Tradition kontra nyt...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne herinde, hvor vi har nye og erfarne sejlere i skøn forening.

Og emnet har været berørt tidligere i forbindelse med Det levende Søkort.

Men vi sejler jo for at komme væk fra punkt A. Selve sejlturen, det at være på vandet, skal gerne være afslapning, ikke blot en dyrere måde at få stress på. Det er også derfor, vi har købt en gammel, svensk skøjte, som får åndenød over 6 knob, i stedet for en lille, rap sag, som kan krydse Bugten på en halv time.

Derfor bruger vi også en masse, tekniske dimser. På lange stræk overtager selvstyreren, og vi har en bærbar med GPS og DLS på styrepulten. Musik fra MP3, 230 volt overalt i båden, så vi kan oplade mobiltelefoner og hvad vi ellers slæber med.

Men har stadig også både styre- og pejlekompas og papirsøkort, hvis nu al elektronikken skulle svigte. Og kan godt lave en stedbestemmelse med en krydspejling.

Vi har stor respekt for de medsejlere, der vælger 'de gamle dyder', vi har bare valgt anderledes, og synes da ikke, vi sejler mindre af den grund, der skal jo stadig tages hensyn til dybdekurver og andre både og udvises god sejlerånd, når man ligger i fremmed havn (og her hjælper nok så meget elektronisk grej ikke det fjerneste).

Vi synes bare, det er rart at kunne se position, fart og kurs direkte i et søkort på skærmen lige foran styrepladsen og med autopiloten sat til ikke hele tiden skulle korrigere for drilske bølger ind fra agter.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan bare lige, jeg synes faktisk bajere forekommer mere her, end på havnen. Det er vist forsvunden fortid.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Enig.

Men jeg syntes stadig det er et svært emne at tale om på skrift.. Men virker for ofte for hård og små formuleringfejl kan man ikke lige rette når man ser ansigtet på modtageren.

Mylady - der er jo helt sikkert en sammenhæng.. Hvis det går galt for sejl.. ikke med noget der bliver ødelagt eller skadet, man man ligger på tværs hvor man godt ville ligge på langs. man kan ikke lige komme helt ind og få fortøjning på.. og man ved at man ikke får noget hjælp, men kun bliver til grin og underholdning.

Vil du forandre verden, så start med dig selv.. Det er måske de ord vi skal huske når andre mangler en hånd, hvad enten det ser sådan ud eller ej.. ALLE bliver glade for man lige tager mod noget tovværk og holder deres skib..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

der hvor vi lå sidste sommer, var vi fjernsyn for det øldrikkene folk.

Men det kommer nok an på hvilke havn man kommer på.. I Sydhavns klubberne i Kbh. kører der flere ølbiler ind og ud en både af havnene..

I Brøndby Havn var der to grupper.. kaffefolket og ølfolket.. Men den sammenkomst og samhørighed mennesker på havne havde er på vej væk. Nu skal man have mindst 40 fods både og de må godt være nye, så kan man sidde der for sig selv og drikke kaffelatte..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Enig Gom - til grin kan man altid blive... Og hvorvidt folk drikker bajere, kaffe, rødvin eller danskvand er deres sag...Hrmmppff - har da godt nok en båd på godt og vel 40 fod men betragter ikke mig selv som havende nykker eller for den sags skyld - nikler i lommen

At få en hjælpende hånd med fortøjringen eller en fod på stævnen så den ikke banker i broen - er skønt og kan jo være anledning til at bredere snak med hygge..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Mylady nu har jeg set dit skib.. ikke for at generer hende, men det er lidt den grimme ælling der bliver til en flot svane.
Og når man har båd på den måde ligner du jo ikke en der har købt båd for 2.000.000 kr i friværdi i huset.

Før finanskrisen sagde man jo at mange smed friværdien i havnen..

Jeg har aldrig tænkt over hvor stor eller lille min båd var (er), men har da manglet plads og siddekomfort i den første båd der kun var 6 m oal.

Da jeg flyttede sammen med Ann på Tåsinge skulle der sejles meget mere og ofte 4 personer. Der blev Flirt for lille og vi købte så en Maxi 77.
En af de første bemærkninger fra min søn var "nu er vi ikke den mindste båd i havnen mere" - Men for mig har Flirt aldrig været lille. Det er utroligt hvad vejr jeg har sejlet i og da også være på langtur (i DK) og aldrig syntes den var lille.. Må indrømme at de nogle steder havde meget høje bådbroer..

Jeg kan huske en overfyldt havn i Vordingborg.. Der lagde vi os helt ind i bunden på jolle broerne.. der var en meter vand og vi stak kun 90 cm fuldt læsset. Havne fogden troede ikke på at vi lå derinde.

Jeg tror man kan dele folk lidt groft op.. Dem der har en båd for at sejle og nyde havet og livet på havnen og så dem der har en båd fordi de vil have en båd.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Gom: Lér hjerteligt - ingen hemmelighed at vi er fattige kirkerotter - havde MiLady været i flot stand - havde vi ikke haft råd til at købe hende - så afbetaler med knofedt :-)

Min "faste" sejlven, sejler Maxi77 og det er bestemt en rigtig god båd, på mange områder og da han, som jeg er fattig, er vi sådan set i samme båd :-)

Hvorvidt andre har den ene eller anden båd og uanset hvad den har kostet - er det for mig altid det primære, at sejle - hygge - nyde og lære.... Så undværer jeg gerne køleskab, microbølgeovn og brusebad... Men er langt fra fattig på oplevelser :-)

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Jeg vil lige pointerer at i køber båd for at sejle og for at have glæden ved selv gjort .. Ikke for at vise jer frem.. Det samme gør vi.
Jeg føler mig ikke fattig når vi ligger ved siden at en sejlbåd til 2 mill. Men glæder mig over at vores er betalt og deres koster en stor husleje hver måned.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ska' da lige love for, at i har fået skrabet nogle komplexer sammen.
Mums for en psykolog ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LOL. nej.. Ikke os.. men dem der køber de store både og aldrig sejler.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Om vi er mums for en psykolog ? Måske men det pyt med det - for min skyld ingen alarm overhovedet ;-) Bliver hverken klient eller patient........

Må understrenge - har intet imod folk med store dyre både og kan da kaste lange blikke efter nogle af de store dyre både men misundelse - nej..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også