Den spæde start!

Hej folkens!

Har i lang tid gået og overvejet at bygge en CNC fræser som kunne bruges til træ og aluminium.. Men har gået med mange overvejelser om jeg reelt har noget at bruge den til (har masser af legetøj i forvejen) og hvilke stumper der skal indkøbes, hvordan design/konstruktion skal være - nok alle de overvejelser andre har været igennem i jeres projekter.. For nogle uger siden blev jeg bedt af en kunde om at lave nogle træklodser med en masse spor i til noget udstilling og har nu valgt at lave den fræser der har plaget mit sind det sidste lange stykke tid:-)

Selve konstruktion har jeg styr på - den bliver det klassiske med fast plan og ganty der kan bevæge sig på x y planet. Ideen var/er alt lave den i tykke aluplader som er boltet sammen. Problemet er selvsagt jeg aldrig har bygget en fræser før så v.1 bliver lavet i træ, dels fordi jeg ikke er 100% sikker på alle detaljer i konstruktionen og det tilmed et for dyrt at begå for mange fejl i 10-15 mm aluplader. Så prøve opstillingen bliver i træ og når det kører bliver den udført i aluminium.

Jeg har dog nogle få spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med på selve "data" siden - har de sidste 10 år stort set kun arbejdet på mac..

Regner med at bruge march 3 til at lave g koden i.. Så skal have fat i en ældre pc til det! Skal den have en paralel port? eller er en USB til paralel nok?

Hvilke programmer tegner i stumper i?

Det var lige de første par spørgsmål.. Kommer helt sikkert flere.

Har vedhæftet "indkøbslisten" så i kan se hvad stumper jeg har bestilt:

På forhånd tak:-)

Glasmanden.

/K

Hej folkens! Har i lang tid gået og overvejet at... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Der hvor jeg har købt stumperne har jeg fået afvide jeg skal bruge en strømforsyning på 68 volt og 10 amp.

Jeg er ikke verdensmester i stømforbrug på stepmotorer:-) Men kan se de fleste bruger ca. 50 volt og omring 10 amp.
Så kan ikke finde ud af om jeg er blevet vildledt?

Jer der bruger nema 23 steppere - hvor stor strømforsygning bruger i?


Glasmanden

/K

der er ikke noget med at du SKAL bruge 68V.... Kender ikke dine styringer med det er som regel dem der bestemmer hvor meget du KAN bruge. På stepperne står der sikkert en spænding f.eks 4.3v den kan man gange med op til 25 gange så har man ca hvad stepperen kan klare. Det er vigtigere at have overskud af amp end af volt...... Der er 100vis af muligheder, afh om du bruger uni eller bi polar steppere, kobler i serie eller parallel, om du ønsker en stærk eller hurtig maskine osv osv osv.... Dét der passer til en maskine er ikke nødvendigvis det bedste valg til en anden.... men har man penge nok til at smide efter det, så er det bare at købe det største af det hele, så kommer man som regel ikke til at mangle noget i den sidste ende ) Har man et lidt mindre budget så bruger man de ting man kan finde til den rigtige pris og får det til at køre, så må man opgradere de svage punkter der evt. opstår senere.

Hilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Tak for svaret!

Så er de forskellige stumper så småt begyndt at komme:-) De mekaniske dele og elektronikken er bestilt ved http://www.slidesandballscrews.com. Fræser, jern og lidt små elektronikske komponenter er fra http://www.sorotec.de.

http://www.sorotec.de/ kan jeg varmt anbefale! god kommunikation om hvilke stumper der passer sammen osv - 5 dage efter jeg overførte penge til dem kom pakken.
http://www.slidesandballscrews.com har været en del tungere at danse med! Først kunne de ikke lige finde ud af at fakturerer uden moms - da de lykkes for dem overførte jeg penge til dem, for spændt at vente på pakken fra dem! Efter 5 arbejdsdage går jeg og undre mig over at jeg ikke har modtaget nogen pakke eller modtaget et track and trace nummer fra dem som de lovede da jeg afgav min order! Så jeg skriver til dem for lige at høre hvornår jeg kan forvente at modtage en kasse med stumper fra dem og hvor det lovede track and trace nummer bliver af? Der går et par dage inden der ligger en mail i min indbakke - det viser sig at de ikke lige har skruespindler på lager og de forventer at der vil gå 2-3 uger inden de får dem hjem! Hvad? I et mere eller mindre mislykket forsøg prøver jeg at svare ham i en sober tone og forlanger han tilbage fører de knap 7000 kr. indtil at kan levere varen.. Samt jeg ikke forstår han på intet tidspunk gør mig opmærksom på den "lange" leveringstid.. Igen går der et par dage med at de for svaret.. Han er lige på ferie men vil kigge på det når jeg kommer hjem her sidst på ugen!
Så nu må vi se om jeg er rendt ind endnu en svindler på nettet og må vinke farveller til mine penge?

Noget der har handlet ved dem før?

Men her er lidt billeder af de stumper der er kommet, bare lidt frustrerende jeg ikke kan komme videre før jeg får de sidste stumper!

Suhner fræser med tilhørende beslag

Lidt forskellige 'bits' til at tilegne sig lidt erfaring

Altid rart at kunne stoppe igen:-)

Hader kabler der roder - forhåbentlig dette er løsningen:-)

Glasmanden


/K

Såå er byggeriet ved at være ved vejs ende..

Jeg håber der en der lige kan hjælpe mig lidt:-) På mit bob kan jeg ikke finde noget information om hvor strømmen skal tilsluttes! Muligvis en der kan hjælpe?

På forhånd tak!

Kristian


/K

følger der ikke nogen manual med ? kan ikke se noget ud fra det billede


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Jeg har lige fået 8stk lejebukke en uge efter betalingen fra slidesandballscrews , så de findes.
Har ikke lige kigget på datoen -du har jo fået det.

Jeg har aldrig set en Xfiner maskine med  kuglegevindstænger, så jeg glæder mig:-)

Mvh Adam
Jeg har en manual, der står desværre bare ikke noget om det:-(

Men det er lang om længe lykkes mig at få alle stumperne fra dem! Det tog næster 8 uger inden jeg havde det hele!

/K


Det står jo højt og tydeligt på printet (billedet)!
Blå -> stel, grøn -> +5V DC. rød -->  +7-35V.DC

/niels


Tak for hjælpen:-)

Eneste problem nu er at den slukker for mine step controlere når jeg sætter strøm til bob'et

/K

Hej igen,

Kan man i mach 3 se om der er forbindelse til breakout boradet?


/K

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis