arbejdet. Og her er det praktisk at kunne fjerne bordet temmelig nemt. Og igen en handy model udført i rør, og gerne med hjul der kan sænkes ned.

Med lidt held kan du jo scanne et par containerpladser eg måske et pat virksomhedders containere.. her kan du være heldig at finde et stel der kan ombygges til dit formål....... Husk at spørge inden du snupper noget i containeren ;-)

Held med projektet. Njord

MVH Njord
Hej
Jeg har arbejdet med drejebænke, i rigtig mange år. Det er min erfaring, at en lille klejn maskine, bliver mer stabil, hviv den er spændt fast til et solidt underlag.
Da jeg købte min Boxford drejebænk, stod den på et ynkeligt stativ, lavet af 50 x 50 x 5 mm vinkeljern, den kørte ikke ret godt, den havde en tendens til at "rufle".
Så lavede jeg et væg til væg stativ, af firkantrør 100 x 50 x 4 mm, nu er den utrolig stabil.

Jeg havde faktisk et beton stativ, på tegnebrædtet, men gik væk fra det igen, da det jo fylder en del, og det var der ikke rigtig plads til.
Beton er et fantastisk materiale, til stativer det går ikke sådan i resonans, som et opsvejst metal stativ.

Så ja det er særdeles vigtigt, at små lette maskiner, er fastspændt til et kraftigt stativ.

Snakker vi tons tunge værktøjsmaskiner, har de jo stabiliteten indbygget.

mvh jens
ud over spundtagene værtøjsmaskiner (mini drejebænke).

her blandt musik nørtere. de stiller pladespiller på betonsøjle
for at få bedste lyd ud af pickupen.!
Hvis du laver det lidt pænt, kunne underbygningen bruges som ude-køkken når du ikke fræser, eller når du får bygget et skur. Der skal bare en anden bordplade på.

Green

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også