Tradition kontra nyt...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne herinde, hvor vi har nye og erfarne sejlere i skøn forening.

Og emnet har været berørt tidligere i forbindelse med Det levende Søkort.

Men vi sejler jo for at komme væk fra punkt A. Selve sejlturen, det at være på vandet, skal gerne være afslapning, ikke blot en dyrere måde at få stress på. Det er også derfor, vi har købt en gammel, svensk skøjte, som får åndenød over 6 knob, i stedet for en lille, rap sag, som kan krydse Bugten på en halv time.

Derfor bruger vi også en masse, tekniske dimser. På lange stræk overtager selvstyreren, og vi har en bærbar med GPS og DLS på styrepulten. Musik fra MP3, 230 volt overalt i båden, så vi kan oplade mobiltelefoner og hvad vi ellers slæber med.

Men har stadig også både styre- og pejlekompas og papirsøkort, hvis nu al elektronikken skulle svigte. Og kan godt lave en stedbestemmelse med en krydspejling.

Vi har stor respekt for de medsejlere, der vælger 'de gamle dyder', vi har bare valgt anderledes, og synes da ikke, vi sejler mindre af den grund, der skal jo stadig tages hensyn til dybdekurver og andre både og udvises god sejlerånd, når man ligger i fremmed havn (og her hjælper nok så meget elektronisk grej ikke det fjerneste).

Vi synes bare, det er rart at kunne se position, fart og kurs direkte i et søkort på skærmen lige foran styrepladsen og med autopiloten sat til ikke hele tiden skulle korrigere for drilske bølger ind fra agter.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu går topic jo på gammelt mod nye..

Tradition mod nyt.. og hvordan vi opfatter det.

Det nye er størrelsen og helst nyt. Men længden er faldet en del fod i takt med finanskrisen har taget fat.

I et langt stykke tid var der ingen der kom med nye sejlbåde under 30 fod. Tango 30 kunne lige slæbe sig ind på ønskebåden for nogle, men der manglede jo 10 fod.
Tango 30 er nok vores drømmebåd..
Men det må også være kompas kontra plotter.
Marstal motor contra Honda.
Dåseøl contra Kaffelatte.
Lokal købmand contra fryser og mikroovn.

for slet ikke at tale om plastbalje og tøjklemmer contra vaskemaskine og tørretumbler.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Gom: Vi søger det lidt primitive med hyggelige.. F.eks. stearinlys fremfor el-pærer -- En pøs fremfor wc -- men skal være fair og fremføre at plotteren er fremfor papirsøkort -- pc til alt det nymodens som mp3, dvd og tv.. Mosler ikke partout ind i en overfyldt havn - smider gerne krogen, istedet..

Er bestemt ikke bagstæberisk og ser gerne teknologien som værende en hjælp - vil dog understrege, alt indenfor visse grænser..

For os + hund er det at sejle - foruden hygge også det æstiske - afslapning - være for hinanden - nydelsen... Det er mange ting forenet og blandet.. Er præget af mit fædrende ophav, bruger sømandsgloser ombord, ikke for at være smart men det er entydigt... Ikke et spørgsmål om antal sømil men måden de sømil blev oplevet..

Men et stort rungende JA - økonomien sætter visse begrænsninger.. Den eneste måde hvorpå man kan være FRI i dette samfund, er hvis man er økonomisk uafhængig.. Hvis ikke er og forbliver man en slave..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Nyt contra tradition, jeg ville da  gerne ha en spritny lanterne i toppe af masten der ikke bruger mere end 3,5w !!!!!!!!!!!!!  men  en pris på 4399,00 kr !!!!!!!!
så tror jeg at jeg godt kan leve med den traditionelle glødelampe på 10 w
jeg har jo også stadig den gamle traditionelle trawlerlampe med lampeolie hængende i salonen, (den varmer også lidt på en råkold blæsende aften)
jeg mener at vi skal bruge de ting som gør livet lettere, uden at vi mister sejlglæden,
for sejlglæden er IKKE ligefrem proportional med bådens størrelse og udstyr (pris)
det er nærmest omvendt , jo mindre båd, jo sjovere kan det være,( i hvertfald  når man husker tilbage til de første små både som man plaskede rundt i)

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hør Rolias, ved du at du kan få en speciel diodepærer til din trefarvede toplanterne som ikke engang bruger 3 w.
hej jeg sejler altid ind og ud af haven med min det er 30 f og jeg vil ikke ligge i midten af havnen og kæmpe med sejlen på båden jag sejler allene med den og det er en mega gammel bermudarig som føder hed marcomi rig og den bakker som om at du puster mod sejlretning og lige inden den ligger stille slår den ud mod styrbor
og de folk der står inde på land og roerne syndes at lyder godt med min motor som er en volvo mb2 med mesten fri udblæsnine manifolden og udstøringrør har samme dimisoner
hilsen fra en kryster

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Annonce
Hej Renek.
Har du ikke Lazy Jaks på dit storsejl, det vil lette dig meget når du lader falde hvad ej kan hænge frit i luften. Og så vidt jeg lige husker, så skulle du kunne sejle båden bare på fokken alene. En anden fordel er at din båd har masser af overskuds fart i vandet, så er havnen ikke for stor, skulle du kunne glide ind på plads, bare på opskuddet alene. D.v.s. Hvis vinden er til det sejler du ind i havnen alene på fokken og midt i havnen lader du fokken gå i dækket. Har du for meget fart på har du altid en slagpøs stående der er fastgjort til agterpullerten som du kan vippe overbord, det er en rigtig god bremse.
En så gammel båd burde da have en en cylindre simediesel ombord, så vil lyden passe til skivet.
det ville være skønt MEN hvor får mand fat på sådan en min motor knaller så det kan høres over hele havnen
lazy vil jeg lave når den kommer i vandet igen den skal op på mandag og jeg tror at den kommer i vandet onsdag eller torsdag det er heldig vis ikke så varmt enu at den sprækker for meget sidste gang den var oppe var det silst i juli det var i 4 dage og det tog ca 2 uger for det var apsatal med vandet
ja du har ret med at der er meget opskud i den med ca 8 knob er der næsten ingen bovbølge den er ca 15 cm og hæk bølgen er der ikke nogel af moske 5 - 10 cm
hilsen rene
ps det er træskibs haven i århus

nådada nu kender jeg Århus temmelig godt da jeg har kørt hyrevogn der oppe
men der var der ikke sådan en have , hvornår har i fået sådan den
og hvor hurtig er de til at vokse før de er store nok til at blive plukket
og komme i vandet

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

hej tsa i århus startes i begyndelsen af 1990 og det skulle vistnok være den største træskibs havn i danmark
hilsen rene

Skrevet af renek på 29 apr 2010 19:27
hej tsa i århus startes i begyndelsen af 1990 og det skulle vistnok være den største træskibs havn i danmark
hilsen rene
Jeg troede at det var Svendborg havn.. men så må den ligge nr. 2

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også