Oprydning på PC

Hej derude

Min PC, der er 3 år gammel trænger til en alvorlig oprydning.

Symptomerne er:

- Meget langsom opstart - tager 6-8 minutter. En anden har sagt til mig, at han kan se, at den starter en masse programmer op, som jeg ikke bruger, men han ved ikke hvordan man lige slår det fra

- Meget langsom på internettet, selvom jeg har 10/20 mb forbindelse eller omvendt. (Har aldrig rigtig fået styr på de der tal) Jeg bruger den primært til at surfe på nettet og til mit bogføringsprogram for virksomheden.

Jeg kan oplyse, at der køres automatisk antivirus (Norton) og at jeg jævnligt (1-2 gange pr. måned afhængig af brug) kører diskoprydning og -defragmentering.

Har fundet flere forskellige programmer, som man kan finde via google. Men da jeg ikke har meget forstand på det, er jeg ofte blevet bange, når der er blevet spurgt om filerne skal slettes eller om jeg vil downloade.

Er der nogen, der kan give mig et link, til et oprydningsprogram, som er til at finde ud af for en amatør og som jeg ikke behøver at frygte alverdens ting, så vil jeg være glad.

p.f.t.

 

Danmarks billigste farvehandel
Hej derude Min PC, der er 3 år gammel trænger til... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hahaha, om det så er en DVD er jo ligemeget..

Prøv nu at forstå hvad jeg siger....

Backup er noget der sker af sig selv... ikke noget man sidder og gør.. Det har INTET med backup af gøre..

Hvad så med alle updates af ens system, alle programmer man har installed

Hvad sker der den dag maskien går ned, du skal hen og reinstall hele lortet

Her trykker jeg bare på en knap og venter til systemet er som det var lige inden det gik ned, og det kan man når man har et system der forstår noget.

Det andet hejs er altså ikke backup, kald det hvad du vil, men backup NEJ...

(Har bygget backup løsninger til virksomheder, bare lige for at slå fast jeg aner hvad jeg sidder og ævler om)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men, nok om det, gider ikke sidde kaste med mudder og måle hvor stor ens... er

Trådstarter, du mangler noget ret vigtigt her, hvilket windows køre du med. forhåbenligt ikke vista.... For så kan du godt tænke på reformat, og så fjern det lort til Norton, det er absolut ikke de penge værd... Og det tager MEGET af din CPU, om man så kan fjerne gamle cache filer eller ej, er ligemeget, det program er useless.....

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Antivirus, internetsecurity og spyware programmer er en religion som så meget andet her på forummet.
Personligt har jeg ikke noget imod Norton, det kræver bare man kan bruge og styre det.
Vira og andet af den skuffe kan iøvrigt undgåes hvis man bare har hovedet med sig.

Af gratis anerkendte alternativer kan nævnes AVG og Avast som anti-virus programme, evt kombineret med Ad-aware.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Hej hounsou prøv lige at læse dette her
http://www.pcworld.com/article/191904/maximum_security_2010_internet_security_suites.html
læg mærke til at det ikke er avg's gratis udgave
Har læst, er i tvivl om hvad jeg skal med det?
Kan udlede at tre af de programmer jeg har nævnt ligger på henholdsvis plads 1, 3 og 6.

Endvidere er jeg ikke ene om at synes at Norton er udemærkert, her er endnu et blad: http://www.altomdata.dk/ny_symantec_pakke_med_kriminalitetsbekaempende_cloudteknik

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Annonce
Kopier alle dine vigtig filer og genindstalere vindows.

Instalere ubuntu 10.4 ved side af windows..

Brug windows til kun det du ikke kan køre i ubuntu...

Ellers bruger du ubuntu til alt andet. internet, mail, tekst, billeder, netbank og hvad du eller bruger computeren til..

Brug windows til dit regnskabs program og spil...

Dual boot er måske ikke lige vejen frem hvis man ikke er så skrap på en pc...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af mkh på 01 maj 2010 08:25
Dual boot er måske ikke lige vejen frem hvis man ikke er så skrap på en pc...

Det ved jeg nu ikke... det er ikke særlig svært...

Når han har geninstaleret windows...

Så går han på nettet. går til siden www.ubuntu.com og henter ubuntu 10.4 LT
føgler vejledning om brænd af en iso cd...

Brænder cd.

lader cd blive i computeren og genstarter.

så booter den op fra cd.

Så kommer der et skærm billede op. så skal han ellers bare følge den her guide..

http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10399

Skrevet af Kent A på 01 maj 2010 13:39

Det ved jeg nu ikke... det er ikke særlig svært...

Når han har geninstaleret windows...

Så går han på nettet. går til siden www.ubuntu.com og henter ubuntu 10.4 LT
føgler vejledning om brænd af en iso cd...

Brænder cd.

lader cd blive i computeren og genstarter.

så booter den op fra cd.

Så kommer der et skærm billede op. så skal han ellers bare følge den her guide..

http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10399



Well, når man bruger sin maskine til virksomhedsarbejde, og man ikke har så meget forstand på IT, så vil jeg stærkt fraråde folk til at begynde at lege med dualboot , nu er det heller ikke en kort guide der henvises til.. Laver manden en fejl og alle hans bogførings ting de ryger, så er han nok ikke ret glad, desuden er det langt fra sikkert det windows program han benytter er lavet til Linux. Jeg ville tage en backup af de vigtige billeder/dokumenter etc som benyttes til hans firma, og så give den maskine en ren røv, Windows 7 køre ganske stabilt (hvis man kan sige windows er stabilt) Alt efter hvor manden bor, så kommer jeg gerne med min taske og tryller....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af mkh på 01 maj 2010 18:27


Well, når man bruger sin maskine til virksomhedsarbejde, og man ikke har så meget forstand på IT, så vil jeg stærkt fraråde folk til at begynde at lege med dualboot , nu er det heller ikke en kort guide der henvises til.. Laver manden en fejl og alle hans bogførings ting de ryger, så er han nok ikke ret glad, desuden er det langt fra sikkert det windows program han benytter er lavet til Linux. Jeg ville tage en backup af de vigtige billeder/dokumenter etc som benyttes til hans firma, og så give den maskine en ren røv, Windows 7 køre ganske stabilt (hvis man kan sige windows er stabilt) Alt efter hvor manden bor, så kommer jeg gerne med min taske og tryller....

Ja men hvis han følger  guiden og instalere dem side om side sker der ikke noget....

Guiden er ikke lang og er meget sikker... hvis man ikke rør ved noget der hvor den spørg om hvor det skal installers. så installere den det nemlig side og side med den OS der ligger på PC...

Hvis hans bogførings program ikke er lavet til linux så bruger han bare windows til det.... Det kan han forresten kan han køre windows som virtual maskien i virtal box og sætte sådan op at den liger og køre som nr 2 skrivebord... Altså han har et hurtig OS til alt internet og hans bogførings program i windows i en virtual boks uden opkobling til nettet... der ved slipper han for en masse virus og windows utrorlig dår system i dagligdagen...
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis