Mit pillefyr driller...

Hejsa,

Jeg har et kæmpe problem med mit pillefyr

Ca. en gang hver 1½ til 2 uger så stopper sneglen til, og det hele presses så hårdt sammen, at jeg bliver nødt til at skille det hele ad. Afmontere motor og snegl mv. og rense det ud og så samle det igen.

Indtil videre har jeg haft en vvs mand ude og kigge på det 3 gange, de renser det også bare, de prøver ikke rigtigt at finde ud af fejlen, og jeg er efterhånden træt af at betale små tusind krone hver gang de kommer ud…

Det som der sker er (tror jeg), at (sikkerheds varme) føleren tror fyret er brændt tilbage, og så pumper det vand ind i sneglen og brændhuset, vandet får pilerne til at hæve op. Når dette sker så stopper snegl motoren ikke, den bliver ved med at køre fugtige piller sammen, indtil de er så komprimeret, at snegl motorerne ikke kan trække sneglen mere.

Det jeg ikke ved er, om fyret rent faktisk brænder tilbage, eller om det er føleren der bare tror det. Jeg har sidst jeg hade vvs’er ude, fået skiftet pakningen rundt om brændhuset, da han mente det var fordi fyret træk falsk luft (det gør vist at det kan finde på at brænde tilbage). Men det hjalp ikke, for nu er det sket igen.

Jeg ved ikke hundrede procent sikker om det (som jeg skriver ovenfor) er det som sker, men jeg tror det, fordi hver gang fyret er stoppet, så er pillerne i brændhuset, sneglen og bunden af pille beholderen våde.

Mit fyr er et combi olie + brænde fyr, hvor olie delen er lukket ned, og brænde delen er bygget om til piller.

Vi overtog huset sidste år i maj, så vi er ikke eksperter i dette fyr, måske der er en indstilling som er forkert? Eller noget helt andet?

Er der nogen som ved en måde til at undersøge på, om fyret rent faktisk brænder tilbage, eller om det er termostaten som ikke virker?

Burde snegl motoren ikke stoppe når der pumpes vand ind?

Jeg har vedhæftet nogle billeder af vores fyr. Den røde ring på det 3. billede, er varme føleren. De 2. sidste billede er styrringen til varmeføleren og brandslukningen.

På forhånd tak.

Hejsa, Jeg har et kæmpe problem med mit pillefyr... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den glasserede overflade = knaldhårde piller. Det er formentlig der, du har problemet.
Men ellers er det en god ide, at køre siloen helt tom for piller en gang imellem. Jeg glemte at skirve før, at der under ingen omstændigheder må komme røg op fra siloen. Men det kan også skyldes de hårde piller, som kan forstyrre alt muligt.

Du skal mpk lige passe på med at blæse smuld og støv ind i fyret, hvis der er ild der inde, idet det kan lave en eksplosion, faktisk en voldsom en. Kan du ikke rense oven fra, med en industristøvsuger og/eller en askepot? Den slags rester fra siloen, fylder jeg i små papirposer fra havregryn, mel osv og fyrer med i brændeovnen, når der er god knald på den. Det brænder meget længe og stille og fint.

Med venlig hilsen
ktm

Hej.

Kan se at det er en rigtig stoker du har og ikke et pillefyr. Opbygningen er anderledes.

Hvis du kører magasinet og dermed sneglen tom for brændsel kan der godt komme en smule røg ud i magasinet. 

Hvis du har haft en tilbagebrand, vil det brændsel, der ligger inde i sneglerøret/sneglen være sortbrændt.

Grunde til tilbagebrand:

1. Utæt magasin. Magasinet skal være fuldstændigt lufttæt.
2. Den yderste del af herden kan være fyldt med slagger så blæseren ikke kan komme af med røggassen gennem kedlen/skorsten. Burde dog ikke kunne ske hvis magasinet er 100% lufttæt !
3. I sjælne tilfælde er det set at røgrøret er tilstoppet af aske !

En rigtig stoker er ligeglad med om der er smuld i pillerne, modsat mange pillebrændere.

Tror du bør rage slaggerne ud af herden med jævne mellemrun eller købe nogle piller der ikke danner slagger (=højere pris). Dertil naturligvis også kontroller at magasinet nu er 100% lufttæt. Det kan du gøre med en røgpatron efter at have tømt magasinet.

Hvis du ikke har haft tilbagebrand, er det SYR ventilen (tilbagebrændsventilen) der er en smule utæt. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter, Tak for svaret :-)

Jeg vil helt klart teste om magasinet er tæt.

Er røgrøret noget skorstensfejeren renser?

Jeg er sikker på du har ret i det med slagger, fordi det er 90% sikker at det sker hvis jeg ikke renser fyret minimum hver 2. uge i vinter perioden (gerne hver uge).

Men her den sidste måneds tid, virker det somom det er ved tomgangs fyring der er chance for det sker, så jeg har ændret en lille smule på hviletiden, og sat lidt længere efter blæser på (kun lidt), og det virker faktisk som om snegl røret ikke bliver så varmt mere. Dog kan det være det koster lidt ekstra piller med den ny instilling, men det kan jeg først sige når jeg har kørt lidt.

Er det uligt at se om SYR ventilen er utæt, uden at afmontere den?

Grunden til at jeg måske ikke har fået fjernet slakker så tit som jeg burde er, at man skal afmontere hele stokeren hvergang ;-) Men jeg må bare ind i kampen.
Hej igen.

Hvis skorstensfejeren kan komme til røgrøret når han fejer, så ja. Tag lige og tjekke at det er gjort. Har før set et der var stoppet.

Ok med den lidt længere snegletid under pausefyring. Det vil under alle omstændigheder tage lidt flere piller. Normalt prøver man at indføre så lidt piller det er muligt, men stadig så mange at man har gløder.

Nej, det er ikke muligt at tjekke ventilen uden at afmontere denne. Du skal fjerne forbindelsen mellem herden og ventilen. Stikke en finder ind i røret på ventilsiden og nærke om der er noget fugt. Hvis fugtig, er den ikke helt tæt. Dem der er smarte, har monteret beholderen og ventilen med en union på herden.  

Det er en fandens døve at skulle rulle stokeren fra kedlen hver gang der skal renses eller tømmes aske. Men det jeg gjort i ca 25 år med en betydelig større stoker end din. Gudskelov er den tid ovre med min nye stoker, her tager en kedel/hedeflade rensning og tømning af askeskuffen kun ca. 5-6 min. 

Kom til at spekulere på om det ikke er muligt at konstruere en special skraber, til at stikke ind af den øverste låge til at rage slakker ud af herden. Den burde kunne laves af et stykke 8mm rundjern med et stykke fladjern påsvejst enden, sådan a la et lugejern. Den skal selvf. have en 90 graders bukning så den kan nå bunden af herden uden at svine armen mere til end højst nødvendigt.

Har lige læst tråden i gennem igen. Du skriver noget om en slange der er utæt. Går den fra udgangen af blæseren og ind i magasinet ?

Hvem er fabrikant af stokeren, er der ikke et typeskilt på den ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej,

Tak for alle de gode råd og svar.

I dag søndag er mit fyr så brændt tilbage igen, og jeg har skilt det ad og haft snegl og det hele ude.

Da jeg havde renset fyret, så opdagede jeg en revne inde i brændkammeret, lige ud for spidsen af sneglen. Jeg har vedhæftet 2 billeder, hvor man kan se revnen.

Umiddelbart tror jeg ikke den revne skal være der, da den ser ujævn ud, og jeg vil tro der kan trækkes falsk luft herfra.

Hvad siger i?

Annonce
Hej.

Nej, den revne ved snegleenden vil ikke være kilde til en tilbagebrand, forudsat magasinet er lufttæt. Den burde ikke brænde længere tilbage, end der den trækker falsk luft.

Har du kontrolleret tætheden i magasinet ?
Var herden igen stoppet af slagger ?

Kan i øvrigt se på billederne at den nederste række lufthuller er stoppet til. Dem bør du rense hurtigst muligt.

Det har i øvrigt blæst temmelig hårdt her i weekenden. Er der et sammenfald med tilbagebrand og vindstyrke ?

Har du en trækregulator på skorstenen/røgrøret ?

Mvh. Leif.

Onliner:
Hej,

Tak for svarene.

Ja, der lå igen en del slagger, men kun helt forrest (ud mod kedlen), hvor det lå i en lille bakke op over den lille trekantede plade dims jeg fjerner når jeg renser fyret

Jeg regner med at købe en røg patron i dag eller i morgen, så får jeg testet om magasinet er tæt.

Jeg ved ikke lige om jeg har en træk regulator, og jeg har faktisk ikke tænkt på om der er en sammenhæng med blæsevejr, men det vil jeg da lige prøve at lægge mærke til. Det eneste jeg har lagt mærke til er når det blæse uden for, så hyler og piver det helt ned i kedlen.

Hvor voldsom må man være ved de trækhuller? Jeg er lidt bange for at stikke noget ind i dem.

Hvis man kigger på spidsen af sneglen, så kan man se den er helt brændt, og der sidder lidt slagger på den, er det normalt, eller er det et tegn på der rent faktisk er tilbage brænding?

/Kenneth
Hej

Ligeesom dig har vi også overtaget et hus med stoker fyr, vi overtog det i 9. måned 2009 dvs at vi fik hele vinteren til at lære den at kende under ret ekstreme forhold må man sige.
Jeg har ligesom dig haft problemer med at sneglen stoppede til og har efter mange kampe med fyret endeligt fundet ud af at den kører bedste på 6 mm træpiller fra vores lokale andel.
Vores fyr er en "lille" 30 kwh fra 1983 så tro mig den var måske i sin tid skabt til at køre med 8 mm men har med alderen overgivet sig til 6 mm ;-)

Mvh

Uffe

PS: Faktisk kunne jeg midt vinter skille,rense og samle fyret fra magasinet med den tilstoppede snegl på under 6 min ;-)
hullerne i bunden skal være rensede, det er her du får blæseluften ind. Når der er for lidt blæs, får du slagger og halvbrændte piller + stor risiko for tilbagebrænding, idet trækket bagud gennem sneglen, bliver større end blæserens luft.

Ja, der lå igen en del slagger, men kun helt forrest (ud mod kedlen), hvor det lå i en lille bakke op over den lille trekantede plade dims jeg fjerner når jeg renser fyret

Det er lidt svært da 'den lille trekantede pladedims' ikke er monteret på nogle af de stokere jeg har set. Kan vi ikke se nogle billeder af slaggerne og dit aske. Det kunne hjælpe med at stille en bedre diagnose.

Jeg regner med at købe en røg patron i dag eller i morgen, så får jeg testet om magasinet er tæt.

Det troede jeg du allerede havde gjort. Tag nogle billeder af hvor det ryger ud af fyret og magasinet.

Jeg ved ikke lige om jeg har en træk regulator, og jeg har faktisk ikke tænkt på om der er en sammenhæng med blæsevejr, men det vil jeg da lige prøve at lægge mærke til. Det eneste jeg har lagt mærke til er når det blæse uden for, så hyler og piver det helt ned i kedlen.

Du her ingen trækregulator monteret på dit anlæg kan jeg læse. Måske er dette en af fejlkilderne.

Hvor voldsom må man være ved de trækhuller? Jeg er lidt bange for at stikke noget ind i dem.

En skruetrækker, kraftigt ståltråd og en kompressor burde kunne gøre det. Du kan ikke ødelægge noget ved at være moderat voldelig. 

Hvis man kigger på spidsen af sneglen, så kan man se den er helt brændt, og der sidder lidt slagger på den, er det normalt, eller er det et tegn på der rent faktisk er tilbage brænding?

Det er normalt, du skal se på det brændsel der ligger længere inde i sneglen. Er det sort ER det en tilbagebrand.

Mvh. Leif.

Onliner:
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis