Tradition kontra nyt...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne herinde, hvor vi har nye og erfarne sejlere i skøn forening.

Og emnet har været berørt tidligere i forbindelse med Det levende Søkort.

Men vi sejler jo for at komme væk fra punkt A. Selve sejlturen, det at være på vandet, skal gerne være afslapning, ikke blot en dyrere måde at få stress på. Det er også derfor, vi har købt en gammel, svensk skøjte, som får åndenød over 6 knob, i stedet for en lille, rap sag, som kan krydse Bugten på en halv time.

Derfor bruger vi også en masse, tekniske dimser. På lange stræk overtager selvstyreren, og vi har en bærbar med GPS og DLS på styrepulten. Musik fra MP3, 230 volt overalt i båden, så vi kan oplade mobiltelefoner og hvad vi ellers slæber med.

Men har stadig også både styre- og pejlekompas og papirsøkort, hvis nu al elektronikken skulle svigte. Og kan godt lave en stedbestemmelse med en krydspejling.

Vi har stor respekt for de medsejlere, der vælger 'de gamle dyder', vi har bare valgt anderledes, og synes da ikke, vi sejler mindre af den grund, der skal jo stadig tages hensyn til dybdekurver og andre både og udvises god sejlerånd, når man ligger i fremmed havn (og her hjælper nok så meget elektronisk grej ikke det fjerneste).

Vi synes bare, det er rart at kunne se position, fart og kurs direkte i et søkort på skærmen lige foran styrepladsen og med autopiloten sat til ikke hele tiden skulle korrigere for drilske bølger ind fra agter.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jbr på 30 apr 2010 08:50

Hvis det der første billede er perfekt sejlvejr for dig, så er jeg ikke sikker på at du skal have sejlbåd.

Nå det mener du ikke!!

Om ikke andet så har jeg altid held med komme med sådanne bøvede udtalelser.
Det kan altid få kutterfolket op af stolene, ligesom når jeg fremsætter teorier om at installere en lydløs motor til kapsejlads

Men jeg kan da godt se, at din version af sejlføringen, ser lidt mere "raceragtig" ud, men jeg synes nu stadig billedet fra havnen ser idyllerisk ud og passer fint til mit lidt begrænsede sømandsskab!

Men hvis du mener sammenligningen med alifælge og Ford A er gældende, ja så må jeg klart kapitulere!
Jeg har nye kromfælge, men helt klart tidstypiske, på Mustangen, hvor jeg ikke mener at Thansen har egnede udgaver i deres udvalg.


Med venlig hilsen
ktm

 

 Lydløs motor.... en sejlbåd har allerede flere lydløse motorer.... de kaldes sejl

Nu skriver du "raceragtigt", men det du ser er nok mere i retning af "harmoni" eller stilmæssigt korrekt.

I hvert fald er det sådan de Bæltbåde og Kertemindebåde jeg har set, nogenlunde har været rigget.

Og når Håndværkeren skriver "grim sejlføring", så er det nok fordi det visuelle ikke, i hans optik, hænger sammen.
Det gør det forresten heller ikke i min  

Tråden hedder Tradition kontra nyt... men kunne så også hedde Tradition blandet med nyt...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Er der ikke noget med at sejl ikke virker i herligt , vindstille vejr?
Hvis ja, så ville en lille lydløs benzinmotor da være genial, så man kunne futte fra de andre og komme i mål først!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo, men teoretisk, er det vel kun et spørgsmål om, at have nok gaster, der puster i sejlene....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 30 apr 2010 12:50
Jo, men teoretisk, er det vel kun et spørgsmål om, at have nok gaster, der puster i sejlene....


Tror du ikke at rekylet fra pustet, svarer nogenlunde til fremdriften??

Kommer vi en anelse fra topic?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
hej ja det er rigtig rylen er et par år ynger end min den er så vit jeg husker bygget midt af 1890 og det er vist nok den samme bygmester der har bygget dem men rylen ved ikke hvad bygmestern heder den er gaffelrigget som det var kotymen den gang
han A .kies knudsen var ved 3 andre bygmaster før han fant ham der ville bygge den han hade sagt at det var ham ligegyldig hvad han villa sætte på den for det var skrovet han bygget og han kente ikke noget til den rigtype
a.kies knudsen hade skrevet i hans dagbog at han hade den fordel at han kun skulle 5-6 gange når de andre skulle krys 10-12 gange når de skulle tilbage til nyborg fra bankerne så han var den første der fik kontagt med opkøberne men i med vind var han den siste der kom hjem
grunden til at jeg ikke har nogle bilder af båden er fordi der er et problen med at hoppe af og tage et par bilder af den i det rigteig sejl vær er fordi at jag ikke kan svømme og på bildet i havnen er da jeg lige har monteret sejlene og bommen hen under aften og bildet på havet er at jeg lige er kommet ud af haven og har ikke fået rullet hele sejlet ud bommen
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Ja, det er jo en unik historie, med den rigtype, som din båd har.
Som du beskriver det, er den jo så født med den rig.

At den ikke passer til andres opfattelse af, hvad der hører til en Bæltbåd, eller en Kertemindebåd, hænger nok sammen med, hvad man traditionelt ser på disse både.

For historikkens skyld, på din båd, vil det jo være næsten blasfemi, at ændre den gamle skippers visioner om en hurtig båd, der kunne vinde kapløbet om at nå opkøberne først, ved at ændre rigtypen til en gaffelrig.

Men for optikkens skyld, mener jeg at en gaffelrig vil være på sin plads.
Men det er jo din båd.... og så er det heldigvis dig der bestemmer

Og... ktm.... så skal de da bare hoppe og så puste....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

det var vel nok en herlig historie med fakta oven i købet om din bæltbåd
der er født med den rig , så skal du da heller ikke ændre på den , det ville
da være synd at det historiske udseende gik fløjten, selv om jeg tror at det
er tæt på, er det ikke moderne nylonsejl du har på

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

ja jeg syndes osså at det ville være synd at enter den når det er en af de første med den type rig den gang hed de jo ikke bermuda rig men bermudiansk sloop rig og der efter kom de til at hede morcomi rig efter trådløse telegraf opfinder for masten line de master som var plaseret rund om i verden men jeg skal have et par nye sejl til den for det er nogle der kommer fra hvad jeg tror fra en 6 tommer men det kommer fost når jeg har fundet ud af hvad der er for en længde bvospydet skal have og hvordan det skal monteret for der er skøde skinder på båden til en flyve fok for det skal være et bovspyd der kan trækkes tilbage som de brugte dengang og når jeg har fundet ud af det ville jeg fjerne de skinner der er der og estatte den med de pullert som de brugte dengang
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

lyder som noget af en plan
nu er bermuriggen jo heller ikke ny men flere hundrede år gammel
i dens oprindelses område

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også