Oprydning på PC

Hej derude

Min PC, der er 3 år gammel trænger til en alvorlig oprydning.

Symptomerne er:

- Meget langsom opstart - tager 6-8 minutter. En anden har sagt til mig, at han kan se, at den starter en masse programmer op, som jeg ikke bruger, men han ved ikke hvordan man lige slår det fra

- Meget langsom på internettet, selvom jeg har 10/20 mb forbindelse eller omvendt. (Har aldrig rigtig fået styr på de der tal) Jeg bruger den primært til at surfe på nettet og til mit bogføringsprogram for virksomheden.

Jeg kan oplyse, at der køres automatisk antivirus (Norton) og at jeg jævnligt (1-2 gange pr. måned afhængig af brug) kører diskoprydning og -defragmentering.

Har fundet flere forskellige programmer, som man kan finde via google. Men da jeg ikke har meget forstand på det, er jeg ofte blevet bange, når der er blevet spurgt om filerne skal slettes eller om jeg vil downloade.

Er der nogen, der kan give mig et link, til et oprydningsprogram, som er til at finde ud af for en amatør og som jeg ikke behøver at frygte alverdens ting, så vil jeg være glad.

p.f.t.

 

Danmarks billigste farvehandel
Hej derude Min PC, der er 3 år gammel trænger til... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kent A, vi er helt enige om at Linux er rart, men, det er altså ikke noget Hr og Fru danmark skal begynde på hvis ikke de besider den tekniske snilde det kræver, hvilket også var grunden til at Dell droppede deres billig maskiner med Ubuntu, netop fordi hr og fru danmark ikke så det som en nem ting at have med at gøre, hvilket var Dells hensigt det skulle være..

Når det er sagt, Linux er dejligt at arbejde med, og det har en hurtigthed på maskiner med lav kraft, den kommer man ikke udenom, men det er ikke noget man bare lige gør...

(Ikke for at være grov, men, når man ikke er i stand til at finde et program der sletter opstarts programmer, eller bare fjerner dem direkt i windows's service manager, så skal man IKKE begynde på en Linux install, slet ikke med Dualboot.)


Og eftersom der ikke er beskrevet hvilket Windows der benyttes er det heller ikke ligetil at komme med en hurtig guide der viser hvordan man gør dette..

Men

RegCleaner plejer at være ret fin til den slags, bare sørg for man dobbeltchecker INDEN man trykker på slet, (Opstart og Programmer ligger ved siden af hinanden, tager man fejl sletter man sine programmer...)

CCleaner er god til at slette gamle cache filer og rydde op i registreringsdatabasen, hvilket er en god ting at gøre i ny og næ.

(Virker RegCleaner ikke kan man også fjerne opstarts programmer via CCleaner)

På google ligger der en masse gode guides til at "speedup windows", de plejer at være ret gode...


/mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ved ikke hvor meget du arbejder i linux.... men jeg bruger det på min hverdags computer... Samt jeg ser mig ikke selv som en nød.... Der findes jo masser af guids og links på ubuntudanmark.dk som kan få ubuntu til at virke til hr og fru danmark....

Blanden anden kan man køre en kode terminal så alt er sat og klar til brug....
Har benyttet Linux (Debian) i dagligt arbejde de sidste mange år, dog mest som server system men også som desktop OS,

Og igen, vil IKKE anbefale en med så begrænset viden i IT om at kaste sig ud i sådan et projekt, og da slet ikke med hans firmamaskine, det er direkte dumt...

Når han har reddet sine ting kan han lege, eller bruge en gammel laptop, når man så har styr på det, så kaster du det ind på den maskine man bruger dagligt til at styre sit firma fra, hvad tror du der sker hvis hans maskine den går ned, og han ikke kan udskrive en faktura, søge kunder eller se om en regning er betalt...

Så vil han sidde og HADE Linux for ever, og mene det er noget elendigt møg... Det er synd og skam hvis ting skal ende op på den måde...

(Terminaler er ikke til Hr Hansen..)

Og hvad faaen er en "kode terminal" , sikker på du ikke mener en Shell, som køre i en Terminal.?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg skrev forkert... Jeg mener selvfølgelig en at skal køre en kode i terminal...

Terminal er da simpel at køre...

Man finder det man skal bruge... kopire og indsætter koden i terminal...

Ubuntu 10.4 LTS er blevet meget venlig over for hr hansen..

Som sagt man køre et scripts som sætter tingene op så det virker fra starten...

Se dette link...

http://scripts.linux.dk/joomla/index.php/funktionelle-scripts/ubuntu-1004.html
Undskyld, men det lyder faktisk ikke til du aner hvad du sidder og taler om.

Skal man installere programmer som benyttes til desktop brug, så benytter man på Ubuntu Synaptic, det er kun hardcore nørder der har brug for at sidde og åbne en Terminal (Som er et program) og så udføre en shell command...

Self kan man installere programmer via apt-get men det er heller ikke noget man bare lige skal kaste sig ud i
(En dag hvor man har glemt at update sine sources (sudo apt-get update) så sidder man og ikke kan forstå hvorfor der ikke findes nogle pakker..)

Men prøv du skriv "rm -rf .*" i din "kode terminal" og se hvad der SÅ sker (Der skal ikke mange fejl til fra en uøvet linux bruger til at nakke ALT... )

Det er som sagt ikke noget Hr og Fru danmark skal sidde og pille ved...


Men, vil ikke sidde og starte en flamewar med dig om hvad man skal og ikke skal... Der er delte meninger om hvad man gør og ikke gør...


Og i dette tilfælde er Linux stadig ikke den vej man skal gå, trådstarter mangler at komme med noget vital infomation for at få den bedste hjælp...

Forsat god Søndag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg ved godt hvad jeg snakker om...

Terminal er da ikke kun hardcore nørder der sidder og køre kode...

Så vidt jeg ved er alle sådan nogle ryd alt koder blevet lukket for alm bruger...

Ja man kan selvfølgelig hente det fra synaptic... Men det er en del nemmer for en selv at køre den kode jeg henviser til og få det hele instaleret end at side og finde alle pakkerne i synaptic

Selv min kone som ikke er den store nørd bruger computeren og køre koder i terminal....

Men det er selvfølgelig op til tråd starteren hvad han vil, men jeg nævnte det bare som en mulighed...
Som sagt, du aner tydeligvis IKKE hvad du taler om der er INTET lukket af på en linux maskine, når den oprettes er der en root bruger, og så den bruger du selv opretter, så skriver du "rm -rf .*" og er i "roden" af dit homedir, så ryder du ALT der har med DIN bruger at gøre, gør du det som sudo (super user) så smadre du ALT..


Terminal benyttes som sagt til shell commands og burde ikke være nødvendigt som alm dødelig bruger



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg synes bare jeg har læst det et sted. at der skulle være lukke for dem.

Prøv at se det her link..

http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=6038&st=0&sk=t&sd=a

Jeg vil selvfølgelig ikke prøve at køre den kode men der ser ud til at den er spærret fra 8.4

Så denne tråd.. der ser det ud til at de kom frem til at det ikke kan lade sig gøre at slettet alt.... Det eneste man kan gøre at hente Dban for at slettet det hele...

http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=3327&st=0&sk=t&sd=a&start=30
Som sagt, du aner IKKE hvad du taler om..

Jeg lever af det her pjat du..

https://help.ubuntu.com/community/RootSudo

Læs..... Man skal altså passe på, et punktum for meget det forkerte sted og man er borked


Darik's Boot and Nuke = Dban benyttes som regl når man vil af med sin maskine, vil clean en disk helt eller køber en ny, det er endnu engang ikke noget man bør pille ved, ej hellere install hvis man IKKE har styr på det... Alm format er fint, men det har intet med denne sag at gøre, jeg taler om rm som er en std command, og benyttes den forkert er man fucked... længere er den ikke.. /mkh

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg bøjer mig i støvet og dig vinde kampen denne gang....

Jeg ved kun det jeg læser på nettet og jeg udtaler mig om....

Det lyder til at du er bedre vidne om emnet end jeg er...

Jeg er automekaniker og har ikke mere forstand på tingene end der hvor jeg har nået til i min egen erfaring med ubuntu...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis