Den spæde start!

Hej folkens!

Har i lang tid gået og overvejet at bygge en CNC fræser som kunne bruges til træ og aluminium.. Men har gået med mange overvejelser om jeg reelt har noget at bruge den til (har masser af legetøj i forvejen) og hvilke stumper der skal indkøbes, hvordan design/konstruktion skal være - nok alle de overvejelser andre har været igennem i jeres projekter.. For nogle uger siden blev jeg bedt af en kunde om at lave nogle træklodser med en masse spor i til noget udstilling og har nu valgt at lave den fræser der har plaget mit sind det sidste lange stykke tid:-)

Selve konstruktion har jeg styr på - den bliver det klassiske med fast plan og ganty der kan bevæge sig på x y planet. Ideen var/er alt lave den i tykke aluplader som er boltet sammen. Problemet er selvsagt jeg aldrig har bygget en fræser før så v.1 bliver lavet i træ, dels fordi jeg ikke er 100% sikker på alle detaljer i konstruktionen og det tilmed et for dyrt at begå for mange fejl i 10-15 mm aluplader. Så prøve opstillingen bliver i træ og når det kører bliver den udført i aluminium.

Jeg har dog nogle få spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med på selve "data" siden - har de sidste 10 år stort set kun arbejdet på mac..

Regner med at bruge march 3 til at lave g koden i.. Så skal have fat i en ældre pc til det! Skal den have en paralel port? eller er en USB til paralel nok?

Hvilke programmer tegner i stumper i?

Det var lige de første par spørgsmål.. Kommer helt sikkert flere.

Har vedhæftet "indkøbslisten" så i kan se hvad stumper jeg har bestilt:

På forhånd tak:-)

Glasmanden.

/K

Hej folkens! Har i lang tid gået og overvejet at... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja når det hele er sat rigtigt op med ind og udgange kan du se hvad der sker på "diagnostics" siden "Alt-7"
Har du sat dit E-Stop rigtigt så du kan reset det ?
hvad med dit Chargepump signal er det iorden ellers er der INGENTING der køre.
Måske går dine styrringer i standby?

Find setup manualen til Mach3 på deres side og kør efter den



Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg har slået chargepump fra på boarded, og ellers fulgt vejledning fra artsoft med e-stop osv.
Det eneste jeg synes der indikerer under diagnostics at der er forbindelse er der er lys i nogle af "lamperne" under "port 1 pins current state" er der 7 pins der lyser.

Min styringer lyser og trækker støm men når jeg forbinder ENA+ på styringerne til ENA- på bob, så slukker mine styringer.

/K

Det lader til at der er fint hul igennem mellem mach3 og bob! Jeg kan trigger der forskellige indputs så programmet slår fra, dog kan jeg ikke styre motoren?
Har prøvet at sætte det op med charge pump, kan dog ikke se om det er et 12khz signal.

/K

Jeg har taget et billede af mit tilslutnings diagram. Selvom vi har forskellige kort så kan du måske bruge det - hvis man kan se hvad der står.

Mvh Adam

Nu har jeg fået skidtet til at fungerer! Det var motorende der var forkert tilsluttet da leverandøren har sendt forkert vejledning med!

Jeg døjer lidt med støj, har tilsluttet motorende bipolar series med 4 ledet skærmet kabel -jeg har ikke jordet skærmen så det skal lige prøves! Men ellers har jeg tænk om der er en god ide at alle 4 kabler ligger sammen? de er jo ikke skærmet individuelt.


/K

Annonce
Har du læst om min kamp med støj i "maskinen vil ikke køre hjem" ?

Det har ikke hjulpet en pind med afskærmning. Efter 1-2 uger har jeg rullet home og limit kabler rundt om en ferritkærne, så har den kørt uden problemmer lige siden.

Jeg har lige splittet en lille PC scanner i atomer. Der var også en lille ferritkærne imellem stepmotoren og printpladen, selvom kablet kun  var 5cm lang.

Noget siger mig at Woodsign har ferielukket:-)

Mvh Adam
Hej,

Jeg fik løst problemet i går ved at skifte ledningerne ud med netværkskabler mellem bob og step controller! Sidan da har jeg ikke døjet med det mindste støj:-)

Nu er den dog lige begyndt ikke at ville kører til ref. home på y aksen!! Måske jeg skal skal prøve at skifte dem også!

Ellers så slås jeg lidt med mach3 - Synes programmet bære lidt præg af at det skal kunne alt for meget -reelt set så har en relativ simpel cnc maskine vel brug for under 5% af indstillingerne, der udover finder jeg det ikke specielt intuitivt:-)

/K

Min har også kørt perfekt den ene dag og slet ikke kunne køre næste dag. Og det var home og limit kredsens skyld. Hvis man kobler den fra (fjerner alle fluebind), så kører det.

Det tager lidt tid med indstillingerne i Mach3, men når det er på plads, så har man kun behøv for at indlæse Gkoden, nulstile akser og trykke på Cycle Start.

Mvh Adam
Udskiftning af kabler til netværkskabler på home switch'es eliminerede det sidste støj:-) Dog er det hele stadig en stor fuglerede af kabler, så er spændt på når de kommer til at ligge sammen om der opstår problemer igen.

Controlleren til min Z akse begyndte at lave mærkelig ting den anden dag, så den er sendt retur og en ny på vej, lidt belastende nu hvor svinet kører! Har fået fræst en del med manuel styret Z akse

Her er et billed af en holder jeg har lavet - den lille spor der er ind er grundet fejlet Z akse:-) Men er overrasket over hvor godt den kører i aluminium, når man tager i betragtning af den er lavet i træ! Havde lidt problemer med uro i Y aksen, men det blev afhjulpet af 30 kg bly:-)


/K

Det ser godt ud. Så er du mere modig end mig:-) Jeg har kun prøvet i 1,5mm tyk aluplade.
Hvor lang tid har det taget at fræse det ud?

Kører Suhner godt?

Mvh Adam
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis