Støbe en stand til drejebænk/fræser i beton

Hej forum,

Jeg har en mini drejebænk (45kg) og en mini fræser (60kg) som jeg gerne vil kunne bruge udendørs da jeg ikke har noget værksted. Jeg kan selv flytte dem, men jeg mangler et sted udendørs de kan stå mens jeg arbejder. Så jeg tænkte på at lave en stand af støbt beton som de kan monteres på - så de står solidt.

Til drejebænken har jeg en metalstand som er 80cm høj, 70cm bred og 30cm dyb. Jeg har regnet mig frem til at en lign. stand i beton vil veje omkring 400kg hvilket vel burde være fint som solidt "understel" til mine små maskiner.

Problemet er så at jeg gerne vil kunne flytte dette beton-understel hvilket jeg kommer til at få brug for. 400kg er for meget til både mig og sækkevognen men 100kg kan jeg let styre måske endda 133kg. Altså hvis jeg laver understellet enten 4-delt eller 3-delt. Jeg regner med at elementerne skal stå på højkant ved siden af hinanden så de er lette at få på sækkevognen.

Men hvordan laver jeg dette smartest? Et rør i støbeformen som senere bliver til et hul i beton-elementet kan bruges til at spænde elementerne sammen med en gevindstang. Men hvordan kan jeg sørge for at alle elementer er lige høje? Overfladen øverst skal være plan så jeg ikke beskadiger maskinerne når jeg spænder dem fast - jeg regner med at kunne indstøbe en stump gevindstang som bruges til at spænde maskinerne fast - selvfølgelig bøjet 90 grader nede i betonen så den sidder godt fast.

Jeg er også lidt i tvivl om jeg skal bruge almindelig cement eller en rapid cement. Jeg vil gerne undgå at skulle vente 28 dage med at tage understellet i brug. Men sætter rapid cement sig så hurtigt at jeg skal tage specielt højde for dette under støbningen?

Kom med jeres guldkorn :-)

Mvh
Futterama
Hej forum, Jeg har en mini drejebænk (45kg) og en... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke at du ved det så bruger man cement, grus og sten og tilsætter vand røre i gryden hæl indholdet i formen og det bliver stift om du så lav 10 kg eller 1000 kg det bestemmer du selv. Men fordi at du har fri fra arbejde så kan man da godt lytte til gode løsninger. Det er JO ikke sikkert at du selv har den bedste løsning, men var det bare det du ville have bekræftet så prøv at læse hele denne tråd igen.
vh. fra manden uden betonklods under drejebænken. Jeg sprænger ikke over hvor gæret er lavest, jeg køre uden om.
Jeg er ved at bygge en cnc fræser i beton, vel vidende at det langt fra er optimalt til spåntagning. Det er klart at det vil forbedre dit resultatet voldsomt i forhold til 2 ikea-skabe med en spånplade oven på, aldrig lyt til tømreren når det handler om rigtige håndværk! Problemet med beton er dæmpningen, der er stort set ingen dæmpning i portland-beton, derfor vil jeg personligt anbefale at du kaster et blik på polymerbeton, hvis dæmpning er uhørt og derfor bygges mange moderne maskiner med en base af dette. Svejs en stiv ramme, og støb en 100mm tyk "plade" i samme dimensioner som maskinen, lav stellet så du nemt kan flytte den med palleløfter eller andet grej.
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=33434

Peace through superior firepower.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Thygesen,

Polymerbeton, er det sand, sten og epoxy som der omtales i tråden? Epoxy er jo forfærdelig dyrt, specielt hvis man skal lave 100 liter blanding. Når du skriver dæmpning, er det så vibrationsdæmpning du mener? Betonen er vel meget stiv, derfor ingen dæmpning - men jeg håber på at betonens vægt vil optage rystelserne. Det kan kun blive bedre end den midlertidige løsning jeg har nu med 40mm krydsfinerplade på ben af lægter.

Jeg har desuden også fundet ud af at min søns dagplejemors mand har en palleløfter som jeg kan låne, så jeg kan bygge stativet så jeg kan bruge en palleløfter.
Ja det er det, og det er selvfølgeligt et meget dyrere projekt, det kan jeg godt se. Ved ikke rent praktisk hvor billigt det kan gøres. Ja dæmpning i forbindelse med vibration, som jo slår enhver god dreje/fræse-operation ihjel. Fordelen ved meget vægt er at der skal "puttes" meget energi i systemet - her din betonklods, før end at den vil begynde for alvor at vibrere, men hvis den først kommer i gang bevirker den dårlige dæmpning at det fx. vil rufle ved drejning - den optager altså ikke rystelserne. Anyways, du vil også blive rigtig glad for portland-betonen i forhold til den anden væltepeter løsning! Held og lykke

Peace through superior firepower.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også