Mit pillefyr driller...

Hejsa,

Jeg har et kæmpe problem med mit pillefyr

Ca. en gang hver 1½ til 2 uger så stopper sneglen til, og det hele presses så hårdt sammen, at jeg bliver nødt til at skille det hele ad. Afmontere motor og snegl mv. og rense det ud og så samle det igen.

Indtil videre har jeg haft en vvs mand ude og kigge på det 3 gange, de renser det også bare, de prøver ikke rigtigt at finde ud af fejlen, og jeg er efterhånden træt af at betale små tusind krone hver gang de kommer ud…

Det som der sker er (tror jeg), at (sikkerheds varme) føleren tror fyret er brændt tilbage, og så pumper det vand ind i sneglen og brændhuset, vandet får pilerne til at hæve op. Når dette sker så stopper snegl motoren ikke, den bliver ved med at køre fugtige piller sammen, indtil de er så komprimeret, at snegl motorerne ikke kan trække sneglen mere.

Det jeg ikke ved er, om fyret rent faktisk brænder tilbage, eller om det er føleren der bare tror det. Jeg har sidst jeg hade vvs’er ude, fået skiftet pakningen rundt om brændhuset, da han mente det var fordi fyret træk falsk luft (det gør vist at det kan finde på at brænde tilbage). Men det hjalp ikke, for nu er det sket igen.

Jeg ved ikke hundrede procent sikker om det (som jeg skriver ovenfor) er det som sker, men jeg tror det, fordi hver gang fyret er stoppet, så er pillerne i brændhuset, sneglen og bunden af pille beholderen våde.

Mit fyr er et combi olie + brænde fyr, hvor olie delen er lukket ned, og brænde delen er bygget om til piller.

Vi overtog huset sidste år i maj, så vi er ikke eksperter i dette fyr, måske der er en indstilling som er forkert? Eller noget helt andet?

Er der nogen som ved en måde til at undersøge på, om fyret rent faktisk brænder tilbage, eller om det er termostaten som ikke virker?

Burde snegl motoren ikke stoppe når der pumpes vand ind?

Jeg har vedhæftet nogle billeder af vores fyr. Den røde ring på det 3. billede, er varme føleren. De 2. sidste billede er styrringen til varmeføleren og brandslukningen.

På forhånd tak.

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville da få styret sneglen ind over den sikkerhedsanordning, så den ikke fortsætter.
Fra fødslen må det også have været sådan, idet det ikke er logisk at sneglen skal blive ved med at fremføre materiale, hvis der er gang i en tilbagebrænding.
Har problemet noget at gøre med, hvilke piller du bruger? Jeg kæmper i øjeblikket med nogle alt for hårde piller, der undertiden næsten stopper min snegl. Meget smuld i pillerne kan også pestilere min brænder, som vel at mærke er en faldstoker.

Med venlig hilsen
ktm

Hej, jeg har også selv tænkt på det med at sneglen bør stope ved brænd. Er det en vvs eller elektrikker som kan lave sådan noget?

Mht. piller, så tror jeg måske der kan være noget om det, fordi det første halve år var det intet med fyret (der brugte vi de piller som sælger allerede havde købt ind), nu køber vi sådan lidt forskellige piller de steder det nu er billigst...

Men er der noget bestemt man skal gå efter når man køber piller, det eneste jeg har fået af info, er at jeg bør købe 8mm.
Prøv at høre fabrikanten af dit anlæg, hvem de vil anbefale til at rode med det.
Det er nok nærmest VVS-arbejde, men hvis ham du har haft ude, ikke kan finde ud af andet, end blot at rense, som du jo ligeså godt selv kan gøre, er der ikke megen mening i at fortsætte med hans ydelser.
Men ellers er der, en der sælger piller i Ringsted på ved syd ud af byen mod Haslev. så vidt jeg husker, med noget i retning af Biobrændsel. Googler du efter briobrændsel og Ringsted, kommer han op.

Det kunne jo være, at han kendte en lokal VVSer der har en smule begreb og stokerfyr.
Prøv at købe nogle af hans piller. Det er ikke fordi de er ufejlbarlige, idet jeg for nogle år tilbage fik nogle ved ham, der var alt for meget smuld i, men det skulle vist være et overstået kapitel. Nu er han blot for dyr! Men for eksperimentets skyld ville jeg i dit sted prøve. Jeg tror hans piller hedder Nueva, eller noget i den henretning.

Med venlig hilsen
ktm

Ok, tak for tippet :-)
du skal være meget frosigtig med, hvilke piller du køber. Jeg var i starten udsat for en leverandør, der leverede piller, der siden viste sig at indeholde trærødder og jord! Derfor koksede min brænder til hele tiden. Senere fik jeg piller fra en lev. jeg havde tillid til. Det fungerede i flere år. Pludselig ville sneglen ikke arbejde og var ved at brænde gearet af. Det viste sig, at han nu fik lev. fra Ribe Stampemølle, der producerre endog meget hårde piller. Små snegle skal køre med 6 mm piller. Husk at rense bunden af siloen for smuld en gang om måenden.
Tilbagebrænding kan være: Meget smuld i brænder og slange. Falsk luft ved fødeslange og delvist tilstoppet blæserkanal (hvis blæseren ikke kan fjerne aske og delvist uforbrændte piller, kan de brænde baglæns i sneglen i brænderhuset.

Annonce
Hej uldal, tak for svaret. Jeg tror jeg vil prøve at købe 6mm næste gang, for at se om det gør en forskel, det er nemlig en ret lille snegl der er i mit setup.

De der blæse kanaler, er det nogen jeg selv kan finde og rense?

Jeg har lige vedhæftet 2 nye billede nedenfor. Den luft skrue som man ser på det første billede, regulerer den luften til forbrændingen mon? Er der nogen tommelfingerregel for hvordan den skal stå?

På billede 2 er der en luft slange, hvis jeg holder hånden rundt om de 2 ender (den røde cirkel), så kan jeg mærker at den suger falsk luft ind, selvom spændebåndene er spændt helt tæt, kan det være et problem?

Jeg har et problem med at rense bunden af siloen, fordi den er bygget sådan, at i bunden er der et lille hul på små 5x15 cm, under det hul kører sneglen. Så for at rense smuld ud, så skal motoren afmonteres af snegl og silo, og sneglen skal trækkes ud, det er et tidskrævende arbejde :-/

Edit: Kom lige i tanke om, at jeg engang imellem når jeg åbner siloen for at smide piller i, så kommer der røg op igennem siloen, det er kun en lille smule. Ved ikke om det er normalt?

for at tage det sidste først: Nej! Hvis der siver røg baglæns i systemet er der backfire og du risikerer din sprinkler starter. Der må IKKE være nogen mulighed for falsk luft- Det giver en dårlig styring (læs ingen) og dér ligger den store risiko for tilbagebrænding. Der er monteret en blæser på anlægget, der sørger for den mængde luft der skal til, for at forbrænde efter den instilling du har lavet. Blæseren leverer luft ind under risten, hvor pillerne brænder. En delvist tilstoppet kanal, giver dårlig iltning. Brug en trykluftpistol - blæs fremad. Ang. silo: Der må være en klap et sted for udrensning. Du skal have det smuld ud. I modsat fald får du en ukontrolleret blanding af piller og smuld gennem stokeren og det giver en uensartet fødning. samtidig kan sneglen ikke rense i bund, men efterlader smuld i bunden, der er krudt for tilbagebrænding.
Spørgsmål: Har du en mængde uforbændte piller i askeskuffen eller ren aske?

Ok.

Jeg har aldrig konstateret uforbrændte piller i aske skuffen, men hver gang der har været tilbage brænding, så har der ligget ret store slagger klumper, hvilket der aldrig gør når jeg rense fyret, og der ikke har været problemer.

Jeg tror jeg må finde dem som har instaleret fyret, måske de kan lave et forårs chek af det hele..
Prøv nu lige nogle andre piller, inden du kaster dig ud i for meget. Til dit fyr er jeg sikker på at 8 mm er ok. 6 mm er mere til de små pillebrændere, man har i stuen.
Som Uldal også nævner, kan man komme ud for mangt og meget mht kvaliteten af piller, og hvad den ene ikke kan bruger. kan den anden måske sagtens. Jeg kunne fint bruge dem som Uldal nævner fra Stampemøllen, men dem jeg har nu, er endnu hårdere end Stampemøllens, og det giver mig helvedes kvaler.
Jeg ved, at i samme øjeblik, jeg er færdig med disse lortepiller, så vil det køre perfekt igen, måske dog først efter at have skiftet snegl, idet den formodentlig er svækket efter den voldtægt, den er ude for nu.
Kører jeg med for hårde piller og for meget smuld, er fejlmulighederne næsten uendelige, uforudsigelige og overraskende, på den "ufede" måde!

Med venlig hilsen
ktm

Yep, så snart jeg er færdig med dette læs prøve jeg nogle andre, og jeg holder mig til 8mm, fordi jeg har lige set i den vejledning (som lå bag fyret), at jeg bør bruge 8mm :-)

Det største problem jeg ser er dog, at jeg ikke rigtig har nogen mulighed for at rense smulder ud, da der ikke er nogen lem under sneglen. Men måske jeg kan blæse det ud med trykluft fra bunden af siloen og så ind i kedlen. Det må jeg lige prøve.

Men det betyder så, at man skal lade siloen køre tom nu og da, det er måske her jeg gør en fejl ved bare og fylde den hele tiden?

Er der egenlig forskel på om man bruger piller som er ligesom glaseret? Dem jeg bruger nu har sådan en glaseret overflade, og de piller den tidligere ejer brugte var bare helt rug.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis