Den spæde start!

Hej folkens!

Har i lang tid gået og overvejet at bygge en CNC fræser som kunne bruges til træ og aluminium.. Men har gået med mange overvejelser om jeg reelt har noget at bruge den til (har masser af legetøj i forvejen) og hvilke stumper der skal indkøbes, hvordan design/konstruktion skal være - nok alle de overvejelser andre har været igennem i jeres projekter.. For nogle uger siden blev jeg bedt af en kunde om at lave nogle træklodser med en masse spor i til noget udstilling og har nu valgt at lave den fræser der har plaget mit sind det sidste lange stykke tid:-)

Selve konstruktion har jeg styr på - den bliver det klassiske med fast plan og ganty der kan bevæge sig på x y planet. Ideen var/er alt lave den i tykke aluplader som er boltet sammen. Problemet er selvsagt jeg aldrig har bygget en fræser før så v.1 bliver lavet i træ, dels fordi jeg ikke er 100% sikker på alle detaljer i konstruktionen og det tilmed et for dyrt at begå for mange fejl i 10-15 mm aluplader. Så prøve opstillingen bliver i træ og når det kører bliver den udført i aluminium.

Jeg har dog nogle få spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med på selve "data" siden - har de sidste 10 år stort set kun arbejdet på mac..

Regner med at bruge march 3 til at lave g koden i.. Så skal have fat i en ældre pc til det! Skal den have en paralel port? eller er en USB til paralel nok?

Hvilke programmer tegner i stumper i?

Det var lige de første par spørgsmål.. Kommer helt sikkert flere.

Har vedhæftet "indkøbslisten" så i kan se hvad stumper jeg har bestilt:

På forhånd tak:-)

Glasmanden.

/K

Hej folkens! Har i lang tid gået og overvejet at... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaaa... Det har da også kostet lidt jern at prøve sig frem:-) Suhner'en køre meget godt, dog tror jeg ikke den holder så lang tid ved helt lave rpm. så hvis der skal fræses meget i alu så skal der væsentlig dyrerer løsninger til!

Tror det er kørt med 4mm/sek med ca. 2mm steps i dybden så lidt tid tager det - skal prøve mig noget mere frem og se om den ikke kan kører hurtigere med flere steps i dybden! Den er fræst med et 3mm jern med 3 skær, har dog erfaret at den gør det noget bedre med 2 skær..

Har fået en 10mm alu plade hjem, så skal have skåret det hele ud i den - så det er næste projekt:-)

/K

Jo selvfølgelig:-)

Lige p.t er den ikke noget vidunder:-) Masser af 'hovsa' løsninger er det blevet til hen af vejen.. Har på intet tidspunkt lavet en tegning over den inden jeg gik i gang..


/K

Så er jeg kommet lidt videre i projektet:-) Hele skidtet er blevet lavet i 10mm aluminiumsplade og samlet med 5 mm bolte..  Har før fået laser og vandskåret ting ud og har ikke været imponeret over præcisionen, og kunne ikke finde nogen der kunne fræse det ud til mig på en "stor" cnc fræser til en overkommelig pris! (hvilket også ville kræve at jeg tegnede alt ting) Så jeg har selv skåret det hele ud på min rundsav!

Men her lidt og se på:


/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis