10 hk marine årg 98

hejsa herinde...
jeg har en mariner 10 hk påhængsmotor, som starter lynhurtigt, men når den skal sejle i tomgang, begynder den at skyde, og smider blå røg ud af udstødnings kanalen, de dør som regel efter denne hændelse men starter første gang lige efter, jeg har renset kaburator, skiftet tændrør købt ny tank og benzin i den nye sæson men lige lidt hjælper den bliver ved med at skyde, motoren er fra 1998 med gas og gear i håndtag er der nogen herinde der har været udsat for det samme så ville jeg meget gerne høre gode råd om det da det er meget ireterende den ikke kan køre i tomgang.

                         med vemlig hilsen benni.
hejsa herinde... jeg har en mariner 10 hk... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af shine på 04 maj 2010 21:19
svømmeren er tæt det ville jeg opdage da jeg havde den skilt ad og det med en 1% istedet for 2% hjalp heller ikke men jeg tænkte på uden at vide noget som helst om det om den kan springe i tændingen
                      Benni

Du skal blande olie i benzinen i det forhold der står på dunken..

Har du stillet elektrodeafstanden korrekt i tændrøret?? Den brænder jo ikke alt det benzin og olie af som kommer ind i cylinderen..
Når den knalder er det jo fordi den har samlet uforbrændt benzin som så bliver tændt.
Den blå røg er fordi der er for meget olie.. fordi der er for meget benzin i.

Hvis den var med platiner ville man jo sige at den ikke åbnede platinerne godt nok.
Men den har vel elektronisk tænding?

Dvs at hvis gnisten springer som den skal tidsmæssigt så kan det være at den springer et forkert sted...

Er der møg og fugt et sted hvor gnisten nogle gange springer i stedet for i tændrøret. ??

I gamle dage kunne man jo lave alle tændingsfejl med pronto (silicone) på spray.

Med andre ord. Den får sikkert alt det benzin den skal have, men den tænder det ikke korrekt..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg tror at du skal have topstykket af og måske også cylinderen.

Det jeg tror der er galt er at der er en lus der sætter sig i tændrøret, og det kan kun løses ved at skille det af, og så rense koks og andre aflegninger af.
Det er et kendt problem på 2T motorer

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM på 04 maj 2010 22:12
Jeg tror at du skal have topstykket af og måske også cylinderen.

Det jeg tror der er galt er at der er en lus der sætter sig i tændrøret, og det kan kun løses ved at skille det af, og så rense koks og andre aflegninger af.
Det er et kendt problem på 2T motorer

Kan man så ikke give den en danskvand kur.. fuld gas og så sprøjte danskvand ind i indsugning.. som man kunne på biler i gamle dage??

Men man burde jo kunne se på det brugte tændrør om det er møgbeskidt??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Måske GOM, men på mine puch knallerter har jeg bare skilt det af, og det er normalt, også kun noget man bøvler med hvis der er brugt lidt for meget olie i benzinen

Sådan en lus kan flyve rundt inde i forbrændingskammeret i lang tid

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det med for meget olie i benzinen er nok ikke problemet, men måske en for dårlig olie.
Jeg har arbejdet i et udlejningsfirma, alle vores 2t maskiner fik 4% uanset hvad der var foreskrevet, vi havde aldrig problemer.
mvh
john
Annonce
Skrevet af jaco på 04 maj 2010 23:10
Det med for meget olie i benzinen er nok ikke problemet, men måske en for dårlig olie.
Jeg har arbejdet i et udlejningsfirma, alle vores 2t maskiner fik 4% uanset hvad der var foreskrevet, vi havde aldrig problemer.
mvh
john


Jaco i havde nok også planlagt vedligehold på de maskiner.
Her er tale om en ældre motor, der måske/måske ikke har haft lavet service i 12 år.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af jaco på 04 maj 2010 23:10
Det med for meget olie i benzinen er nok ikke problemet, men måske en for dårlig olie.
Jeg har arbejdet i et udlejningsfirma, alle vores 2t maskiner fik 4% uanset hvad der var foreskrevet, vi havde aldrig problemer.
mvh
john

det er så dårlig en løsning.. den vil ose og måske også kortslutte tændrør med så fed en oliehinde..

Sagt på en anden måde.. du anbefaler at man bruger 400 % af den anbefalede oliemængde??? og firdobler prisen på olien i benzinen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den anbefalede oliemængde på denne her motor må være 2%. Så den med 400% er nok lige i overkanten, 100% er nok mere dækkende.
Nej jeg anbefaler ikke noget, jeg skrev bare hvad vi gjorde vedr. benzin på 2T motorer efter ordre fra overværkføren, og de kørte og kørte, firmaet var og er landsdækkende, så det var mange maskiner det drejede sig om.
Ja der var service og gennemgang hver gang efter udlejning, i hvert fald den afdeling hvor jeg var.
Vi brugte 2t olien fra Shell.
Men meget tomgangskøring kan være en mulig årsag, så den med at prøve lidt danskvand skader formentlig ikke, det brugte vi da i vore gamle Austin og Morris.
Hvis man vil kører med den olieblanding (2%) så skal man købe en olie der anbefaler at den blandes 2 %.

Da jeg kørte knallert for mange år siden, købte man færdigblandet benzin på tanken og den var altid 4% men idag bruger man bedre olie...

Men det er ikke det der er problemet her.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har en Mariner Sailmate 8hk der gør nøjagtigt det samme som din, jeg har så ikke prøvet så meget andet end at rense tændrørene det får min moter til at starte nemmere men afhjælper ikke problemet med at den ikke kan gå i tomgang og at den skyder. Når den er varm har jeg heller ingen problemer med at starte den igen med det samme. jeg kan se at sidste tråd er skrevet i maj så jeg håbede jo på at dit problem eventuelt var blevet løst. jeg overvejer at gøre karburatoren ren , jeg bruger også 1% olie i benzinen. det er rigtigt irreterende med en moter som ikke kan gå i tomgang.

Sagitta 20 - D 70. Bet´Ski´ 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis