startproblem med VP 2001

Jeg har stadig store problemer med min Volvo penta 2001. Den er i efteråret blevet grandvis sværere og sværere at få til at starte. Til sidst i efteråret kunne den slet ikke komme i gang. Jeg har nu skiftet alle filtre, rengjort tanken, og udluftet ved brændstof filteret samt ved insprøjtningsdysen. Har ikke haft mulighed for at få den kompressionstestet men måske er dette næste træk?? Jeg har prøvet at skrue røret af på dysen og der kommer et lille squis, men ikke meget diesel. Jeg har også prøvet at tørne motoren manuelt med topdækslet af og der høres en hvæsen når den når kompressions takten?? Må den det??? Den gør typisk det at når jeg tørner motoren, så går der noget tid så begynder den at "tøffe", dog uden at starte.. Har endda prøvet med noget dieselstart men heller ikke det hjalp?? Jeg er sgu ved at blive desperat!!! Hjælp ønskes af de kloge motorkyndige på denne side.. :-) På forhånd tak.
Jeg har stadig store problemer med min Volvo penta... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et andet almindeligt problem med motorer der har våd udstødning og sidder i lystbåde og ikke bliver brugt meget er at salt og fugt fra udstødningen får udstødsventilen til at ruste og derved pakke dårligt, hvis det var min motor ville jeg afmontere topstykket, slibe ventilerne og genmontere topstykket igen, det koster 5 kr i rtv-silokone hvis man genbruger toppakningen og tager et par timer. Jeg tror ikke på at det kan være stempel/foring, det tager mange tusind timer før det skal skiftes.

Dr_Lyn
Jeg tænker om du ikke kan have et sted hvor du får luft i dielsen, hvis du tørner den og der ikke vil komme mere end dråber ud som du beskriver tror jeg at der er noget galt med brændstoftilførelsen, enten falsk luft eller en luftlomme. jeg har dog ingen erfaring med lige den type motor.

_~/))_

Det lader nu til at det er pumpen der ikke virker som den skal. Mekanikeren har haft den spændt op og der leverede den ok, men når den kommer i motoren kommer der ikke en dråbe!!
Han mener at den er slidt i det område hvor den normalt virker, så derfor kommer der noget når han prøver den i en bænk, (hvor arbejdsområdet er større) og ingenting i motoren.
Nogen der har erfaring med denne pumpe og renovering deraf??
Evt. nogen der har en liggende man kan købe til en rimelig pris???
Tak for alle jeres indlæg indtil videre..

PS. HAn sagde også at den burde kunne starte på dieselstart alene når det blev sprøjtet ind i indsugningen, men det gjorde den ikke. Så ventilerne er sgu nok heller ikke tætte på den, når alt kommer til alt.

Mvh. den frustrede motorejer
Jeg har svært ved at forestille mig at pumpen bliver slidt før stempler og cylindere.

hælder også lidt til at den får luft ind.. der skal bare stå en lille bobbel som trykkes sammen hver gang den skal lave tryk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jeg kan ikke forstillle mig det er pumpen det med at den ikke giver noget olie undrer mig lidt, gav den olie inden det mener jeg den gjode da du tidligere skrev at den gav nogle strint nå i luftede den ud.
Det er lidt tosset og pille pumpen af og rode med den da det er noget der koster knapper.
Sendte du ikke arbejds manualen til mig.

Pinballs

Undskyld lars jeg skriver her.
Hvor mange timer har maskinen gået hvis du ikke ved det så står alder og timer i forhold til hinanden.
hvor ligger brændstoftanken i forhold til brændstofpumpen her mener jeg ligger den over eller under da det kunne være at der var en lille utæthed der gjorde at pumpen med tiden tabte olien det vil sige at olien løb tilbage i tanken så pumpen når den har stå stille længe nok skal udlufte sig selv.
Har du prøvet og give indsugning et sprøjt olie og så starte.
har du mulighed for og tage kompresion på motoren der ville du konstatere om det var stempel og ringe eller ventiler da olien vil tætne nok til og løfte kompresion hvis det er stempel og ringe men ikke ændre på noget hvis det er ventiler.
Hvis jeg ikke havde været så pokkers syg ville jeg med største fornøjelse have kørt op og kikke på det sammen med dig.
Men du kan nok ikke vente til jeg kommer til hægterne igen da der nok går adskillige måneder eller år.
Skidt med det vi skal have fejlsøgt på din motor så vi kan blive klogere, pumpen er jeg næsten 100 % sikker på der ikke var noget galt med i starten.
Motoren skal have rimelig høj kompresion for og slå igang da der ikke er nogen forvarmning på så det er der for jeg er så sikker.

Pinballs

Hej Søren.
Det er helt ok du skriver her :-)
Tanken ligger i den ene kistebænk så den er højere end motoren. Pumpen får brændstof, og det kan også trygges igennem til tanken ved at pumpe på fødepumpen.
Jeg har taget pumpen ud igen da jeg stadig ikke er overbevist om at den er samlet rigtigt, men som jeg ser det er der kun 2 "dimser indeni der kan vendes forkert.. Jeg er gået ud fra det eksploded diagram fra marineparts, så jeg mener altså at ha gjort det rigtigt nok.
Har nu efterfølgende opdaget at den plade der styrer pumpens gasarm, ikke flytter sig når jeg giver gas??? Kan det være rigtigt??

Nu må i rette mig hvis min beskrivelse er forkert!!!
Som jeg forstår det sker der følgende: Når jeg påvirker gashåndtaget, trækker kablet en arm der flytter den flade "gasplade" der er i indgreb med pumpens "gasarm". Denne roterere og åbner så mere og mere for dieselen der føres op til insprøjtningsdysen.

MEN som beskrevet flytter denne plade (som kan ses når pumpen er pillet ud, nede i hullet) sig ikke når jeg giver gas??? Skal jeg til at skille sidedækslet med gas og stop arme??

Har også tænkt på om det kan være den O-ring der sidder imellem den øverste del på pumpen og bund-delen. Den hars et bedre dage og kunne potentielt godt være utæt, men jeg ved ikke om det kan være årsag til at der slet ikke kommer noget ud af pumpen??
Man kan se pumpen på flg. link: http://www.marinepartseurope.com/da/volvo-penta-spraengskitse-7726000-23-11668B.aspx
Så burde der begynde og komme olie ud på et tidspunkt men nu er der ikke mistet en juster brik (no 16) da det er det eneste sted der kan gå noget galt Pumpen bliver styret af samme knast som ventilerne så der burde ikke kunne gå noget galt med mindre pumpen ikke sider monteret rigtigt på motorblokken så den ikke ligger til da den i så fald vil give mindre olie.
Som jeg ser det kører no 13 på tegningen på knasten.

Pinballs

Har i haft skildt pumpen ad da der måske kan være noget med nummer 5 på tegningen jeg kan ikke rigtigt se om der er en eller anden for for gevind på den. jeg kikker på din manual når jeg får lidt mere tid.

Pinballs

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis