Mit pillefyr driller...

Hejsa,

Jeg har et kæmpe problem med mit pillefyr

Ca. en gang hver 1½ til 2 uger så stopper sneglen til, og det hele presses så hårdt sammen, at jeg bliver nødt til at skille det hele ad. Afmontere motor og snegl mv. og rense det ud og så samle det igen.

Indtil videre har jeg haft en vvs mand ude og kigge på det 3 gange, de renser det også bare, de prøver ikke rigtigt at finde ud af fejlen, og jeg er efterhånden træt af at betale små tusind krone hver gang de kommer ud…

Det som der sker er (tror jeg), at (sikkerheds varme) føleren tror fyret er brændt tilbage, og så pumper det vand ind i sneglen og brændhuset, vandet får pilerne til at hæve op. Når dette sker så stopper snegl motoren ikke, den bliver ved med at køre fugtige piller sammen, indtil de er så komprimeret, at snegl motorerne ikke kan trække sneglen mere.

Det jeg ikke ved er, om fyret rent faktisk brænder tilbage, eller om det er føleren der bare tror det. Jeg har sidst jeg hade vvs’er ude, fået skiftet pakningen rundt om brændhuset, da han mente det var fordi fyret træk falsk luft (det gør vist at det kan finde på at brænde tilbage). Men det hjalp ikke, for nu er det sket igen.

Jeg ved ikke hundrede procent sikker om det (som jeg skriver ovenfor) er det som sker, men jeg tror det, fordi hver gang fyret er stoppet, så er pillerne i brændhuset, sneglen og bunden af pille beholderen våde.

Mit fyr er et combi olie + brænde fyr, hvor olie delen er lukket ned, og brænde delen er bygget om til piller.

Vi overtog huset sidste år i maj, så vi er ikke eksperter i dette fyr, måske der er en indstilling som er forkert? Eller noget helt andet?

Er der nogen som ved en måde til at undersøge på, om fyret rent faktisk brænder tilbage, eller om det er termostaten som ikke virker?

Burde snegl motoren ikke stoppe når der pumpes vand ind?

Jeg har vedhæftet nogle billeder af vores fyr. Den røde ring på det 3. billede, er varme føleren. De 2. sidste billede er styrringen til varmeføleren og brandslukningen.

På forhånd tak.

Hejsa, Jeg har et kæmpe problem med mit pillefyr... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld jeg var lidt kort i mine svar til dig men har haft to 'nedbrud' på siden/linien her, hvor jeg mistede alt det jeg skrev begge gange !

Til de to herre Uldal og Tyren. Tvivler stærkt på en normal stoker ikke skulle kunne køre på 8mm piller. Monstro ikke, det er en forskel i kvalliteten på 6 og 8 mm pillerne der gør den største forskel ?

Prøver at skrive i morgen igen. Måske systemerne er lidt mere stabile der. Der er et par af svarene jeg gerne vil uddybe.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
nitter: Naturligvis kan fyret køre på 8 mm, men hvis de er for hårde i forhold til, hvad sneglen kan klare må han ty til 6 mm. Jeg har fået et læs Barlinek, der er utrolig hårde og de kan ikke køre i min snegl. Jeg blander dem med 6 mm piller og det kører fuldstændigt uden probs.
Når du renser risten, bruger du bare en stålbørste. Den tar det hele og ødelægger ikke noget.

Jeg har lige netop alle helvedes kvaler med min snegl, dog en faldstoker/pillebrænder, pga alt, alt, alt for hårde piller med samtidig meget smuld.
Pillernes kvalitet har rigtig meget at sige, og er de lange, op til 50-70 mm, samtidig med at være knaldhårde, er det ikke ualmindeligt at det volger pillesviderne allehånde problemer.

Med venlig hilsen
ktm

Problemet for mit vedkommende er at ved 8 mm fra sydenergi stopper den simpelthen mellem stokeren og sneglen næsten ligegyldigt hvad for en indstilling den kører med, med 6 mm fra samme kører det bare.

Jeg kan ikke forklare hvorfor udover at det bare vieker med 6 mm.

Som tidlige skrevet er det også en rigtig gammel svend vi har stående, det eneste den er udstyret med er en termostat, alt det andet som iltstyring osv har den ikke.
jeg har nu gennem stykke tid blandet knaldhårde, lange 8 mm piller med 6 mm 1/2 af hver og det virker! Sneglen kan godt æde en 50-70 mm lang pille, hvis den er omgivet af en del små - så når mine 4 tons er brugt op blir det 6 mm fremmover. desværre er kvaliteter i piller flest i 8 mm - men når man nu har en lille een ... så må man nøjes

Annonce

Enig Uldal, jeg har også her de sidste dage blandet normalpiller i mine "stålpiller" og det hjalp betydeligt.

Nu har jeg imidlertid fået byttet de sidste 500 kg "stålpiller" til normal og nu kører det som sold i olie, eller Hans i ......

Morale for mig er at jeg ikke skal have store partier, før jeg har haft en prøve på de påtænkte piller. Jeg orker ikke at tænke på at få stillet 10 tons lortepiller ind på lageret og så finde ud af at de ikke dur!

Med venlig hilsen
ktm

Jeg tror problemet er at fyret er for stort og dette er skyld i det hele.
Der bliver ikke brugt meget energi når det er varmt og så er der masser af pause drift men med alt det pausedrift glider bålet løngere og længere ind i sneglen nå bålet når lang nok ind starter overrisling og så falder temaratur jo og så tror fyret jo at det skal stige i ydelse så det udløser våde i kedlen.
Man skal huske at et fyr laver effekt også i pausedrift og det er typisk over 1,5 kw prøv i en periode og og have en radiator stående åben så du ungår alt for meget pausedrift
Jeg har ikke læst hele indlæget men nåede dog og se at dit magasin er under tryk da der går et kopperrør fra blæser op til magasinet men igen det er kun under overtryk så længe at det ikke er i pause ;-)

Pinballs

Som jeg har forstået det, er pausedrift nærmest gift for de fleste pillesvidere.
Jeg piner mit fyr så langt ned i indfyring, at det ikke kan nå op på den forud indstillede temp. på termostaten. Dvs det kører kontinuerligt og det har givet mig langt færre kvaler, under forudsætning af brugbare piller.
I sommerperioden kører jeg med det et par timer hver 3-4. dag, for at varme vandet op i VVB og lune gulvvarmen i et par badeværelser.
På den måde har jeg varmt vand og knastørre gulv i badeværelserne sommeren igennem for 4-500 kg. piller eller 1000 kr.

Med venlig hilsen
ktm

rigtigt kmt! Pausefyring soder og har uensartet forbrænding. Når jeg får ny forsyning piller, vejer jeg 360 sek fyldning af og taster vægten ind - MEN jeg snyder fyret. Hvis pillerne f.eks. vejer 1200 gram i 6 min kontinuerlig sneglindføring, taster jeg 1370 ind og prøver. Sneglen skal køre tiere, fordi fyret ikke får den mængde ernæring jeg har lovet det, men man kan afbalancere forbruget utroligt fint. For mit vedkommende er den store bussemand, at samme mærkevare - feks Barlinek - svinger i kvaliteten (læs hårdhed). Jeg fik hos lev. oplyst at de sommetider fyldte mere løvtræ i, end normalt. Det gør dem hårdere og dermed længere (pillerne), men giver seævfølgelig også bedre brændværdi. Fabrikken i Polen laver trægulve og får en masse spild. Det er det vi får som piller. Ja, ja ... gulve hos Bilka og brændsel hos grossisten - de skal nok få os, skal de!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis