10 hk marine årg 98

hejsa herinde...
jeg har en mariner 10 hk påhængsmotor, som starter lynhurtigt, men når den skal sejle i tomgang, begynder den at skyde, og smider blå røg ud af udstødnings kanalen, de dør som regel efter denne hændelse men starter første gang lige efter, jeg har renset kaburator, skiftet tændrør købt ny tank og benzin i den nye sæson men lige lidt hjælper den bliver ved med at skyde, motoren er fra 1998 med gas og gear i håndtag er der nogen herinde der har været udsat for det samme så ville jeg meget gerne høre gode råd om det da det er meget ireterende den ikke kan køre i tomgang.

                         med vemlig hilsen benni.
hejsa herinde... jeg har en mariner 10 hk... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nye tændrør vil altid være mit første forsøg, og så selv om de ser fine ud.
Gammel overvintret benxin skal kasseres...

mvh jens
Det eneste nye tændrør gør ved motoren er at få den til at starte bedre problemet med tomgang og skyderiet er der stadig, jeg tror ikke at tændingen er problemet for den kører fint ved mellem gas og op, jeg vil prøve at rense karburatoren grundigt som udgangspunkt

Mvh
Jens B.

Sagitta 20 - D 70. Bet´Ski´ 

De 2-taktere jeg har haft har altid gået dårligt i tomgang.. Ikke lige først men når de har kørt lidt i tomgang. Specielt er problemet der når man har blandet olien i benzinen.
I tomgang får den for meget olie og har svært ved at brænde rent. Hvis der er oliepumpe på som doserer olien giver den altid meget, meget lidt olie i tomgang for at brænde rent.
Man vil ofte opleve at den oser meget mere blåt når den har stået i tomgang et minut. Det er olien den har samlet som lige bliver brændt af.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Men den burde kunne gå i tomgang det er irreterende især når jeg skal ligge til at moteren svigter mig ;O)

Sagitta 20 - D 70. Bet´Ski´ 

Der er vi slet ikke enige, nye tændrør kan sagtens hjælpe på tomgangen, sørg for at få det glødetal som passer (ellers er der for alvor skyderi)
Jeg havde på et tidspunkt en 50 hk 3 cyl 2-t mercury, den kørte noget urolig i tomgang, efter en gang nye tændrør, ingen problemer.
Selvom et tændrør laver en "fin" gnist siger det intet som helst om, hvordan det tænder, under tryk og temperatur.
Svag tænding/defekt tændspole er jo også en mulighed!
Sådan en motor skal kunne trække mindst 20 mm gnist, med afmonterede tændrør, og ryk i startsnoren. (husk aldrig turne motoren, uden der er etableret gnistgab, fra tændledninger til stell, ellers kan man beskadige tændingen)
Har du målt kompresitionen?

Min 15 hk mariner 2-t årg 00 køre ganske fint i tomgang (det er samme motor som 10 hk'eren.

Skyderi kan jo selvfølgelig også skyldes slidt/utæt motor, hvis eks. zimmerringene på krumtappen er utætte, er tomgangen elendig, og den skyder når der gives gas.

jens
Annonce
ja her er jo lidt at gå efter og jeg vender tilbage når jeg har prøvet nogle af disse forslag.

Sagitta 20 - D 70. Bet´Ski´ 

Så er min motor fin igen jeg har haft en motor mand til at kigge på den og det var en kombination af skidt i tomgangsdysen og at den stod for højt i tændingen der var problemet.

MVH

Jens

Sagitta 20 - D 70. Bet´Ski´ 

Det er utroligt den stod for højt i tænding når den har elektronisk tænding. ?? Der må være blevet stillet på den.


Jeg nævnte det jo at den måske tændte forkert??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ved ikke om du kan huske mit indlæg fra 1 maj ?
"Nå, men i sådan en kaburator sidder der dyser og alt muligt andet der kan være beskidt".

Tillykke med at den kører igen.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Igen

Jeg fik min motor monteret på båden igår (15/08-2010) og det er helt vildt så godt den går, den har aldrig kørt så godt i den tid jeg har ejet båden.
Jeg er helt sikker på at jeg aldrig ville have fundet og løst alle problemerne selv, så de penge der er brugt på en fagmand her er givet rigtigt godt ud.
For glæden ved at have en motor der kører perfekt er meget stor.
Jeg har også kaseret resten af benzinen fra min tank og skyllet efter med ren benzin for at få gammel snavs ud af tanken, for som der også er skevet her på siden er gammelt benzin et no go fordi der sker noget med benzin der er blandet olie i, det kan godt være det der forurener karburatoren.
Det er tændingen der får motoren til at "prutte" i udstødningen.
En Mariner 2t motor skal have 2% olie i benzinen.

MVH

Jens B


Sagitta 20 - D 70. Bet´Ski´ 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis