Tradition kontra nyt...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne herinde, hvor vi har nye og erfarne sejlere i skøn forening.

Og emnet har været berørt tidligere i forbindelse med Det levende Søkort.

Men vi sejler jo for at komme væk fra punkt A. Selve sejlturen, det at være på vandet, skal gerne være afslapning, ikke blot en dyrere måde at få stress på. Det er også derfor, vi har købt en gammel, svensk skøjte, som får åndenød over 6 knob, i stedet for en lille, rap sag, som kan krydse Bugten på en halv time.

Derfor bruger vi også en masse, tekniske dimser. På lange stræk overtager selvstyreren, og vi har en bærbar med GPS og DLS på styrepulten. Musik fra MP3, 230 volt overalt i båden, så vi kan oplade mobiltelefoner og hvad vi ellers slæber med.

Men har stadig også både styre- og pejlekompas og papirsøkort, hvis nu al elektronikken skulle svigte. Og kan godt lave en stedbestemmelse med en krydspejling.

Vi har stor respekt for de medsejlere, der vælger 'de gamle dyder', vi har bare valgt anderledes, og synes da ikke, vi sejler mindre af den grund, der skal jo stadig tages hensyn til dybdekurver og andre både og udvises god sejlerånd, når man ligger i fremmed havn (og her hjælper nok så meget elektronisk grej ikke det fjerneste).

Vi synes bare, det er rart at kunne se position, fart og kurs direkte i et søkort på skærmen lige foran styrepladsen og med autopiloten sat til ikke hele tiden skulle korrigere for drilske bølger ind fra agter.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
her er min lille skat 30 fod
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hvorfor er den sejlføring grim?? spørger en bolværksmatros
Jeg sad da og glædede mig over de smukke skilderier, især det øverste. Det er lige sejlvejr for mig med helt stille vand

Med venlig hilsen
ktm

 

hej håndværker det er hun ikke hun er født med en bermudiansk sloop rig som ejerne havde set på den amikansk østkust mellem 1875 til 1886 hvor han fandt en dane der boede i nyborg som hand blev gift med og begynde at fiske med den da den blev bygget i 1887 til at han gik på aftægt i 1933 hvor han flyttet ned på båden for at hans søn kunne overtage husset i nyborg han boed i båden til i 1941 hvor han døde båden blev i nyborg til 1964 og så er der etslip til 1977 hvor den dukker op i vejle hvor den får et nyt navn den bliver døbt fra mågen til anina og den ejer har fortalt min at han hade den i 13 år hvor den ikke havde bovspryd på som jeg tror at den havde engang for fra 8 ms og opefter vil den ikke vær fra vinden
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Tja... ktm... det er nok svært at forklare.... men det er noget med linier og tradition vs nyt.

Noget med, at man ikke sætter moderne alufælge på en FORD A... måske  

Hvis det der første billede er perfekt sejlvejr for dig, så er jeg ikke sikker på at du skal have sejlbåd. Medmindre man finder fornøjelse i, at sidde og kigge på slapt nedhængende sejl.... men idyllisk er det, efter en frisk dag på havet, hvis den slutter som på billedet (Men måske er det en solopgang... det kunne det godt ligne??)

Det som Håndværkeren mener er nok, at noget i denne her retning passer bedre på båden: (Ja, ja...kvaliteten er ikke overvældende på billedet, men lavet på 2 minutter blev det ikke bedre....men også kun for at give et billede af, hvad også jeg synes ville passe bedre på den stolte skude )


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
det er ikke så tosset et sammen skrab Jbr
vi har en her i Marstal der har nøjagtig det udseende når hun viser tænder
bortset fra at kahytten er mindre

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af Håndværkeren på 30 apr 2010 01:51
Ja og hvor er det synd at hun skal sejle rundt med så grim en sejføring. Hun er garanteret født med enten Gaffelrig eller smakke.


Jeg kan ikke forstå at den er grim????  Jeg kunne forstå at du sagde forkert. Ikke lige så flot som....
Men sådan er der så meget, jeg plejer at få en over snuden hvis jeg udtrykker mig sådan.

Sammenlignende Ford A og alufælge må være hvis den havde kortere mast i den var i alu.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Når jeg skriver FORD A og alufælge, er det med tanke på "Tradition kontra nyt".... nemlig, at sejlene bestemt ikke er tidstypiske... at rigningen bestemt ikke er tidstypisk m.v.

Derfor sammenligningen.

Som jeg skrev, mit konstruerede billede viser båden, som jeg synes den skulle se ud. Andre kan da godt have en anden mening, eller sætte alufælge på deres FORD A... bare de ikke gør det på min

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg ved udmærket hvad du mente eller mener. Personligt mener jeg at alu på Ford A er slemt.. Men hvis nu alu'en blev lavet tro med gamle egefælge.. og malet i den rigtige farve, så ville det stadig være forker.. ?? eller grimt.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tja, det vil der nok være delte meninger om.

Jeg ville mene, at det ville være praktisk, hvis man kunne lave en alu rig, som ligner den på det konstruerede billede. Den ville så være tro mod det tidstypiske udseende, samtidig med at den ville være lettere, rent vægtmæssigt og også lettere at vedligeholde... så jo det ville jeg godt kunne finde på...

Men... andre ville ikke drømme om, at klaske noget "moderne aluskrammel" på en herlig gammel skude, som Kertemindebåden, så hvis jeg havde en båd som den, og satte alurig på, ville jeg nok få en del komentarer, ikk´?

I øvrigt kan man på Wikipedia.no læse en hel del om Bæltbådene og Kertemindebåden. Også omkring typiske rigningstyper for disse både.

På denne side er der både en god historie og herlige luftfotos, om og af en Bæltbåd..."Rylen" fra Kerteminde:
http://www.dedanskesøer.dk/ddo/index/rylen-index.html 

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også