startproblem med VP 2001

Jeg har stadig store problemer med min Volvo penta 2001. Den er i efteråret blevet grandvis sværere og sværere at få til at starte. Til sidst i efteråret kunne den slet ikke komme i gang. Jeg har nu skiftet alle filtre, rengjort tanken, og udluftet ved brændstof filteret samt ved insprøjtningsdysen. Har ikke haft mulighed for at få den kompressionstestet men måske er dette næste træk?? Jeg har prøvet at skrue røret af på dysen og der kommer et lille squis, men ikke meget diesel. Jeg har også prøvet at tørne motoren manuelt med topdækslet af og der høres en hvæsen når den når kompressions takten?? Må den det??? Den gør typisk det at når jeg tørner motoren, så går der noget tid så begynder den at "tøffe", dog uden at starte.. Har endda prøvet med noget dieselstart men heller ikke det hjalp?? Jeg er sgu ved at blive desperat!!! Hjælp ønskes af de kloge motorkyndige på denne side.. :-) På forhånd tak.
Jeg har stadig store problemer med min Volvo penta... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om der er gløderør på sådan en motor.. men er der det så skruer du dem ud og sprøjter olie ind der... Ellers skal du have det ind gennem ventilerne i indsugningen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

wense: Nok ikke den store hjælp jeg kan give dig - havde samme problem med en motor magen til din.. Havde hele tre mekanikere nede og kigge på den - alle sagde samstemmende 1. volvo har ikke været heldig med den model - 2. den skal hovedrep - 3. køb en anden model....
Véd godt at alle gerne vil sælge for at tjene... Vi valgte at udskifte til en lettere brugt og det gør, vi stoler på maskinen..

Kan i parentes fortælle - deres bud på en hovedrep lå mellem 15 - 17kkr og vi kunne købe en anden model - lettere brugt for lidt over 20kkr

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Diesel start er et stort NO det bliver desværre misbrugt for meget det er noget man kun bruger i aller yderste nød da det virkeligt er hårdt for motoren.
Kan du ikke komme til og pille en slange af på indsugningen og der give den et strint olie, det med olien er kun for og se om ringene er slidte da olien vil hjælpe med og holde tæt i starten af start forsøget.
Du skal have styr på motoren inden du sejler med den.
Jeg ved ikke hvordan den ligger i din båd og om du kan komme til og pille bundkar/plade af da du så kan skifte ringe i motoren mens den ligger i, det er som jeg skrev tidligere ikke så dyrt igen med ringe og et slipesæt og vil skyde på at det kan gøres for under 2000 kr hvis du har mod på det selv.
Jeg prøver om jeg kan finde lidt info om din motor og vender tilbage.

MMC i vordingborg har stumperne



Pinballs

Puha den er godt nok svær og finde en manual på men har da fundet lidt.
Men kan se det er en 1 cylindret motor med stødstænger så den er meget simpel og reparere på er den søvandskølet da du så skal være ops på hvor tæret blokken og toppen er, men vor meget vil du ofre på den hvis det er da et nyt stempel og en ny foring vil gøre underværker hvis den har mange drifts timer på bagen, men igen ringe kan give den lidt tid igen.

Pinballs

Tak for alle jeres gode tilbagemeldinger.. Pinball: Motoren ligge desværre sådan at det vil være ret svært eller umuligt at tage bundkar af imedens den ligger i.
Den har så vidt vides, ikke kørt meget over 150 timer, så den BURDE ikke være slidt..
Harmistanke om at det brændstoffet på en eller anden måde...pumpe, dyse eller ventiler..

Der er en båd mekaniker der prøver at tage et kig på den i dag eller næste uge, for at finde ud af hvad fejlen er..
Annonce
Jeg skiftede engang stempler og ringe på en gammel slidt motor.. vi undlod at hone cylinderene og det kostede en motor.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu skal du ikke gøre manden bange på forhånd og tage modet fra ham.
Det med moteren i skiftede stempler i gik i stykker kan have mange årsager.


Pinballs

Jeg siger jo bare at han skal fjerne den slidkant der kommer efter mange timers kørsel.. Det kan gøres med en honer og en boremaskine.
Ellers vil de nye stempelringe jo slå mod kanten.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ok
Det har du ret i Jeg er lidt spændt på hvor slem den egentlig er da 150 drift timer jo er ingen ting, men der er et eller andet der siger mig at den nok har gået væsentligt flere timer og måske på et tidspunkt har været kørt varm så ringene klemmer i stemplet og er skyld i manglende kompresion da selv startgas ikke kan få liv i den og startgas kan normalt få liv selv i en helt død motor.
Jeg håber han sender manualen til mig så man kunne få en ide om hvor meget ringgab der egentlig må være.

Pinballs

Hvis du får dommen at motoren er færdig og du køber en ny er jeg aftager af den gamle og skal nok pille den ud.
Jeg elsker og rode med gamle motorer

Pinballs

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis